האם חיל האוויר האמריקאי מנסה "לדחוף" לאוקראינה מטוס שהוא רוצה להיפטר ממנו? מזכיר חיל האוויר האמריקאי, פרנק קנדל, אמר בתשובה לשאלות עיתונאים כי אינו דוחה מסירת מטוסי קרב מסוג A-10 המכונים "חזיר יבלות" לידי חיל האוויר של אוקראינה.
קודם לכן אמר מפקד חיל האוויר האמריקאי, גנרל צ'ארלס בראון, כי בסופו של דבר, חיל האוויר האוקראיני יהיה חייב להיפטר ממטוסי הקרב הרוסים ולעבור לפלטפורמות מערביות. העניין שהמטוס שחיל האוויר האמריקאי "אינו דוחה" את מסירתו לאוקראינה, הוא למעשה אחד שממנו הוא מנסה להיפטר כבר לא מעט שנים, המכונה "חזיר יבלות" בשל צורתו.
מדובר במטוס קרב שנבנה במיוחד למשימות סיוע אווירי קרוב עבור כוחות היבשה, שפשוט התאהבו בו. לעומת כוחות היבשה, חיל האוויר האמריקאי שנא אותו כבר מהשנים הראשונות וניסה להיפטר ממנו ללא הצלחה, בגלל לובי אדיר של הצבא ופוליטיקאים. כעת נראה שחיל האוויר האמריקאי מצא באוקראינה את ההזדמנות שלו להשתחרר מהמטוס המושמץ.
A-10 נולד במלחמה הקרה ובשדות הקטל של וייטנאם, אז הפנטגון הבין שאין לו מטוסים מתאימים כדי לסייע לכוחות היבשה ולבלימת גלי הענק של הצבא הרוסי, אם יחליטו לפלוש לאירופה. מטוסי הקרב שהיו בשירות באותן שנים ועל שולחן המתכננים, היו כבדים מדי או מהירים מדי.
צבא היבשה דרש מחיל האוויר מטוס איטי שידע לרחף זמן ארוך בשדה הקרב, לפחות שעתיים רצוף, קרוב לכוחות, למצוא את המטרות, לספוג פגיעות, להביא הרבה מאוד כוח אש ולא פחות חשוב - שיהיה זול. שעת טיסה שלו עומדת על 19,000 דולר, פחות מחצי ביחס למטוסים המתקדמים.
ה-A-10 ניצח במכרז. מטוס שקל להטיס וכל חלק תוכנן לשהייה ארוכה וקרובה לכוחות הקרקע. במרכזו תותח שישה קנים שיורה 3,900 פגזים 30 מ"מ בדקה. מתחת לכנפיים שלו נקודות תלייה לטילים, פצצות, רקטות ועוד. החלקים הרגישים עטופים בשריון והמערכות שלו בנויות לגיבוי וטיסה גם אחרי פגיעות.
מההתרסקות עד המלחמה
למרות כל המעלות שצוינו, המטוס היה חסר מזל. האירוע הראשון בהקשר הזה היה ב-1977 אז המטוס הופיע לראשונה בתצוגה אווירית ציבורית, במהלכה התרסק וטייס הניסוי נהרג. כמה חודשים אחר כך, טייס ניסוי אחר המריא עם המטוס לבחינת פגזים חדשים לתותח שלו, במהלך הניסוי התותח התלקח, הטייס נטש והמטוס התרסק בפיצוץ אדיר ומתועד על הקרקע.
בתגובה לאסונות, חיל האוויר לחץ על ביטול התקציב שהוקצה למטוס וקרקוע שלו. צבא היבשה, מנגד, לחץ להשאיר אותו בשירות. המצב של טייסי ה-A-10 היה כל כך גרוע, עד כדי כך שהם כמעט ולא ראו פעילות מבצעית. כאשר החלו ההכנות למלחמת המפרץ, חיל האוויר האמריקאי לא שיבץ אותם למשימות.
מי שנחלץ לעזרתם של הטייסים היה צבא היבשה. מפקד מבצע "סופה במדבר", גנרל נורמן שוורצקופף, בוגר מלחמת וייטנאם, אילץ את חיל האוויר לשלוח כמה עשרות מטוסי A-10 ולשבץ אותם למשימות. זאת הייתה בלי ספק הופעת הבכורה המרשימה של ה"חזיר". אומנם באחוזים פר שעות טיסה הם נפגעו יותר, אולם המעטפת שהם נתנו לכוחות היבשה הייתה מרכיב חשוב ומוצלח.
מטוסי A-10 השמידו 943 טנקים, 322 נגמ"שים ו-114 תותחים. אפילו השמידו משגרי נ"מ כשלקחו משימות שיועדו למטוסי F-15. ההישג היה כל כך מרשים, עד כדי כך שמפקד כוחות האוויר שלא רצה לשבץ אותם במשימות כתב: "הם הצילו לנו את הישבן". למרות זאת, אחרי מלחמת המפרץ חיל האוויר האמריקאי ניסה להשבית את המטוס כששוב צבא היבשה מנע זאת.
עם השנים המטוס הועבר לטייסות המשמר הלאומי (מילואים) מה שהביא לכך שלצד הלובי של הצבא, שדרש להשאיר מטוס קרב בזמינות גבוה ויעיל, צמח לובי נוסף של פוליטיקאים מהמדינות בהן מוצבות הטייסות שמפעילות A-10. וכך, למרות ניסיונות של עשרות שנים, המטוס נשאר בשירות.
כעת חיל האוויר האמריקאי מנסה להיפטר ממנו על ידי העברתו לאוקראינה. רק ששם לא מתלהבים מהניסיון. יורי סאק, יועצו של שר ההגנה של אוקראינה, אמר כי "כבר הרבה זמן אנחנו מבקשים מטוסי קרב מהשותפים שלנו". הוא הוסיף ש"אנחנו צריכים מטוסי קרב בסטנדרט מערבי".
האוקראינים מבקשים מטוסי F-16 מבלוק 70/72 החדש ביותר ואפילו מטוסי F-15 או יורופייטר טייפון, שיידעו להתמודד עם הסוחוי 35 או סוחוי 27 של חיל האוויר הרוסי. ה-10-A לא ממש ברשימות שלהם.
אמנם זה לא קרה עדיין, אולם לאחרונה הקונגרס העביר תקציב לתוכנית אימונים של טייסים אוקראינים בארה"ב. מדובר בתקציב לתכנית שבמחזורים של שלושה חודשים תכשיר טייסים אוקראינים מטוסי F-15 ו-F-16 בבסיס קולומבוס שבמיסיסיפי.