ארה"ב תעביר לישראל מטוסי קרב F-15 ישנים מדגם C שיצאו משירות ארוך במשמר הלאומי האמריקאי. ההחלטה הזו מגיעה כשש שנים אחרי ש-10 מטוסי 15-F ישנים סופקו לישראל, וחלקם טסים כיום בחיל האוויר הישראלי.
מטוסי ה-F-15 שיגיעו לישראל יהיו אמנם ישנים ושחוקים, אך יתכן ומבחינה כלכלית משתלם יותר לתחזק ולשדרג אותם, מאשר לקנות מטוסים חדשים. כאשר המטוסים יגיעו לישראל, כל מטוס יעבור בחינה מקיפה, שבסיומה יוחלט האם יש היתכנות וכדאיות להכניס אותו לשירות מבצעי, במקום אחד המטוסים הישנים של טייסות 133 ו-106 בבסיס תל נוף של חיל האוויר. השאר ישמשו כמקור לחלקי חילוף.
התהליך יהיה דומה לזה שהיה בשנת 2016, אז ישראל קיבלה במתנה עשרה מטוסי F-15D, הדגם הדו-מושבי של מטוס הקרב. בזמנו זה היה "פרויקט ראשון מסוגו להסבת מטוס אמריקאי למטוס בז (F-15) ישראלי", כפי שציינו בחיל האוויר.
כך המטוסים "הופכים לישראלים"
הפרויקט לבחינת המטוסים שהגיעו מארה"ב וההסבה שלהם למטוס מבצעי בחיל האוויר הישראלי, בוצע ביחידת יא"א 22 שם מיפו כל מטוס והסיר את כל המערכות האמריקאיות. למעשה, כל מטוס פורק עד לרמת השילדה. לאחר מכן ייצרו חלקים חדשים והתקינו מערכות ישראליות.
מדובר בפרויקט ארוך ומורכב, שמעט מאוד חילות אוויר בעולם מסוגלים לבצע באופן עצמאי. המטוס הראשון מהפרויקט שנכנס לשירות מבצעי, ב-2018, היה מטוס מספר 980. במקומו חיל האוויר הוציא מהשירות F-15 חד מושבי. בהמשך, נכנסו לשירות מבצעי מטוסים 982 ו-984 שהגדילו את סד"כ הדו-מושביים בטייסות. בקרוב אחד נוסף מאותו פרויקט יכנס לשירות.
פרויקט ממוצע להפיכת F-15 אמריקאי לישראלי-מבצעי נמשך בממוצע כשנתיים עד שלוש. זה תלוי במצב המטוסים כמו גם בעומס ביחידה. לכל מטוס וחלקי מטוס יש אורך חיים, שנמדד בשעות טיסה. במקור, אורך החיים של מטוס F-15 עמד על 4,000 שעות טיסה וכיום המספרים כבר גדולים הרבה יותר.
תהליך הוצאת מטוסי ה-F-15C מהשירות בארה"ב נמצא בעיצומו, לאחר חמישה עשורים בהם הופעלו, 24 שנים מתוך זה בכנף 173 של המשמר הלאומי באורגון. 11 ממטוסי הקרב יצאו מהשירות כבר במהלך השנה הקרובה והשאר במהלך השנה הבאה.
בדברים שהובאו בעמוד הרשמי של הכנף, נטען כי חלק ממטוסי הקרב יעברו לאחסון במדבר אריזונה, לישראל ולנאס"א. נוספים יועברו למוזיאונים ברחבי ארה"ב. הם צפויים להיות מוחלפים במטוסים מדגם F-15X החדש ובמטוסי חמקן 35-F.