מסוק 17-MI של חיל האוויר הסורי התרסק ביום ראשון השבוע על בניין באזור חמה. משרד ההגנה הסורי אישר ששלושת אנשי צוות האוויר שהיו על המסוק נהרגו בתאונה. תמונות שהופצו מאזור ההתרסקות מראות שלבניין עליו התרסק המסוק נגרמו נזקים קשים. מדובר בתאונה שנייה בתוך יומיים, כאשר ביום שישי האחרון דווח על התרסקות של מטוס קרב מסוג מיג-21 של חיל האוויר הסורי באזור א-סויידה, בדרום סוריה.
נסיבות התרסקות המסוק של חיל האוויר הסורי בשכונת מגורים בחמה אינן ברורות. אולם לטענת משרד ההגנה בדמשק, המסוק היה בגיחת אימונים, ונפל כתוצאה מתקלה טכנית. יתכן שגם תוצאה של טעות אנוש. מספר קבוצות מורדים טענו שהן הפילו את המסוק. אולם יש לקחת את ההודעות האלה בערבון מוגבל, ובכל מקרה אין לזה שום עדות.
כאמור, על סיפונו של המסוק שהתרסק היו שלושה אנשי צוות, אחד מהם קצין וטייס בכיר בדרגת קולונל המתגורר באזור חומס. לא ידוע האם היו נפגעים נוספים בבניין עליו התרסק המסוק, שנראה כי קרס בחלקו. לסורים יש כ-50 מסוקי סער מסוג 8/17-MI המשמשים להטסת כוחות, אספקה וגם לתקיפה. במהלך מלחמת האזרחים, חיל האוויר הסורי הפיל ממסוקים אלה חביות נפץ כבדות על עמדות המורדים, כמו גם על שכונות מגורים.
The crew of a military helicopter was martyred when it crashed in the northeastern #Hama in #Syria. pic.twitter.com/hZK3RXWD1I
כאמור, כל זה קורה רק יומיים אחרי שמטוס קרב מסוג מיג-21 שעל פי הדיווחים הסורים המריא לגיחת אימון, התרסק בפאתי בסיס חיל האוויר הסורי חלקלה, זמן קצר אחרי ההמראה. ככל הנראה גם במקרה זה מדובר בכשל טכני. על פי הדיווחים הטייס הצליח לנטוש את המטוס, ונפצע קל עד בינוני.
מאמצים חדשים, בעיות ישנות
לסורים יש על פי הערכות כ-50 מטוסי מיג-21, מטוס קרב מיושן משנות ה-50. מעבר לוותק המטוסים, הסורים מתקשים לתחזק את מטוסי הקרב שלהם, למרות הסיוע הרוסי, מה שגורם לכך לאחוזי שמישות נמוכים ולתאונות רבות.
בשנתיים האחרונות, המשטר הסורי משקיע מאמצים רבים בכדי להחזיר את חיל האוויר הסורי לימי טרום מלחמת האזרחים, שפגעה בו קשה. חיל האוויר שם הצליח לשקם מספר מטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי-22, להחזיר לאוויר גם מטוסי מיג-23, וגם כמה עשרות מיג-21. כל זה קורה על רקע אספקה של מטוסי מיג 29 משודרגים ומתקדמים, שהסורים קיבלו מהרוסים.
הרוסים מסייעים לסורים בשיקום חיל האוויר שם. הם פתחו מחדש את בית הספר לטיסה, קורסי הסבות של טייסים לכלי טיס שונים, ובנוסף מסייעים להם באספקה של מטוסי קרב, מסוקים, חימושים וחלקי חילוף. עדיין, מדובר בחיל אוויר שכלי הטיס שלו ישנים ומתוחזקים ברמה נמוכה, אולם בישראל יש כבר מי שהחלו לעקוב, כשלהבנתם מדובר בתהליך לטווח ארוך ואיום עתידי פוטנציאלי, גם אם לא גדול במיוחד.