מסר ברור על היחסים ההדוקים בין אתונה לירושלים: חיל האוויר היווני החל לקבל את מטוסי ה-F-16V הראשונים שלו בספטמבר 2022 וכיום יש שם קצת פחות מעשרה מטוסים מהסוג הזה. בעוד כארבע שנים היוונים יקבלו את כל 84 המטוסים שהזמינו, ובימים אלה הם לומדים את להפעיל את מטוס הקרב המתקדם.
כחלק מהפיכת ה-F-16V למבצעי, היוונים החליטו לשלוח את המטוס של טייסת 343 לישראל. גורמים בחיל האוויר הישראלי מסבירים שמטרת חיל האוויר היווני לבחון את מטוס הקרב החדש שלהם במגוון רחב של תרחישי לחימה אוויריים, כמו גם את היכולת של כלי הטיס המתקדם עם מטוסי חמקן F-35 שיישתתפו בתרגיל ונרכשו גם הם על ידי יוון.
בנוסף, ישראל מפעילה את אחד מציי ה-F-16 הגדולים בעולם, בהם מטוסי ה-F-16I הנחשבים למתקדמים, ובכוונת היוונים לשתף ולהיעזר בישראל והניסיון שלה בהפעלת מטוס הקרב הזה בלקחים והמסקנות שהם מתכוונים להפיק מ"דגל כחול". לישראל תגיע עם מטוס הקרב טייסת 343 של היוונים, שהיא אגב הראשונה להשתתף בתרגילי "דגל כחול" הישראלים ולאנשיה קשרים טובים עם חיל האוויר הישראלי.
גורמים בחיל האוויר הישראלי אמרו כי הלקחים והמסקנות שהיוונים יפיקו בישראל ישמשו אותם לבניית תורת הלחימה ואופן הפעלת מטוס הקרב החדש שלהם והמערכות המתקדמות שיש עליו. כאמור, בנוסף הם גם יבחנו את אופן הפעלת ה-F-16V עם מטוסי ה F-35, תחום נוסף שלישראל יש בו ניסיון ויכול לסייע ליוונים.
לישראל ויוון קשרים ביטחוניים חמים וחילות האוויר של המדינות מבצעים באופן שגרתי אימונים משותפים. שני הצדדים חולקים מהניסיון שלהם כאשר ביוון אומרים שאופן הפעלת חילות האוויר דומה מאוד.
נזכיר, כפי שדיווחנו לאחרונה, שאחרי שנים רבות חיל האוויר הישראלי לא ישתתף בתרגיל "איניוחוס 2023" של חיל האוויר היווני' זאת בעיקר בשל העלויות האדירות של אימונים מהסוג הזה והעובדה שחיל האוויר ישלח חמקנים להשתתף בתרגיל בארה"ב. ביוון לא הסתירו את האכזבה שלהם מכך, אולם הדגישו כי היחסים בין המדינות חזקים מהכל.
הגעת מטוסי ה F-16V לישראל תספק גם לאנשי חיל האוויר הצצה לדגם המקדם ביותר של מטוס הקרב הזה; למטוס ה-16-F "וייפר" מכ"ם AESA, APG-83 מתוצרת "נורת'רופ גרומן" שחולק 95% מהתוכנה ו-70% מהחומרה עם המכ"ם של ה-F-35. למעשה, למכ"ם של ה-F-16 החדש יכולות כמעט דומות ליכולות מטוסי הדור החמישי כמו ה-F-35 וה-F-22. המכ"ם משולב עם מערכת לוחמה אלקטרונית בשם "מגן וייפר" (Viper Shield), המשפרת את יכולות הלחימה של המטוס בסביבה עוינת "ואת מודעות הטייס למרחב הקרב".
בנוסף לזה הדגם הזה כולל תא טייס "מודרני משודרג וידידותי" משולב מסכי מגע גדולים, תכונות בטיחות חדשות ו"יכולת נשיאת אמל"ח חדש ומתקדם". נושא הבטיחות כולל גם את המערכת ל"מניעת התנגשות אוויר-קרקע", AGCAS, שהיא למעשה מחשב מתוחכם שמשתמש בחיישנים כדי לזהות אובייקטים בקרקע, החל מהרים וגבעות ועד בניינים ועמודי חשמל.