למרות שחיל האוויר הרוסי כשל במשימתו להשיג עליונות אווירית בשמי אוקראינה, ולנצל את מה ש"על הנייר" אמור היה להיות היתרון הגדול שלו, נראה שיש לרוסים כמה כלים שעושים כאב ראש אדיר לאוקראינים, שמצדם לא מצליחים למצוא לכך פתרון עד כה.
אחת הבעיות הכי גדולות של אוקראינה בהקשר הזה, הוא מטוס היירוט של חיל האוויר הרוסי מסוג מיג-31 בעל היכולת לאתר מטרות בטווחים ארוכים ולפגוע בהן ממרחק גדול במיוחד. כזה ששומר עליהם מוגנים ומאפשר להם להמשיך ולפעול בחופשיות יחסית.
לחיל האוויר הרוסי יש שלושה גדודים בהם כ-90 מטוסי קרב מסוג מיג-31 מדגם BM "פוקסהונד". דגם משודרג של מטוס היירוט הנחשב למהיר ביותר בעולם, אשר פותח בתקופה הסובייטית. מדובר במטוס דו מושבי ודו מנועי, המסוגל להגיע למהירות מרבית של כ-3,000 קמ"ש וטווח של 3,400 ק"מ.
מטרתו העיקרית של מטוס היירוט הרוסי היא להפיל מטוסי אויב מטווחים ארוכים. לצורך זה הוא נושא בין השאר טילי אוויר-אוויר לטווחים שונים, בהם ה-R-33E, שיכול להגיע לטווח של 300 ק"מ, וטילים מסוג R-37M המגיעים לטווח של כמעט 400 ק"מ.
המיג הקטלני באוקראינה
מהדיווחים שיוצאים מרוסיה ואוקראינה, עולה כי צוותי המיג הרוסים טסים בגובה ורב ובמרחק בטוח יחסית מהחזית. כאשר הם מצליחים לאתר ו"לנעול" על מטוסי קרב ומסוקים אוקראיניים, הם משגרים לעברם טילים מטווח עצום. הרבה מעבר לטווח הטילים האוקראיני.
ישנם דיווחים שבתקופה האחרונה, הרוסים הצליחו להפיל מספר מטוסים של חיל האוויר האוקראיני, שגם לא מסוגלים להגיע ברובם לטווחים ולגובה הטיסה של מיג-31. גם לא הסוחוי-27, מטוס היירוט המתקדם ביותר של חיל האוויר האוקראיני.
לא ברור כמה מטוסים איבד חיל האוויר האוקראיני. כיום קיים אימות לכך שאיבדו לפחות 12 מטוסי קרב: ארבעה מיג-29, שישה סוחוי-25 לפחות, סוחוי-24 אחד וסוחוי-27 אחד. אולם לא ברור כמה מהם אבדו מהטילים ששיגרו לעבר טייסי המיג-31 הרוסים.
את ההצלחה של המיגים מהסוג הזה, ניתן לראות גם כשבוחנים רשימת אבידות של חיל האוויר הרוסי שפורסמה. אף אחד מאותם מטוסי מיג-31 אינו מופיע ברשימה, למעט מטוס אחד שהתרסק בשל תקלה טכנית. צבא אוקראינה תקף את הבסיס בו הרוסים הציבו את המיגים האלה, אולם ככל הידוע אף אחד מהם לא נפגע.