הפנטגון עצר באופן זמני את משלוחי מטוסי ה- F-35 חמקן, זאת בעקבות גילוי כי מספר חומרי גלם המשמשים ליצירת אחד מחלקי המטוס, מקורו בסין.
מטעם יצרנית המטוס חברת לוקהיד מרטין האמריקאית, נמסר כי חלקים על מטוסי F-35 שכבר נמסרו לא יוחלפו בחלקים העשויים מחומרים שאינם סינים, זאת בעקבות קביעת הפנטגון שעל פיה, לא קיים סיכון של שידור, חשיפת מידע רגיש, פגיעה בביטחון או פעולות הטיסה של מטוסי ה-F-35 בעקבות השימוש בחומרים הסיניים.
יחד עם זאת, בשל החשש לגביי העמידה בתנאי התקן האמריקאי, הוחלט כי יש עצור כרגע את אספקת המטוסים. "אין חשש לביטחון מידע, פשוט לא טוב שיהיו חלקים תוצרת סין", אמר ל-mako גורם המעורה בפרטים.
בשבועות הקרובים צפויים להגיע 3 מטוסים חדשים מסוג זה לחיל האוויר הישראלי ועל כך עדכן הגורם: "כרגע לא ידוע לנו שינוי בלו"ז אבל בהחלט ייתכנו עיכובים כי העצירה משפיעה על כל הלו"ז של חיל האוויר האמריקאי, מבחינת מטוסי תדלוק ועוד פרטים טכניים. אבל אין לדעת בשלב זה, יכול להיות שכבר בימים הקרובים תהיה חזרה מלאה לשגרה והכל יתבצע כמתוכנן".
ביצרנית חידדו וציינו כי בעתיד, הייצור ייעשה באמצעות שימוש בחומרים אחרים, היכולים להיות מסופקים על ידי ארצות הברית. בימים אלו מתנהלת בדיקה כדי להבין כיצד חמק הפרט הזה מכלל המעורבים בתהליכי הייצור.
מטוסי 35-F חמקן נחשבים למטוסים מתקדמים ומסווגים ביותר שאותם מפעילים בין השאר חיל האוויר האמריקאי, הישראלי, חילות מערביים נוספים וכן חיל האוויר היפני. כך שרכיבים תוצרת סין הם לא משהו שהיו רוצים בפנטגון שיהיה מעורב בפרויקט הרגיש, של מטוסים הנחשבים לסוג של "מחשב מעופף" ועמוס בחיישנים.
חיל האוויר הישראלי מפעיל כבר שתי טייסות של מטוסי ה-35-F חמקן המכונים "אדיר" וחתם על עסקה לאספקת טייסת שלישית. בין השאר נקשר לאחרונה שמם של המטוסים בפרסומים זרים שייחסו להם פעילות במרחב של איראן.