חיילים, תורידו את הרגל מהגז: מערכת חדשה המוטמעת בימים אלה בכלי הרכב הצה"ליים תנטר כל חריגה ממגבלות המהירות שביצע נהג הרכב – ותתריע מידית בשליחת הודעת סמס למפקד על כל סיטואציה בעייתית בתפעול הרכב.

קצין מקבל סמס (צילום: חגי הירשפלד, במחנה)
המפקד לא ישמח. נהיגה מסוכנת תוביל להתרעה מידית | צילום: חגי הירשפלד, במחנה

הפיתוח האזרחי, הקרוי "עוזר נהג אלקטרוני", מותקן בכלי הרכב בצה"ל על ידי חברת "איתוראן". צה"ל החל להתנסות במערכת כבר לפני חמש שנים. "ערכנו פיילוט במשך שלוש שנים", סיפר לפז"ם ראש ענף בטיחות בדרכים בזרוע היבשה, סא"ל עמיר בלום, "והבנו שהמערכת הזו יכולה לסייע לצה"ל. הנהגים נוסעים הרבה יותר לאט, ועושים פחות עבירות. אנחנו יודעים את זה לפי השוואה פשוטה שביצענו אחרי שהתקנו את המערכת: בהתחלה הם לא ידעו שהיא מותקנת ואחר כך הם ידעו, ואז ראינו ירידה בעבירות, בצריכת הדלק, בחלקי החילוף הדרושים, בימים במוסך – וכמובן בתאונות".

צפצוף לנהג, הודעה למפקד

התקנת המערכת החלה באוקטובר. כרגע היא מופעלת בכ-700 כלי רכב בזרוע היבשה, מספר שצפוי לעלות לכאלף כלי רכב בחודשים הקרובים. במקביל, תותקן המערכת ביחידות נוספות, בפיקודים המרחביים, בחיל האוויר, באגף המודיעין, באגף התקשוב ובפיקוד העורף. "אני מעריך שעד סוף שנת 2012 נגיע לכאלפיים כלי רכב מותקנים", מספר סא"ל בלום. עלות כל מערכת כאלף שקלים לתקופה של חמש שנים, כולל אחזקה והתקנות. "מדובר בנתון משוקלל, במחיר מופחת משמעותית מזה הרווח בשוק האזרחי".

המערכת מנטרת בזמן אמת את מה שקורה בתוך כלי הרכב, החל מנתוני המנוע וכלה באירועי נהיגה חריגים, הכוללים בלימות פתאומיות, האצות דרסטיות, פניות חדות, החלפת מסלולים בצורה פתאומית, "זגזוגים" ומהירות מופרזת. "עוזר הנהג האלקטרוני" מורכב משתי מערכות, האחת קוראת את נתוני הרכב והשנייה מאתרת את מיקומו בעזרת GPS. לפני כל התנעה, נדרש הנהג להעביר את תעודת החוגר ולהזדהות.

כבישי נהיגה (C) (צילום: נעם וינד)
המערכת מזהה פניות חדות, בלימות פתאומיות, האצות דרסטיות ומהירות מופרזת | צילום: נעם וינד

כאשר מתרחש "אירוע בינוני" – אירוע שצה"ל הגדיר כבעייתי, כמו למשל בלימת חירום או כניסה לעיקול במהירות לא מתאימה – מקבל הנהג חיווי בצורת צפצוף ויודע שעליו להיזהר. במידה והתרחש "אירוע מסוכן", אזי מלבד ההתרעה שמקבל הנהג, נשלחת הודעת סמס בזמן אמת למפקדים שהוגדרו מראש, למשל המפקד הישיר או קצין הרכב האחראי בבסיס. "אם הגדרנו שברכב מסוים יישלח סמס כאשר נוסעים 20 קמ"ש מעל המותר, המפקד יקבל מיד הודעה לפיה רכב מספר X הנהוג על ידי Y ונוסע בכביש Z נוסע במהירות כזו וכזו מעל המותר".

המפקד יכול להגדיר הגדרות נוספות, למשל אם ברצונו שבמהלך השבת לא יותנעו כלי הרכב כלל או שלא ייצאו מגבולות הבסיס. באופן כללי, יישלח סמס הנוגע למהירות מופרזת כאשר נוסע הנהג במהירות העולה ב-15 עד 20 קמ"ש מעל הממוצע, אם כי בכלי רכב משוריינים, למשל, הטווח הזה מצומצם משמעותית, "כיוון שאנחנו לא רוצים לתת אפילו את מרווח הטעות הקטן הזה", לדברי סא"ל בלום.

מקבלים ציון על הנהיגה

כרגע עוד אין למחלקת הבטיחות נתונים אודות הבדלים בתרבות הנהיגה הצה"לית טרם ואחרי הטמעת המערכת – אלה יתקבלו רק בתום השנה הראשונה להטמעה, בהשוואה לאלה של השנה הקודמת. "אבל אני כבר יכול להגיד שגם ממה שעולה משאלונים וגם מתחקורי מפקדים, הן המפקדים והן החיילים מעידים שהם יודעים שיש מישהו שמסתכל עליהם כל הזמן, ולכן הם נוהגים הרבה יותר בטוח ורגוע ומשתדלים לא לבצע עבירות. יש כאלה שפתאום גילו שהם חלשים בתחום מסוים בנהיגה – המערכת יודעת להוציא פלט ולהראות בדיוק איפה הנקודות החלשות – והם מקבלים ציון ומבינים בדיוק במה הם צריכים להשתפר. אפשר להשתמש בזה ככלי: לעשות פילוח של הנהגים המצטיינים ביותר ביחידה ולעודד את זה, לעבור על הדוח עם הנהגים המקצועיים בסוף כל שבוע, ולהצטרף איתם לנסיעות ולהצביע על מה שבעייתי.

משטרה צבאית (צילום: חיל המשטרה הצבאית)
לא צריך לחכות לדוח. המשטרה הצבאית בפעולה | צילום: חיל המשטרה הצבאית

"אנחנו מנסים לשפר את תרבות הנהיגה, אבל לא מתוך פחד מעונש", מסביר סא"ל בלום. "תוך שנה כבר נכפיל את הכמות של המערכות, ואני מאמין שזה יסייע לנו להפוך את הנהגים בצה"ל לנהגים הרבה יותר בטוחים. מעבר לחיסכון הכלכלי, שמתבטא בפחות צריכת דלק וחלפים וכו', הדבר הכי חשוב הוא מניעת תאונות ונפגעים. אם נצליח לעשות את זה, ולחזק הרגלי נהיגה נכונים שילוו את הנהגים גם אחר-כך, באזרחות – אז המערכת שווה כל גרוש שאנחנו משקיעים בה".

>> הרימון החדש של לוחמי צה"ל: "רימון בטיחותי"