נשיא בואינג לענייני צבא, טד קולברט, הגיע יחד עם בכירי החברה לישראל במטרה לקדם עסקה לרכישת הדגם המתקדם ביותר של מטוס הקרב 15-F מתוצרת החברה, עבור חיל האוויר הישראלי. זאת אחרי שישראל הגישה לממשל האמריקאי מכתב בקשה רשמי (LOA) לרכש מטוסי הקרב, מדגם EX.
קולברט נפגש במהלך הביקור עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכירי משרד הביטחון וצה"ל, מה שמעיד על חשיבות העסקה מבחינת הצדדים. בישראל בוחנים כיצד לזרז את העסקה ולהקדים את מועד מסירת מטוסי הקרב כמו גם מטוסי התדלוק האווירי, KC-46 "פגסוס".
הכוונה הישראלית לרכוש מארה"ב 50 מטוסי F-15EX (IA לישראל). בנוסף לזה, על פי ההצעה של בואינג, קיימת האופציה לשדרג את טייסת ה-F-15I "רעם" של חיל האוויר לרמה של ה-EX כך שלחיל הישראלי יהיו בסופו של תהליך 75 מטוסים מהדגם המתקדם ביותר של מטוס הקרב, כפי שאמר היום (שני) נשיא בואינג לענייני צבא בשיחה כתב mako ועיתונאים ישראלים נוספים.
בכיר בואינג עדכן גם מבחינת הלו"ז האפשרי ובקשה ישראלית שעלתה להקדים את אספקת המטוסים, והסביר שבואינג היא רק היצרנית ומדובר בהחלטת ממשל אמריקאי, כשדברים דומים נאמרו גם בהקשר של הקדמת אספקת מטוסי התדלוק מתוצרת החברה. הקונגרס האמריקאי אישר לישראל רכש של 8 מטוסי תדלוק ובינתיים הוזמנו כבר 4. "אם הממשל האמריקאי יחליט להקדים את האספקה, אנחנו נבצע זאת", הוסיף בכיר בואינג.
היעד: להתמודד עם איראן וחיזבאללה
מטוס הקרב 15-F נחשב לאייקוני ובעל מורשת קרב ארוכה כשהדגם החדש רושם התקדמות הדרגתית בשנים האחרונות. בשנת 2020 חיל האוויר האמריקאי בחר ב-15-F החדש כמטוס התקיפה העתידי שלו. בשנת 2021 המטוס השלים טיסת בכורה ובשנת 2022 בוצע שיגור חי ראשון למטוס ה-F-15EX.
בארץ לא הסתירו את הכוונה לרכוש מטוסי F-15EX שיפעלו לצד מטוסי F-35I. בין השאר דובר על היכולת שלהם לשאת חימוש כבד נגד המטרות המבוצרות של פרויקט הגרעין האיראני. מעבר לזה, רכש מטוסי חיל האוויר נעשה גם אל מול איומים עתידיים.
בהקשר האיומים, מטוס זה עשוי להיות מרכיב חשוב ביכולת של חיל האוויר להתמודד במערכה מול חיזבאללה, בדגש על מערכי הרקטות האדירים של ארגון הטרור. זאת בהקשר של מה שמגדירים בצבא כ"מלחמת הצפון", מלחמה שעלולה לפרוץ במשולב נגד צבא סוריה, חיזבאללה וכנראה שגם האיראנים.
היכולות והשדורגים בדגם החדש
החידושים בדגם זה כוללים מערכת "טוס על חוט", מערכת משימה פתוחה (OMS) מתקדמת ומערכות חדשות ללוחמה אלקטרונית. למטוס מכ"ם AESA שמסוגל לעקוב ולטפל במטרות רבות. הנתון המדויק מסווג, אבל בבואינג הוגדר כ"מכ"ם בלתי מנוצח".
בנוסף, במטוס זוג מנועי F100-PW-229 מתוצרת "פרת' אנד וויטני" להם מיוחס "דחף בלתי רגיל", כפי שהגדירו זאת. בבואינג מדגישים כי אחד מיתרונות ה-F-15EX הוא מחשב משימה עוצמתי שיודע לבצע 87 מיליון פעולות, שנותן לטייס פתרונות מהירים לשלל מצבים. יכולת נשיאת החימוש היא במשקל 13.4 טון לטווחים ארוכים על 12 נקודות תלייה, בהן שתיים שאין בדגמים קודמים.
במסגרת מגוון יכולות החימוש, ה-F-15EX יכול לשאת 28 "פצצות גלישה חכמות" במשקל 250 ק"ג כל אחת, יחד עם שני טילים נגד קרינה וזוג טילי אוויר-אוויר. תצורת חימוש המאפשרת למטוס אחד להשמיד מספר רב של משגרי רקטות, עמדות פיקוד או סוללות טילי נ"מ.
לא פחות חשוב מבחינת ישראל, הוא המחיר של הפעלת המטוס, אותו בואינג טוענים שהצליחו להוריד מ-50 אלף דולר לשעת טיסה ל-30 אלף דולר לשעה. על פי פרסומים שונים מחיר כל מטוס למעלה ממאה מיליון דולר, אולם בואינג אומרים שהמחיר נמוך יותר.