טייס קרב רוסי שחווה כשל חמור במערכת הנחיתה תועד כשהוא מנחית מטוס סוחוי SU-25 בנחיתת גחון בלי גלגלים. לא ברור מתי הסרטון צולם, אולם לפי האות "Z" שעל המטוס סביר שבזמן המלחמה באוקראינה. בנוסף, לא ברור האם מדובר בכשל טכני או שגלגלי המטוס לא נפתחו בגלל פגיעת נ"מ במהלך תקיפה.
ערוצי טלגרם שהפיצו את הסרטון טענו שהטייס היה שיכור ושכח לפתוח את הגלגלים. אולם מומחים שבחנו את הסרטון דחו בתוקף את הטענות האלה.
בתיעוד שהופץ ניתן לראות את מטוס הקרב הרוסי כשהוא מגיע עם אורות נחיתה דולקים, אולם כשגלגלי המטוס סגורים. המטוס מגיע בגובה נמוך, יציב ואיטי כשהטייס מתאים את זווית הנחיתה למסלול ביחס למצבו. הוא נוגע עם החלק המרכזי של המטוס במסלול ואז מחליק עליו, כאשר החיכוך מייצר ניצוצות רבים.
הסכנה בנחיתה שכזו
מדובר בחלק מסוכן בנחיתות חירום מהסוג הזה, משום שהחיכוך יכול לגרום לדליקה במטוס שנושא דלק ויתכן שגם חימוש. כמה שניות אחרי שהחליק על המסלול, הטייס פותח את מצנח הבלימה שבזמן קצר מביא אותו לעצירה מלאה.
העובדה שכל הגלגלים לא יצאו החוצה ושלא היה לו בידון גחון הפכה את הנחיתה ל"פשוטה" יותר עבור הטייס. בשלב העצירה היינו אמורים לראות את צוותי הכבאות והחירום של הבסיס מגיעים למטוס ומכסים אותו בקצף כיבוי כדי למנוע הצתה ואף פיצוץ של המטוס. משום מה זה לא קרה.
הסוחוי SU-25 משרת בחילות האוויר של שני הצדדים, הרוסי והאוקראיני ומשמש כ"סוס עבודה" במשימות של סיוע אווירי קרוב. לחיל האוויר הרוסי יש על פי הערכות סדר גודל של 200 מטוסי קרב מהסוג הזה, שביכולתם לשאת פצצות ורקטות במשקל כולל של 4.5 טון.
ייחודיות הסוחוי-25
מדובר במטוס קרב ותיק שהמריא לראשונה ב-1975 שמבצע משימות בעלות סיכון גבוה אולם למרות הוותק, דווקא הפשטות של המטוס כמו גם ההגנה הכבדה והמערכות הכפולות, מעלות את השרידות של הסוחוי, גם במקרים בהם הוא נפגע. לאורך המלחמה ראינו לא מעט מטוסים מהסוג הזה שהצליחו לחזור לנחיתה, למרות נזקים כבדים שנגרמו להם.
תא הטייס נמצא בתוך קפסולה משוריינת העשויה מטיטניום, שמגנה על הטייס כאשר גם החופה עבה במיוחד ומחוזקת. בנוסף ישנם עוד לוחות פלדה וטיטניום שהותקנו בגחון המטוס וסביב המערכות הרגישות.
שני המנועים של המטוס מופרדים כשבניהם לוח משוריין נוסף, כך שפגיעה באחד לא תשפיע על השני והטייס יכול להמשיך לטוס על מנוע אחד עד לנחיתה. לוח שריון נוסף הותקן בחלק העליון של כיסא המפלט, במטרה להגן על ראשו של הטייס במקרה של נטישה.
במהלך המלחמה באוקראינה הם טסים בגובה נמוך ביותר כדי להתחמק מגילוי ואז, מושכים לגובה לשיגור החימוש וחזרה מהירה לגובה נמוך ולבסיס. בהלך הגיחות הם נמצאים בסיכון כבד מתותחי נ"מ וטילי כתף. סיכון זה יכול אולי להסביר את הנחיתה בלי הגלגלים, אם כי קשה לראות נזק בתיעוד שהופץ.
דבר נוסף שעלול היה לגרום לכשל במטוס הוא קצב הגיחות הגבוה במיוחד של המטוסים מהסוג הזה כמו גם בעיות תחזוקה שהחלו הרבה לפני המלחמה. ההערכה היא שהרוסים איבדו 23 מטוסי סוחוי SU-25 וחיל האוויר של אוקראינה איבד 15 מטוסים מהסוג הזה.