אגף התקשוב וההגנה בסייבר ביחד עם אגף כוח אדם בצה"ל, פיתחו בשנה החולפת מערכת ייחודית בשם "אנשים" שתופץ השבוע לכלל המפקדים והחיילים ואף זכתה בתחרות המצוינות לשנת 2020 של "משאבי אנוש ישראל".
הציפייה בצבא שהמערכת תשנה את דרך ניהול היחידה והטיפול בפרט. היא תהיה זמינה על שולחן העבודה במערכת המחשוב הצבאית ותאפשר גישה בכל רגע נתון למידע ותובנות על החיילים במקום אחד, על מנת לשפר את נושא השקיפות.
"עד היום עבדנו עם מערכות שמזינות תוצאה סופית", מסבירה ראש ענף אסטרטגיה, דיגיטל ומערכות מידע באכ"א, סא"ל אדוה נויהוט. "כל התהליך בוצע ידנית או ב-מייל. אמרנו שצריך לעבור למערכות שאפשר ליצור בהן תהליך ולמדוד אותו".
בשיחה עם mako הסבירה סא"ל נויהוט: "זו מערכת שהיא ה"פיד" של המפקד בבוקר וגם של החיילים. למדנו מהעולם האזרחי, אנחנו רוצים להיות ארגון שמטפל באנשים שלו ויודע לדבר איתם בשפה הטכנולוגית שבה הם חיים וגם לתת למפקד את כל המידע הכי רלוונטי שקיים בכל המערכות של אכ"א".
רס''ן שיר חן, רמ''ד ברק ביחידת שחר של אגף התקשוב, סיפרה על פיתוח המערכת שנמשך כחמישה חודשים ובוצע על ידי צוות של עשרה אנשים. אחר כך התקיימה תקופת ניסיון ופיילוט של עוד חמישה חודשים עד להשלמת התוצר הסופי.
"לראות אם חייל תקוע וצריך דחיפה"
''אחד האתגרים שלנו היה להנגיש את המידע המורכב והחשוב למפקדים בצורה הכי 'תכל'ס' וברורה שיש - כי ככה הם רגילים לאפליקציות באזרחות", אמרה רס"ן חן שהייתה ממובילות הפיתוח. "התחלנו ממערכת שתשקף מידע עבור המפקדים אבל תוך כדי גילינו שהיא הרבה מעבר. אני אישית משתמשת בה באופן קבוע למעקב אחרי בקשות הת''ש של החיילים שלי. כך אני יכולה לראות איזה חייל תקוע, מי צריך דחיפה או עזרה בתהליך'".
"אני יכולה אפילו לשתף", הוסיפה, "שנתקלתי כבר בכמה מקרים שהמערכת סייעה מאוד לאנשים להבין מה הזכויות שלהם - לדוגמא יחידה מסווגת שלמה שהבינה שמגיע לה יותר שכר מכפי שניתן לה עד כה. אנחנו מתרגשים להיות חלק מההובלה של השינוי ומקווים שב-2021 הבשורה תגיע לכל המשרתים בצה''ל'', סיכמה.
במערכת יכול כל אחד מהמפקדים לראות אילו חיילים יש תחתיו, את פרטיהם האישיים והתנאים המיוחדים אליהם הם זכאים. בנוסף המערכת מנהלת עבורם משימות כגון עם מי מהחיילים נדרשת שיחה אישית, למי ממתינות בקשות פתוחות, על מה החיילים חתומים ואפילו למי יש יום הולדת.
אחד החידושים הוא האפשרות לזהות באמצעות נתונים אם יש חייל מסוים שעתיד לנשור מהשירות ואיך אפשר למנוע את זה. "אולי ליזום שיחה עם המפקד, להניע תהליך שבו כל הגורמים יעודכנו במשימה שלהם דרך המערכת. גם נושא שימור הידע ישתפר כי כל המידע ישמר", מסבירה סא"ל נויהוט מאכ"א.
"בכלל, לא משנה אם מדובר בצפייה בנתוני שכר או תהליך בקשת טופס חו"ל. במקום שהחייל ירוץ עם ה"טופסיאדה" המוכרת הוא יגיש אותה למפקד בלחיצת כפתור בדיגיטל. בשורה התחתונה, המטרה היא להנגיש למפקד את הכלים לטפל טוב יותר בפרט, שהוא החייל כמובן. בסדיר, מילואים ובסגלי הפיקוד. הפידבקים מהמפקדים שהתנסו בה הם חיוביים ביותר".