בארה"ב מדווחים כי צי מטוסי התדלוק מסוג KC-135 של חיל האוויר האמריקאי קורקע, בשל פגם חמור שהתגלה ועלול להביא ל"נפילת זנב המטוס" בטיסה. ההחלטה התקבלה אחרי שבבדיקות של מספר מטוסים התגלו פינים פגומים במייצבי הגובה והכיוון. "נקטנו בפעולה זו מתוך דגש על בטיחות כלי הטיס ואנשי הצוות, לאחר התייעצות עם מומחי ההנדסה שלנו", אמר קולונל מיכאל קובלצ'ק, בכיר במערך התחזוקה של חיל האוויר האמריקאי.
חיל האוויר האמריקאי מעריך שמשך הקרקוע יהיה כ-15 ימים לפחות. במהלך תקופה זו יבדקו הפינים שמחברים את זנבות המטוס לגוף בכלל צי מטוסי ה-KC-135 ובצי מטוסי ה-RC-135, דגם הסיור ואיסוף המודיעין של המטוס. זאת אחרי שב-12 בפברואר התגלו במטוסים 24 פינים לא תקינים.
בארה"ב מציינים אמנם כי מדובר בפעולת תיקון פשוטה ולכן סביר שהצי יחזור לפעילות בתום תקופת הזמן, מנגד מדובר בבדיקה של כ-270 מטוסים. מבדיקת חיל האוויר האמריקאי עולה כי חלק מהפינים התקולים שהתגלו במטוסים היו קצרים מדי, חלק היו עשויים מחומר לא מתאים ובעיות נוספות. המשמעות של זה כפי שציינו שם, שזנבות המטוסים יכולים להתנתק תוך כדי טיסה, מה שבסבירות גבוהה מאוד יביא להתרסקות של מטוסי התדלוק.
"המערך מתוח עד הקצה"
KC-135 הינו מטוס תדלוק, תובלה וסיור של חיל האוויר האמריקאי מתוצרת בואינג. מדובר באחד מהמטוסים הוותיקים והישנים, שנכנס לשירות בחיל האוויר האמריקאי ב-1956. המטוס מוחלף כיום על ידי מטוס התדלוק החדש מסוג KC-46, גם כן של בואינג. אולם לאור העומס האדיר על מערך התדלוק האווירי האמריקאי, הם לא ממהרים להוציא מהשירות את המטוסים הישנים.
"אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד התובלה האווירית וכל המשתמשים המבצעיים", אמר קולונל מיכאל קובלצ'ק. בשנים האחרונות מערך מטוסי התדלוק של חיל האוויר האמריקאי מתוח עד לקצה תחת עומס אדיר, בשל ריבוי משימות שרק הולך וגובר. בארה"ב מדווחים על "עומס חריג" במערך. דבר שגורם לעיכוב בלא מעט משימות שהם שותפים להן.
נזכיר שמטוסי התדלוק של חיל האוויר האמריקאי היו חלק מהסיבות לעיכוב באספקת החמקנים מסוג F-35 לישראל בחודש אפריל 2021. באותו הזמן המטוסים לא היו יכולים להמריא מחניית הביניים שלהם אל בסיס נבטים, ונוצר עיכוב של למעלה משבוע עד שנמצא מטוס תדלוק זמין בחיל האוויר האמריקאי.