חיל האוויר האמריקאי מדווח על רכש חדש למוזיאון המפורסם שלהם בדייטון, אוהיו. המוזיאון רכש מטוס קרב מתוצרת רוסית מסוג סוחוי Su-27. זו לא הפעם הראשונה שהמוזיאון הזה, כמו גם אחרים של ענף התעופה הצבאית בארה"ב, מקבל מטוסים של מדינות אויב, רק שהנוכחי מעורר לא מעט עניין - משום שבמשך עשור הוא "נעלם" ובניגוד לכל המטוסים שמוצגים, המידע על אותו עשור מסווג ברמה הגבוהה ביותר. ההערכה היא שהוא שימש לניסויים ושלל פרויקטים של חיל האוויר האמריקאי וה-CIA ב"אזור 51".
בהודעה הרשמית שפרסם המוזיאון הלאומי של חיל האוויר האמריקאי, נמסר שהם רכשו את ה-Su-27UB וברשתות החברתיות גם פורסמו תמונות של המטוס סמוך לאחד מההאנגרים של המקום. צביעת ההסוואה המיוחדת של המטוס והמספר בסגנון סובייטי של האף – 32 בצבע כחול - זהים לאלה שנמצאו באחד המטוסים האלה, שהיה רשום במשך שנים בפנקס הרישום האזרחי בארה"ב כ- N132SU.
בסיפור הזה מגיע החלק המסתורי. שני מטוסי קרב מתוצרת רוסית נרכשו לפני כ-24 שנים באוקראינה. מטוס N132SU נרשם לראשונה במנהל התעופה הפדרלי (FAA) בשנת 2009. הסוחוי הזה ומטוס ה-Su-27UB השני, שהיה רשום כ-N131SU, נרכשו מאוקראינה ולאחר מן הם הועמדו למכירה בארצות הברית, על ידי חברה שנקראה אז "Pride Aircraft, Inc".
Here's a first look at the museum's recent acquisition of the Sukhoi Su-27. Plans call for this aircraft to join the Cold War Gallery this fall. #avgeek pic.twitter.com/804C28vp18
מטוסי ה-Su-27 האלה הגיעו מאוקראינה לארה"ב על מטוס תובלה אנטונוב 124 והם היו הראשונים להיות זמינים למכירה אזרחית בארצות הברית, שם מותר לקנות מטוסי קרב באופן פרטי. די מהר זוג הסוחויים האלה משכו הרבה תשומת לב ועניין.
חברת "פרייד מטוסים בע"מ" הציעה אותם למכירה תמורת קצת פחות מ-5 מיליון דולר למטוס, כששניהם הגיעו מאוקראינה במצב טוב אחרי טיפול מקיף ועם מנועים שכמעט ולא עשו שעות טיסה.
פה מגיע החלק המעניין. באזור מרץ-אפריל 2011, החברה עדכנה באתר האינטרנט שלה ששני המטוסים נמכרו, אבל לא ציינה למי כאשר אף אחד לא ידע להצביע על אספן או מפעיל גדול שרכש אותם. זאת הייתה תעלומה שנדונה בהרחבה בחוגי חובבי מטוסי הקרב והתעופה הצבאית כמו גם בקרב בוגרי חיל האוויר ואוויריית הצי האמריקאי.
שני המטוסים, N131SU ו-N132SU, נרשמו באופן רשמי בחברה בדלאוור בשם "Meridican, Inc" ואז נעלמו מעיניי הציבור. באופן טבעי הזמן שעבר גרם גם לזה שהעניין סביבם דעך ואיש לא שאל לאן נעלמו זוג סוחוי 27 מתוצרת רוסית שהגיעו לארה"ב.
בשנת 2018 אף בוטל הרישום האזרחי שלהם באתר ה-FAA אחרי שפג תוקף הרישום, מבלי שאיש דאג לחדש. כעת, כעשור אחרי שנעלמו אחד ממטוסי הקרב האלה צץ פתאום במוזיאון חיל האוויר האמריקאי, ועורר עניין מחודש במה שעבר עליו בזמן הזה, ועוד עורר גם שאלה - איפה המטוס השני.
כלי תקשורת בארה"ב פנו למוזיאון חיל האוויר האמריקאי כמו גם לחברות שהחזיקו במטוסים בטרם נעלמו, במטרה לשאול מה עבר עליהם באותו עשור שבו נעלמו באופן מסתורי. תשובה לכך לא התקבלה. אולם בארה"ב מעריכים בסבירות גבוהה שהם נשלחו למתקן הניסויים של חיל האוויר "אגם גרום" הנמצא במקום המוכר יותר בשם "אזור 51".
חיל האוויר האמריקאי והיחידות החשאיות שפועלות במתחם הסודי נוהגים לרכוש מטוסים זרים מתוצרת רוסית, לצורך ניסויים מודיעיניים ואימון טייסים שיכירו את יכולות האויב. הרכש הזה נעשה באופן רשמי או דרך כל מיני חברות חיצוניות, חלקן חברות קש. אוקראינה, יש לציין, הייתה מקור חשוב למטוסי קרב רוסיים שארה"ב רכשה, מאז סיום המלחמה הקרה.
כבר עשרות שנים שחיל האוויר האמריקאי מתחזק צי של מטוסי קרב רוסיים כאשר הערכה היא שבטייסת "הכובעים האדומים" יש כיום סוחוי 27, מיג 29 ודגמים נוספים עליהם האמריקאים שמו את היד. נזכיר כפי שפרסמנו בעבר כי בשנת 2017, נהרג לוטננט-קולונל אריק "דוק" שולץ, בתאונה אווירית ליד אזור 51. זו הייתה תאונה מסתורית כשבאופן חריג סוג המטוס לא נחשף. כמה שנים אחרי פורסם ששולץ היה מפקד הטייסת והוא נהרג במטוס סוחוי 27.
לא ברור מה גרם למטוס המסתורי לצוץ מחדש ועוד במקום מפורסם שיעלה אותו מיד לכותרות. גם זה מעורר לא מעט שאלות סביב ה-Su-27. בכל מקרה הוא יצטרף למיג 23 שגם הגיע למוזיאון בדייטון ולאחרים מסוג מיג 21 ומיג 29 המפוזרים במוזיאונים של חיל האוויר האמריקאי.