ציון דרך משמעותי בעולם התעופה הצבאית. היצרנית "לוקהיד מרטין" הודיעה לאחרונה כי מסרה את המטוס האלף מ"טכנולוגיית חתימה נמוכה" המוכר יותר בשם חמקן. בחברה לא ציינו מי הלקוח שקיבל את החמקן האלף וגם לא את סוג המטוס, אולם סביר שמדובר ב-F-35.

מדובר בציון דרך חשוב והישג יוצא דופן של החברה המעיד גם על השליטה של ארה"ב בתחום המטוסים בעלי חתימת מכ"ם נמוכה. כיום יש מדינות רבות בעולם שמייצרות מטוסי חמקן כמו הסינים שאף החלו להכניס אותם לשירות מבצעי, הרוסים שבמקרה שלהם הפרויקט סובל מקשיים רבים וגם מדינות כמו דרום קוריאה ומדינות אירופה, שהחלו לפתח חמקנים.

המטוס באוויר (צילום: Ethan Miller/Getty Images)
תמיד שמועות שממשיך לטוס. F-117 | צילום: Ethan Miller/Getty Images

יותר מ-40 שנות חמקן

למרות האיום המבצעי, בעיקר מצדם של הסינים, בסופו של דבר במקרה של ארה"ב מדובר במדינה שמשתמשת במטוסי החמקן כבר למעלה מארבעה עשורים. המטוסים שיצאו ממפעל ה"בואשים" הסודי של לוקהיד מרטין "מילאו תפקיד משמעותי בהבטחת הביטחון הלאומי שלנו במשך יותר מ-40 שנה", כפי שציינו בחברה.

כבר בשנות ה-60 החלו לחשוב שם על מטוסים שידעו להתחמק ממערכות המכ"ם, בשנות ה-70 הם האיצו את התוכניות והפיתוח וכך נולד המטוס שמכונה אבי החמקנים, F-117 בעל הצורה הייחודית. אב-הטיפוס של המטוס שכונה "האב בלו" לא היה דומה לשום דבר שטס קודם לכן, במיוחד בגלל הזוויות הרבות והחדות שהסיטו ממנו את גלי המכ"ם ובכך הפכו אותו לחמקן, אבל גם לקשה מאוד להטסה.

הקושי להטסה דרש תוספת של מחשב שיסייע בהטסת המטוס. ה-F-117 הראשון המריא ב-1981 ונכנס לשירות מבצעי ב-1982, אולם נחשף בסוף 1989 והפך לאחר מכן ל"כוכב" הבלתי מעורער של מלחמת המפרץ הראשונה. כבר אז היו לחיל האוויר האמריקאי חמקנים מבצעיים.

החמקנים שפתחו דור חדש

מטוסי ה-F-22 לקחו את טכנולוגיית החמקנות לקצה, מעבר לזה הם פתחו דור חדש של מטוסי קרב מתקדמים. בניגוד ל-F-117 שהיה למעשה מטוס תקיפה, הפעם מדובר במטוס יירוט להשגת עליונות אווירית, עם יכולת לתקיפת מטרות קרקעיות.

למטוס הזה הייתה יכולת שיוט במהירות על-קולית ללא הפעלת מבער אחורי, מה שהגדיל את הטווח וזמן השהיה שלו באוויר. יכולת התמרון שלו הייתה גבוה במיוחד, וזה נכון גם למערכות המחשוב השונות. החומרים מהם המטוס בנוי לצד מערכות טכנולוגיות נוספות אפשרו למטוסי ה-F-22 לשמור על החמקנות שלהם, גם כאשר שידרו וקיבלו כמויות גדולות של מידע.

החמקן השלישי בדור המטוסים בעלי חתימת המכ"ם הנמוכה הוא ה-F-35 עליו דומה שנאמר כבר הכל. סוג מטוס אותו מפעיל גם חיל האוויר הישראלי שם הוא נקרא "אדיר".

בעוד ששני המטוסים הקודמים היו יקרים מדי וסודיים מדי, לכן לא נמסרו למדינות מחוץ לארה"ב, ה-F-35 פותח כפרויקט ענק לחיל האוויר האמריקאי וכל השותפות של ארה"ב. שילוב של חומרים שמצפים את גוף המטוס, מערכות טכנולוגיות וצורת המטוס, הפכו את חתימת המכ"ם שלו לקטנה מזו של ציפור.

כאמור, בלוקהיד ציינו השבוע את מסירת החמקן האלף. "ככל שהאיומים על הביטחון הלאומי שלנו גדלים, כך משתפרות בהתמדה היכולות שלנו", הצהירו בחברה. "זה כולל שיטות ייצור וחומרים חדשים, שיפורים לשמירה על רכיבים בעלי חתימה נמוכה ויישום בינה מלאכותית". בארה"ב כבר עובדים על הדור הבא של מטוסי הקרב – דור 6.

מטוס חמקן 35-F (צילום: Lockheed Martin)
מטוס חמקן 35-F | צילום: Lockheed Martin