שחקן חדש מצטרף לעולם מטוסי החמקן, עם המראת הבכורה של מטוס הקרב החדש KF-21 מתוצרת דרום קוריאה. בשבועות האחרונים פורסם תיעוד רב מניסויים קרקעיים של מטוס הקרב, לטיסת הניסוי הראשונה. המטוס צפוי לחליף את המטוסים המתיישנים של חיל האוויר הדרום קוריאני, לצד הצטיידות במטוסי F-35 של לוקהיד מרטין.
מטוס החמקן KF-21 נחשב לאחד מהפרויקטים השאפתניים בדרום קוריאה. מדובר במטוס קרב רב משימתי בעל תכונות חמקנות גבוהות, אולם פחותות ביחס לתכונות "החתימה הנמוכה" של החמקנים האמריקאים. המטרה לייצר חמקנים זולים יותר, מה שיאפשר הצטיידות במספרים גדולים.
מדובר במטוס קרב מדור 4.5, כאשר ניתן דגש ליכולות החימוש של המטוס ולטכנולוגיה נרחבת. "נבחנו למעלה מ-390 אספקטים טכנולוגים של הפרויקט", ציינו ב-KAI היצרנית, לה מסורת של שיתוף פעולה עם לוקהיד מרטין, יצרנית החמקנים האמריקאית.
מבנה המטוס והחומרים המצפים אותו, יקטינו משמעותית את חתימת המכ"ם של המטוס ובכך יקשו על הגילוי שלו. אולם את אמצעי הלחימה המטוס יישא על 10 נקודות תלייה מתחת לכנפיים והגוף, זאת בשונה ממטוסי דור חמש החמקנים, אשר נושאים את החימוש שלהם בתאים פנימיים, כדי להקשות על הגילוי. התלייה של החימוש מחוץ לגוף המטוס, מאפשרת להם לשאת כמות גדולה יותר וכבדה יותר של חימוש. גם מבנה המנועים שונה מזה של החמקנים.
הקוריאנים נתנו דגש למחיר המטוס ויכולת נשיאת כמות חימוש גדולה, על חשבון החמקנות. לטענת החברה, חליפה אלקטרונית מתקדמת וביצועי המטוס, מפצים גם הם על רמת חמקנות נמוכה יותר ביחס לדור החמקנים הקיים.
בדרום קוריאה מדגישים כי חתימת המכ"ם של ה-KF-21 תהיה נמוכה משמעותית מזו של מטוסי ה-F-15K שלהם, כמו כן תהיה להם יכולת טכנולוגית גבוה יותר מאשר מטוסי ה- F-16V, הדגם המתקדם ביותר של מטוס הקרב המוכר, שנכנס לשירות גם בחיל האוויר של דרום קוריאה.
במסגרת המשימות העתידיות שלו, מטוס הקרב הדרום קוריאני יפעל במבנים משולבים עם מטוסים ללא טייס, איתם יוכל לתקשר ולהפעיל בהתאם למטרת המשימה. בסרטון שחברת KAI פרסמה באפריל האחרון, כחלק מהפגנת היכולות העתידיות של מטוס הקרב שלה, הם הציגו מטוס KF-21 מוביל מבנה עם עוד שלושה מטוסים חמקנים ללא טייס. דרום קוריאה מפתחת בימים אלה מטוס חקמני ללא טייס שיראה כמו כנף מעופפת ללא זנב, ממש כמו הדגם שניתן לראות בסרטון שהפיצו.
נקודה מעניינת בסרטון, נמצאת בחלק שבו הם ציינו כי תהיה לו יכולת לתקשר עם כלים שונים באוויר בים וביבשה, להעביר להם מידע ולסגור מעגלי אש. אחד מאותם כלים שהציגו בהסבר על תקשורת עם טנקים, היה מרכבה סימן 4 ישראלי. ככול הידוע הטנק הזה לא נרכש על ידי דרום קוריאה ואין להם כוונה לרכוש אותו. אולם יתכן שנרקמת עסקה מאחורי הקלעים.
דרום קוריאה מפתחת בעצמה גם פצצות גולשות מונחות ופצצות מונחות GPS, לייזר ובעלות הנחייה משולבת אינרציאלית. אלה אמורות להיות משולבות במטוס הקרב העתידי שלה לצד טילי אוויר-אוויר לטווחים שונים כאשר גם פה חלק יהיו אמריקאים וחלק מתורת מקומית.
במטוס יהיה מכם AESA המסוגל לעקוב ולטפל במגוון גדול מאוד של מטרות בטווחים אורכים, יחד עם סנסורים שונים למטוס יש יכולת איסוף וניתוח מידע עצומה, כפי שטוענים הדרום קוריאנים. כמו למשל IRST, אינפרא אדום לחיפוש ומעקב על בסיס תרמי. זה מאפשר למטוס לאסוף מידע ולאתר מטרות בלי המכ"ם, שאת השידורים שלו האויב יכול לקלוט ובכך לפגוע בחשאיות המשימה.
