מחריף המשבר בחיל האוויר סביב התכנית המשפטית: במכתב שהופץ היום (רביעי) על ידי מכונאים בחיל האוויר, הם קוראים לטייסים "לבקשת את סליחתם" של המכונאים בחיל ולמפקד חיל האוויר "ליצור מנגנון הרתעה וענישה במסגרתו יילקחו כנפי הטיסה למי שלא רוצה לחזור בו מן הסרבנות ולבקש סליחתנו". יצוין כי מבחינת מובילי מחאת הטייסים, אין במעשיהם סרבנות מאחר והם מתנדבים לשירות מילואים. ל-mako נודע כי גורמים בחיל האוויר מודעים לשיח בנושא ומודאגים ממנו.
רבים מהמסרים שעולים מהמכתב, דומים מאוד למסרים שנשמעו בשיחה שערך אראל סג"ל ברדיו FM103 עם מאזין שהזדהה כטכנאי מטוסים במילואים ותקף את מכתב הטייסים נגד התכנית המשפטית. פרטים רבים שציין המאזין נבדקו ונמצאו כבעייתיים, אך דבריו עוררו הזדהות בקרב תומכי הרפורמה.
מי שהודיע כי הוא עומד מאחורי המכתב, הוא טייס הקרב לשעבר שי קלך. "אחי היקר ששרת כ-14 שנים כטכנאי בחיל האוויר ביקש ממני לנסח מכתב בשם הגף הטכני ונעניתי בשמחה", כתב קלך בחשבון הטוויטר שלו, בו מצוין כי הוא בן קיבוץ, טייס לשעבר, חוזר בתשובה ויזם חברתי.
במכתב של קלך, שבו רשימה של עשרות מי שלטענתו הם חיילי המערך הטכני של חיל האוויר (בדרגות של משרתי קבע ומילואים), נכתב בין השאר: "כל השנים נשאנו בגאון את תחזוקת וחימוש המטוסים וידענו להיות החיילים הכי טובים, גם אם לא עברנו כמוכם את המיונים לקורס טיס", כשכוונתו לטייסים. "אבל הרגשנו תמיד סוג א', ביחד למען עם ומדינת ישראל".
"היום, אחרי שהבהרתם לנו שהקול שלנו איננו שווה לשלכם, אנחנו כבר מרגישים סוג ב'", ממשיך קלך, "לא ננהג בסרבנות כמוכם, לא נמרוד...ולא ניתן למחלוקת הפוליטית להיכנס לקוד הקודשים שלנו, לצבא ההגנה לישראל. אל תסבירו לנו שבסירובכם אתם מצילים את הדמוקרטיה ומגנים על שלמות העם והמדינה, כי במעשה שלכם, שרפתם לנו את הקול".
המכתב מסתיים בקריאה למפקד חיל האוויר לפעול מול אותם טייסים ומי שלא רוצה לחזור בו ממה שמוגדר כ"סרבנות". "אין הוא רואי לחזור ולשרת יחד איתנו, חיילי המערך הטכני של חיל האוויר, את מדינת ישראל".
"מעולם לא הרגשתי סוג ב'"
בשיחה עם טכנאים בסדיר וקבע במהלך היממה האחרונה רבים אמרו שמעמדות בחיל האוויר זה לא דבר חדש אולם מנגד, כמעט כולם יצאו נגד הצגתם בתור סוג ב'. "מעולם לא הרגשתי חייל סוג ב' מול טייס. ואם מישהו מרגיש ככה, הוא הביא את זה מהבית או שלא מבין את חשיבות התפקיד", אמר אחד מהם בשיחה עם mako.
כולם הדגישו שהם מבינים היטב את חשיבות ומשמעות התפקיד שלהם וגאים בשירות שלהם. "כל ממ"סניק (מכונאי מטוסים/מסוקים) וחמש יודעים מהיום הראשון שאף מטוס וטייס לא עולים לאוויר בלעדיהם", אמר אחר.
בחיל האוויר, כפי שצוין בתחילת הכתבה, מודאגים מהשיח בנושא וחוששים שיפגע ביחסים בין טייסים לבין אנשי המערך הטכני. לא מן הנמנע כי כפי שהיה בתגובה למחאת טייסי המילואים, מפקדים יחלו בשיחות כדי למנוע מהנושא להתפתח לכדי משבר נוסף.