רגע לאחר מימוש עסקת שליט, בצה"ל פועלים כדי למנוע את החטיפה הבאה: אגף המבצעים והמשטרה הצבאית קיימו במהלך השנה האחרונה מספר מבצעי חטיפות דמה, בטרמפיאדות ובתחנות הסעה. לפי הנתונים, בשנה הנוכחית דיווחו 11 חיילים על ניסיונות חטיפה אמיתיים. בין האירועים החשודים כניסיונות חטיפה ניתן למנות מקרים שאירעו בצומת נחשון, באזור התחנה המרכזית בתל אביב ובסמוך לתחנה המרכזית בחדרה.
40 חיילים "נחטפו" במסגרת התרגיל
מסיכומי מבצעי החטיפה המדומים שערכו בצה"ל עולה כי קרוב ל–60 חיילים הושיטו יד כדי לתפוס טרמפ, ו–40 חיילים נוספים עלו לרכב ו"נחטפו". "מבחינתנו מדובר במאה אירועים של כמעט חטיפה על ידי גורמי טרור", אמר רמ"ח הגנה באגף המבצעים, אל"ם שמוליק קלמי. "צה"ל פועל לאורך כל השנה בנושא ומייצר מודעות לאיום והרתעה מפני חטיפות. גם חיזבאללה וגם חמאס מצהירים שהיעד הבא שלהם הוא לבצע חטיפה נוספת, וזה האיום".
גם בפיקוד המרכז מודאגים מהאיום, אך לא רק מחטיפות חיילים: אחד הנושאים שעומדים על סדר היום הפיקודי הוא חשש מחטיפת מתיישבים יהודיים, בעיקר בני נוער העומדים בטרמפיאדות ובצמתים מרכזיים עד שעות הלילה המאוחרות. "יותר קשה לחטוף חייל מאשר ילד בן 16. אמנם מבחינת ארגוני הטרור מדובר בקלפי מיקוח פחות חזקים, אבל גם הם קבילים לצורך השגת המטרות", אמרו בחטיבת בנימין. החטיבה פרסמה מסמך לתושבי המועצה האזורית בנימין ובו אזהרה בנוגע לנסיעה בטרמפים מחוץ ליישובים ומפני המתנה בטרמפיאדות.
הפקודה עודכנה: יותר הגבלות על נסיעה בטרמפים
בתוך כך, מחלקת ההגנה באמ"ץ עדכנה החודש את הפקודה האוסרת על נסיעה בטרמפים. עד כה, נוהלי הצבא אפשרו לחייל לעלות לטרמפ במקרה שהוא נמצא בטווח של יותר משני קילומטרים מתחנת אוטובוס, או במקרה בו אין תחבורה ציבורית בשעה הקרובה. עדכון הפקודה האריך את זמן ההמתנה לשעתיים, ובכך צמצם עוד יותר את מספר החיילים שרשאים לעלות לטרמפ.
בנוסף, הפקודה הקודמת אישרה לחיילים המתגוררים ביישובים שתדירות התחבורה הציבורית אליהם היא נמוכה לעלות על טרמפ ליישוב באופן אוטומטי. כעת, חיילים אלו יידרשו לקבל אישור אישי לנסיעה בטרמפ ממפקד בדרגת סא"ל לפחות. כך, הסבירו באמ"ץ, תוגבר מעורבות המפקדים בנושא והם יהיו מודעים לעובדה שחייליהם עולים לטרמפים. כמו כן, החיילים הרלוונטיים יתודרכו בנושא. "האישור הניתן הוא תחת התניות מסוימות, ביניהן שהנסיעה תהיה מהנקודה הכי קרובה ליישוב שאליה יש תחבורה ציבורית, וגם החובה שהחייל יכיר באופן אישי את נותן הטרמפ או מישהו מנוסעי הרכב", הוסיף אל"ם קלמי.
כמו כן, בעדכון הפקודה הוכנס חידוש גם בנוגע לנוהלי נסיעה של חיילי יחידה צבאית שלמשרתים בה יש אישור גורף לנסיעה בטרמפים, כמו חלק מבסיסי חיל האוויר בהם אין תחבורה ציבורית עד לש"ג. מעתה, חיילים שיעלו לטרמפ אל הבסיס יחויבו לבקש תעודה המוכיחה כי מדובר באיש צבא או ברכב צבאי.