שת"פ עם חמקנים – גם בלי טייס
העובדה שלצד כל זה מטוס ה KF-21 יכול גם לשלוח מטוס חמקני ללא טייס כדי לאסוף מידע ואף לתקוף, מגדילה עוד יותר את יכולת השרידות שלו כמו גם נפח ההשמדה של מטרות אויב. KAI היצרנית מוסיפה גם שמטוס הקרב שלה יודע לאתר מטרות ולהכווין לעברן גם טילי קרקע-קרקע ואש מסוללות ארטילריה.
השילוב הזה של מערכות הלחימה, גילוי התראה וניתוח מידע נועדה לאפשר לו לטפל בכמות גדולה של מטרות. אחד האיומים הגדולים שצפון קוריאה מעמידה על הדרום, מלבד האיום הגרעיני, היא כמות אדירה של תותחים רקטות וטילים המכוונים גם לעבר סיאול הבירה. במסגרת פרויקט "שרשרת ההרג" חיל האוויר הדרומי נחשב לאחת מהתשובות לאיום הזה. ולמטוס הקרב העתידי תפקיד מרכזי באותה "שרשרת" יחד עם מטוסי ה-F-35.
העולם הטכנולוגי צועד קדימה בקצב אדיר. כדי לעמוד בקצב, מלבד יכולת קליטה מהירה של מערכות חדשות, המטוס נבנה בדומה לכל טלפון חכם, אם נפשט את ההסבר, כלומר ניתן לשדרג את האפליקציות שבו ולהוריד חדשות ובכך לשדרג ולייעל את המערכות האלקטרוניות שלו. להתאים במהירות סוגי חימוש עתידיים ומערכות טכנולוגיות.
העובדה שהרוב המכריע של המערכות, כולל החימוש, מייצור מקומי, תקל על דרום קוריאה לייצא את המטוס שלה למדינות אחרות. אם היו בהם מערכות אמריקאיות ואחרות, זה היה מגביל את יכולת הייצוא של המטוס.
The official photos of the Korean KF-21 Boramae (prototype 001) have been officially released. Yesterday, on July 7, an Korean Air Force test pilot conducted a ramp taxi test at KAI in Sacheon, Korea. Also, the first test flight is scheduled for the end of this month pic.twitter.com/QSWSXgK3T6
חברת KAI ייצרה שש אבות-טיפוס לניסויים, שהראשון שבהם אמור להמריא כאמור ב-22 ליולי אם לא יהיו ששינויים של הרגע האחרון. דרום קוריאה מתכננת לרכוש 120 מטוסי קרב מהסוג הזה עבור חיל האוויר שלה. אלה אמורים להחליף את מטוסי ה-F-5 וה-F-4 הישנים.
המטוס הראשון אמור להיכנס לשירות ב-2026 והאחרון יכנס לשרות בחיל האוויר של דרום קוריאה בשנת 2032. כאשר זה יקרה, לדרום קוריאה יהיה חיל אוויר גדול ומתקדם שאמור לכאורה, לעמוד במשימות של פרויקט "שרשרת הרג" מול צפון קוריאה. מלבד 120 מטוסי KF-21 בסד"כ של סיאול יהיו גם 60 מטוסי F-35A ואיתם 50 מטוסי F-15K ולמעלה מ-160 מטוסי קרב מסוג F-16V.
המטוס של המלחמה הבאה?
בעוד עיניי העולם נשואות בעיקר למתרחש באוקראינה, הגזרה הקוריאנית מתחממת. דיווחים על אימונים ושיגורי טילים של שני הצדדים, רכש ענק של מערכות לחימה ואימונים משותפים של דרום קוריאה עם ארה"ב בעיקר. לאחרונה הן קיימו תרגיל אווירי נרחב, בהשתתפות עשרות מטוסי קרב. המטרה: "להתמודד עם פרובוקציות של האויב", כולל פלישת פתע.
לראשונה משנת 2018 דרום קוריאה אף פרסמה פרטים על אותו אימון שנתי. זה קורה אחרי שנים בהן הקפידו שלא להוציא פרסומים על האימונים, כדי לא להגביר את המתיחות מול צפון קוריאה. מאחר וזה לא עזר, בסיאול החליטו לפעול להרתעה צבאית של הצפון, על ידי פרסומים של היכולות והעוצמה הצבאית שלהם מדרום.
לצד בלימת מתקפה אווירית מצד צפון קוריאה, חיל האוויר של הדרום תרגל באותו אימון תקיפת בסיסי טילים של הצפון, מתחמי שיגור רקטות וארטילריה ופגיעה בלוגיסטיקה של כוחות מסוג זה. אלו הן המשימות המרכזיות של מטוס הקרב החדש שלהם.