המערכה נגד החות'ים עדיין לא הסתיימה, כאשר האיומים נגד ישראל ממשיכים לזרום מתימן, והלכה למעשה נתיב השיט הדרומי למדינת ישראל עדיין מושבת. אבל נראה, לפחות בשלב הזה, כמעט חודש מאז התקיפה של חיל האוויר בנמל חודידה, שמשהו השתנה.

החות'ים כמעט שלא ניסו לתקוף את אילת ונרשמה גם ירידה דרמטית במספר התקיפות של כלי השיט בים האדום. במערכת הביטחון עדיין מעריכים שגם החות'ים יצטרפו לתגובה הרב-זירתית של איראן אם וכאשר תהיה כזו. כך שייתכן שתקופה הזו היא השקט שלפני הסערה.

כמעט חודש עבר מאז שמטוסי קרב ישראלים ביצעו את התקיפה בנמל חודידה ב-20 ביולי. עיקר הפגיעה הייתה בעגורנים ובמתחם הדלק שבנמל ובסמוך אליו. תפוקת הנמל בתחומים האלה עדיין נמוכה מאוד, למעט ספינות שפורקות עם מנופים ניידים או כאלה שעל סיפונן. כך שהנזק לכלכלה של החות'ים וגם לתחום הברחות האמל"ח עדיין קשה ומורגש היטב. אבל לא ברור עד כמה תקיפה זו, היא השיקול העיקרי להורדה המשמעותית של נפח הפעילות שלהם.

בפועל, צריך לומר שאזעקה אחרונה נשמעה באילת ב-21 ביולי. אבל זה לא אומר שהחות'ים לא מנסים. על פי ההודעות הרשמיות של פיקוד המרכז האמריקאי, בכל יממה, 24 שעות, הם מיירטים לפחות כטב"ם אחד, טיל שיוט וגם כלי שיט לא מאוישים ששוגרו על ידי החות'ים. חלק מהם, הכטב"מים והטילים, משוגרים לכיוון אילת ומטרות בישראל, אבל מיורטים על ידי האמריקאים במרחק רב של מאות ק"מ מישראל.

לפחות על פי ההודעות של צבא ארה"ב, רק כשבועיים לאחר התקיפה הישראלית החות'ים חזרו לבצע מתקפות משלהם. אבל תקיפה זו לא עצרה, כצפוי, את פעילות הטרור שלהם ובטח שלא את האיומים.

מעבר לזה שבכוונתם לסייע לאיראנים במקרה של מתקפה, כדי לאתגר את מערך ההגנה האווירי הרב-שכבתי של ישראל, החות'ים עדיין מצליחים להשבית את נתיב השיט לאילת וזה אחד מהמחדלים הגדולים של ישראל, שבעבר יצאה למלחמות רק על עצם האיום שהיה כל נתיב השיט הזה.

את זה הם הצליחו לעשות עם כוח צבאי קטן והרבה פחות משמעותי ממי שעומד מולם. זה קורה פחות בגלל יכולות ויותר בגלל החלטות. ישראל פועלת להציג את הלחימה של החות'ים בים האדום כטרור ימי וכאיום כלל עולמי על חופש השיט, כלכלה ותחומים נוספים.

החות'ים מצדם מציגים את הפעילות שלהם כסיוע לפלסטינים בעזה, גם ללבנונים, וישראל די מתקשה לגייס לנושא את מדינות העולם, למעט האמריקאים ומספר קטן של מדינות שחברות בקואליציית ההגנה הימית שפועלת מול תימן.

החות'ים עם דגל פלסטין (צילום: MOHAMMED HUWAIS/AFP via Getty Images)
חמושים מכוחות החות'ים בתימן צועדים עם דגל פלסטין | צילום: MOHAMMED HUWAIS/AFP via Getty Images

ישראל לא יכולה להיות מרוצה ממה שקורה בנמל אילת, שדי ריק כבר כמה חודשים כתוצאה מאיום החות'ים על נתיבי השייט, נזק כלכלי ישיר ועקיף של מיליארדים, שכלל לא ברור כיצד מדינת ישראל מתכוונת לטפל בו ובאיום החות'י.

בישראל טוענים שאם החות'ים ישתתפו בתקיפות וישגרו טילים וכטב"מים במסגרת מתקפה איראנית רב-זירתית, אז התגובה לזה תהיה הרבה יותר קשה מזו שראינו ב-20 ביולי וכפי שדווח לאחרונה, מאיימים גם בחיסול של בכירים חות'ים.