ברון הסמים הבינלאומי כריסטופר קינהאן, היה מעורב בהצעה נועזת לרכוש צי של מטוסי תובלה צבאיים מצריים, כשחיפש בסיסי פעולה חדשים שיהיו קרובים לנתיבי סחר בסמים באפריקה. קינהאן ניסה לרכוש מחברה בדובאי מטוסי תובלה קלים, אותם היא רכשה אחרי שיצאו משירות בחיל האוויר המצרי.
הדבר נחשף אחרי שמאגר גדול של מסמכים הודלף לתקשורת, ככל הנראה על ידי גוף מודיעין מערבי. ניתן לראות שם תיעוד לעסקאות ומשא ומתן שנוהל על ידי הבוס של הקרטל הסמים.
מהמסמכים עולה שהוא ניסה לרכוש מטוסים מסוג DHC-5 שיצאו לאחרונה משירות בחיל האוויר המצרי. מדובר במטוסי תובלה קלים היכולים להמריא ולנחות ממסלולי המראה קצרים ומאולתרים. יכולת חיונית לנתיבי ההברחה של הסמים.
קינהאן הציג את עצמו באתרים שונים כולל מדיה חברתית ולינקדאין, כיועץ עסקי בתחום התעופה וכך ניסה לשים את היד על המטוסים המצריים, תוך שהוא משתמש בזהות מזויפת. כנראה שיותר מאחת.
ממבצעים צבאיים להברחות סמים
השימוש של קרטלי הסמים במטוסי תובלה קלים אינו חדש. טיסות כאלה תועדו בדרום אמריקה וגם בגבול של ארה"ב ומקסיקו. סוחרי הסמים מעמיסים על מטוסי התובלה טונות של סמים. אחר כך הם ממריאים מאתרים נסתרים, אז המטוסים טסים בגובה נמוך מאוד כדי לא להתגלות במכ"מים, ונוחתים במסלולים מאולתרים, אותם קרטלי הסמים מקימים. לאחר מכן, המטוסים ממריאים עם ארגזים מלאים בכסף, שמבריחים לארגונים השונים.
הערכה היא שקינהאן כן הצליח לרכוש מטוסים אחרים, כולל מטוס תובלה צבאי מתוצרת רוסית מסוג אנטונוב-26 שהיה שייך בעבר לחיל האוויר של ונצואלה. יכולת הנשיאה של מטוסי התובלה מאפשרת לקרטלים להבריח כמויות אדירות של סמים, הרבה יותר מאשר על רכבים או מבריחים קטנים בטיסות בינלאומיות. בדרום אמריקה מפעילים הקרטלים אפילו צוללות מאולתרות להברחת סמים.
מכירה של כלי טיס צבאיים, או כל ציוד, נחשבת לפעולה מבוקרת ומתועדת היטב, בכדי למנוע מציוד צבאי לזלוג לארגוני טרור או גורמים עבריינים. אולם בלא מעט מקרים ציוד צבאי, למשל אותם מטוסי תובלה קלים של חיל האוויר המצרי, נמכרים לחברות אזרחיות ושם, הפיקוח פחות הדוק ויש מי שמנסה לשים את ידו על הציוד.