משרד ההגנה של סלובקיה, טוען כי טכנאי מטוסים רוסים חיבלו במטוסי קרב מסוג מיג 29 אותם התחייבו הסלובקים להעביר לאוקראינה. טכנאים רוסים עבדו בבסיסי חיל האוויר הסלובקי עד סוף שנת 2022 ובדיווחים משם, נטען שהייתה להם גישה למיגים שהיו מיועדים לאוקראינים. משרד ההגנה פרסם שהתקלות התגלו רק במטוסים להם הייתה לרוסים גישה, מה שחיזק את החשד שמדובר בחבלה מכוונת מצדם.
שר ההגנה הסלובקי תיאר את מצב המיגים כשאמר: "המטוסים היו מסוגלים לטוס, אבל זה לא אומר שהם גם היו מסוגלים להילחם". עם זאת הוסיף שלאוקראינה יש את המשאבים לתקן את הליקויים ולהפעיל את המטוסים באופן מבצעי מלא. "יש להם טייסים, חלקי חילוף וחברה שעבדה על מיגים מאז ימי ברית המועצות", אמר השר, שהעריך כי החבלה לא תגרום לעיכוב משמעותי בהפעלת המטוסים.
הטכנאים הרוסים נשכרו בחוזה לטווח ארוך על ידי סלובקיה לביצוע טיפולים ועבודות תחזוקה מורכבות - מה שניתן להקביל לדרג ב' ו-ד' בחיל האוויר הישראלי - במטוסי המיג 29 מתוצרת רוסית של חיל האוויר הסלובקי.
במקביל, סלובקיה ופולין התחייבו לשלוח לאוקראינה מטוסי מיג-29, אותם מפעילים חילות האוויר של שתי המדינות, החברות בברית נאט"ו. זאת כדי לסייע לקייב בהחלפת מטוסי הקרב שאבדו במלחמה. עבור חיל האוויר של אוקראינה, המונה בין 100 ל-150 מטוסי קרב, מדובר באוויר לנשימה. בחודש שעבר סלובקיה התחייבה להעביר להם 13 מטוסי מיג 29.
מדובר במטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר האוקראיני. ההערכות הן שלאוקראינה יש בין 40 ל-60 מטוסים מהסוג הזה. על פי אתר "oryx" אוקראינה איבדה מאז החלה הפלישה הרוסית 17 מטוסי מיג 29 (הערכה שהנתון מעט גבוה יותר) כך שאת חשיבות האספקה ניתן להבין כבר מהנתונים.
אוקראינה עדיין מפעילה לחצים רבים על ארה"ב כדי שזו תספק לה מטוסי קרב מסוג F-16. באופן רשמי, כולל ציטוטים של הנשיא, לאמריקאים אין כוונה להעביר לקייב את המטוסים האלה. אולם בתקופה האחרונה גורמים אמריקאים בכירים אישרו, שטייסים אוקראינים כבר עוברים הכשרה ומתאמנים להטסת מטוסי F-16. על כן, ההערכה היא שבסופו של דבר ארה"ב תספק להם את מטוסי הקרב המבוקשים.