מאז 7 באוקטובר נשמעים עוד ועוד קולות שקושרים בין מחדליו של חיל האוויר למחאת הטייסים שהגיעה בעקבות החקיקה המשפטית. היום (רביעי), לראשונה מאז אותה שבת שחורה, מודה קצין בחיל האוויר שהייתה פגיעה משמעותית בכשירות בחיל בעקבות גל הסרבנות שקדם למלחמה. בצה"ל הדגישו כי בבוקר 7 באוקטובר הפעלתו של חיל האוויר לא נפגעה באף מערך בגלל בעיית כשירות".
מפקד בית הספר לבקרה אווירית ופיקוח טיסה, סגן אלוף י', גילה השבוע כי לאחר הטבח היו משרתי מילואים רבים בתפקידים רגישים בחיל שהיו במצב של חוסר כשירות. במסגרת תפקידו, הקצין שאחראי להכשרת שני מערכים בעלי השפעה דרמטית. הראשון – הגנה על שמי המדינה והשני – תיאום המרחב האווירי, כך שמטוסים רבים וכלי טיס יוכלו לפעול בתאי שטח קטנים יחסית.
"ברגע שעובר קצת זמן, אתה מבין שההדרכה צריכה לקרות ומהר", הוא מסביר. "למעשה אחרי 7 באוקטובר נגענו בבית הספר בתחום שלא היה קודם – כשירות. עד אז עשינו רק הכשרה. לקחנו אדם שלא יודע את המקצוע ולימדנו אותו. סביב המחאה החברתית (כלומר המשפטית) אנחנו נמצאים עם מילואימניקים לא מעטים, שלא כשירים למשימה. ואנחנו צריכים מהר מאוד לבנות להם קיט הכשרה, שמבוסס על הידע שלמדנו במלחמה, ולהכניס אותם אחד אחרי השני".
בכנס טכנולוגיות למידה שנערך השבוע במכון טכנולוגי חולון, הוסיף הקצין כי "נקודת הפתיחה ללמידת הלקחים היא הכישלון. אנחנו כצבא חד משמעית נכשלנו". הדברים עומדים בניגוד למסר של הצבא לפיו לא הייתה פגיעה בכשירות בחיל האוויר, הן לפני המלחמה הן במהלכה.
"נקודת הפתיחה ללמידת הלקחים היא הכישלון. אנחנו כצבא חד משמעית נכשלנו"
סא"ל י'
נזכיר כי בימיה הראשונים של המלחמה אמר מפקד בסיס פלמחים כי היו טייסים שסבלו מפגיעה בכשירות. כאשר התיעוד התפשט ברשתות החברתיות דאגו בצה"ל להדגיש כי דבריו לא הובנו נכון על ידי חלק מהכתבים. אלא שכעת מצטרף לדבריו גורם נוסף בחיל, סא"ל י.