צוותי ספינות הטילים של חיל הים אחראים על הגנת הגבול הימי של ישראל, אך פועלים גם בשדה היבשתי והאווירי. הם מבצעים משימות לאיסוף מודיעין במסגרת הבטחון השוטף (בט"ש) והמב"מ - המערכה שבין המלחמות שנחשבת לפעילות מול איראן ושלוחותיה באזור. על רקע תוספת משימות והתגברות האיומים, הוחלט לבצע בספינות שדרוג נרחב.
על פי חיל הים, לאחרונה הסתיים פרויקט גדול לשדרוג ספינות הטילים מסוג סער 4.5 שנכנסו לשרות בתחילת שנות התשעים. הן קיבלו מכ"ם חדש שהגדיל את הטווח והיכולת להעסיק יותר מטרות גם מחוץ לים. זאת בנוסף לאמל"ח חדש, כולל משגרי טילים ומערכות כיפת ברזל ימית. חוץ מגוף הספינה עצמו, כמעט הכל הוחלף ושודרג.
שדרוג משמעותי מבוצע בימים אלו גם בספינות הטילים מסוג סער 5. שם הורחב משטח הנחיתה כדי שמסוקי 'סי הוק' שנרכשו ארה"ב ויגיעו לישראל בקרוב, יוכלו לנחות עליה. על אחת מהן, אח"י חנית, כבר הותקן מכ"ם Active Electronically Scanned Array - AESA.
מדובר במכ"ם שנועד לאפשר תמונת מצב איכותית גם בתנאים קשים ותוך מעקב אחר מגוון מטרות. עוד ביכולתו להנחות נשק מדויק מהספינה או מאמצעים אחרים, באוויר וגם ביבשה. בסך הכל הותקנו על 11 מספינות הטילים של חיל הים מכ"מים מבוססי טכנולוגיית AESA מתוצרת אלתא, תעשייה אווירית.
לשדרוג אחראית בין היתר מחלקת הנדסת כלי שיט בזרוע הים, גוף שכמעט ולא קיים בציים אחרים. "כשקונים ספינה, זו השקעה ל-30 שנה". הסביר סא"ל ערן גריאני, רע"ן הנדסה ימית בראיון לאתר צה"ל. "ההתפתחות המהירה דורשת מאתנו להמציא ספינות מחדש. הפעילות העיקרית שלנו במחלקה נקראת 'הסבה' - לוקחים כלי ישן והופכים אותו לכמעט חדש לחלוטין".
כשמדובר בכלי שיט, הוסיף סא"ל גריאני, כמעט אין מצבים בהם נדרש רק שינוי אחד. "כל תוספת, תזוזה, או הסרה של מכלול בספינה מובילים לשרשרת ניסויים ובדיקות הנדסיות מקצה לקצה, על מנת לוודא שהביצועים נשמרים: יציבות הספינה וחוזקה, היכולת לתמרן בים גבוה, העמידות בפני פגיעות והחתימות של המכ"ם".
השדרוג של ספינות הטילים מתבצע לאור העובדה שחיל הים נחשב כיום למבצעי ביותר מבין כל הזרועות בצה"ל ואף זכה למספר רב תעודות שהוענקו לשייטות השונות מהרמטכ"ל. אין ספק כי מי שהיה "הבן המקופח" בשולחן המטכ"ל, זוכה בשנים האחרונות להוקרה ועדנה, לאור העלייה החדה במשמעות שלו לשדה הקרב והגנת המדינה.