טייסת המל"טים הראשונה של חיל האוויר – טייסת 200 – עזבה את בסיס פלמחים שהיה לה לבית במשך 50 שנה ועברה רשמית לבסיס חצור, בטקס שהתקיים אתמול (ראשון). זאת "אחרי תהליכים רבים של בניית תשתיות והכנה נפשית", כפי שנכתב באתר חיל האוויר.
טייסת "כטמ"ם" – כלי טיס "מאויש מרחוק" כפי שמכנים זאת בחיל האוויר - מעולם לא עברה בסיס, בגלל שזה הרבה יותר מורכב מהעברת טייסות מאוישות. "אצלנו, ה׳קוקפיט׳ מנותק מהמטוס עצמו, ויש הרבה מאוד תשתיות שנמצאות על הקרקע, אז אנחנו בעצם במטס העברות שנמשך כבר חודש", הסביר סא"ל ע', מפקד טייסת 200, לאתר החיל.
בסיס חצור הופך במהלך הזה, כפי שמציינים בחיל האוויר, ל"כנף" של מטוסים ללא טייס, כאשר בנוסף למעבר של טייסת 200 המפעילה מטוסים מסוג "שובל", נפתחה בו גם טייסת 144 "עוף החול" שקלטה מטוס לא מאויש חדש בשם "ניצוץ". בתוכניות ארוכות הטווח של חיל האוויר להקים בבסיס חצור טייסת כטב"מ נוספת.
רצף התרסקויות חריג
טייסת 200 עוברת למשכנה החדש אחרי תקופה לא פשוטה של שלוש תאונות קשות של מטוסי השובל בחצי שנה בלבד. לכאורה אין קשר בין המקרים אולם צבר האירועים עורר ביקורת קשה בתוך חיל האוויר.
רק לאחרונה מערך השובל קורקע שוב בגלל תאונה בה מטוס נפגע במהלך המראה לפעילות מבצעית והתרסק. בנובמבר 2022 מערך השובל קורקע בהוראת מפקד חיל האוויר, אחרי שכטב"מ מסוג זה התרסק סמוך לערד. בחיל האוויר טענו כי אותה התרסקות הייתה בגלל תקלת מנוע ואם זיהוי הבעיה המטוסים חזרו לטוס. זה קרה כשרק חודשיים קודם לכן, מטוס שובל אחר התרסק לים מול לבנון, אז טענו כי הייתה תקלה במחשב הניווט שהובילה להתרסקות.
כאמור, לכאורה אין קשר בין שלוש התאונות כשבכל אחת הייתה תקלה שונה. אולם גם בחיל האוויר מבינים כי העובדה ששלושה מטוסים ללא טייס אבדו בתקופת זמן כל כך קצרה, מעידה על בעיה.
בסיס חיל האוויר חצור, משכנה החדש של טייסת 200, נפרד בחודש אוגוסט 2021 מטייסת ה F-16 "ברק" האחרונה שעזבה אותו, כשהועברה למשכנה החדש בבסיס רמת דוד. בחיל ציינו כי המעבר הוא חלק ממהלך רחב במטרה לשפר ולייעל את דרכי העבודה, כאשר שלוש טייסות ה-16-F יוצבו כולן בבסיס הצפוני, מה שיקל על התפעול והתחזוקה שלהן. במקביל לזה, בבסיס חצור נשארה טייסת 100 "הגמל המעופף", המפעילה מטוסי תובלה-קלה מסוג "צופית" ו"חופית" המשמשים גם לסיור, מודיעין ותצפית.