בוקר ה-19 בדצמבר 2015: נושאת המטוסים הצרפתית שארל דה גול מגיעה למפרץ הפרסי, ומיד משגרת עשרות תקיפות נגד ארגון דאע"ש. התקיפות הללו נמשכות על בסיס כמעט יומי, והשבוע היא החלה לעשות את דרכה חזרה לנמל הבית בצרפת. לכבוד המאורע, חיל הים הצרפתי אפשר השבוע הצצה נדירה לאחד מכלי המלחמה העוצמתיים ביותר שלו. מדובר בספינה שאורכה 262 מטרים, המפעילה כ-40 כלי טיס ומשרתים עליה לא פחות מ-2,000 אנשי צוות - לא בדיוק סטי"ל מדגם סער 4.5 של חיל הים הישראלי.
מי שמספק לנו את ההצצה לנושאת המטוסים הצרפתית, הם כתבים של רשת פראנס 24 שפתחו את הכתבה בנחיתה של מטוס קרב מסוג 'רפאל', שחזר בדיוק ברגע הנחיתה ממשימת תקיפה בסוריה. כמעט ברגע אחד, המטוס עובר ממצב טיסה במהירות של 250 קמ"ש ל-0. הטייס בקוקפיט נראה עייף: הוא היה באוויר במשך שש שעות בלי שום הפסקה, מים או אוכל, והפיל פצצות על מטרות של דאע"ש בסוריה. עכשיו, הוא צריך לבצע נחיתה מדויקת על ספינה בלב ים.
כבר בהתחלה, ניתן לראות שאופן ההפעלה של הסיפון די דומה לזה של ארה"ב: על הסיפון ישנם אנשי צוות שלובשים מעילים בצבעים שונים, כאשר כל צבע שייך לתפקיד אחר. לובשי המעילים הצהובים למשל, מכונים "הכלבים הצהובים", והם אלה שעובדים ישירות מול הטייס ומאשרים לו המראה אחרי שהכל מוכן. "על סיפון הטיסה יש רק אדם אחד שאחראי על הטייס", מספר אחד מהם. "הוא זה שאחראי על הבטיחות. הטייס עוקב אחרי התנועות של לובש המעיל הצהוב מרגע שהוא על הסיפון ועד להמראה".
>> מכורים לפז"ם? הירשמו לפייסבוק שלנו
במהלך הריאיון ניתן לראות עוד זוג מטוסי רפאל ממריאים לאוויר, יוצאים לעוד משימת תקיפה נגד דאע"ש שתמשך גם היא, כשש שעות לפחות. הם לא היחידים כמובן - צרפת שלחה למשימה את הספינה הכי חזקה שלה, ומאז שהגיעה למפרץ בדצמבר, הייתה אחראית על החלק הימי של המבצע. המפקדים הצרפתים עשו זאת מחדר מלחמה סודי, חדר שבכתבה ניתן לראות רק את הדלת שלו, ובו נמצאים קצינים מגרמניה, בריטניה ומדינות נוספות, ותפקידם הוא לתאם את התקיפות. לא רחוק מנושאת המטוסים הצרפתית, ניתן לראות אחת גדולה אף יותר של ארה"ב, אשר גם ממנה ממריאים מטוסי קרב ללא הפסקה. מטוסי הרפאל "נושאים טילי שיוט ויוצאים לתקוף מחנה אימונים של דאע"ש באזור חאלב", על פי הכתבת. עוד ציינה, כי מאז הגעת השארל דה גול "כמות התקיפות גדלה פי שלוש".
30 אלף יורו לשעה
"המבצע הזה דורש הרבה מאוד מחויבות מצד אנשי הצוות", מסביר אחד מהקצינים הצרפתים. מדובר בסוג של תזמורת קטלנית שכל כלי בה חייב לעשות את תפקידו באופן מדויק עד כדי קיצוניות. 2,000 אנשי צוות מאפשרים לצי הצרפתי לשחרר את העוקץ שלו, והעוקץ הזה קטלני במיוחד. אנחנו בישראל רגילים לכלים האמריקאים, מטוסים מעולים שחובבי התעופה ימצאו אותם גם כיפים - אבל גם לצרפתים, תהיו בטוחים, לא חסר סטייל מלחמתי מרהיב.
השפיץ של חוד החנית, הוא ללא ספק מטוס הקרב מסוג רפאל. על השארל דה גול ישנה טייסת של 10 מטוסי רפאל בערך, כאשר כל אחד מהם מסוגל לשאת חימוש במשקל של 9.5 טון על 13 נקודות נשיאה שונות לטווח של 3,700 ק"מ. בדרך כלל, הם יוצאים למשימה עם פצצות חכמות, טילי שיוט וגם טילי אוויר-אוויר ליתר ביטחון. רק כדי לסבר את האוזן, נציין שכל שעת טיסה של המטוס הזה עולה כ-30 אלף יורו (כ-127,000 ש"ח). זהו מטוס קרב רב משימתי המסוגל לפעול לאורך כל שעות היממה ובכל מזג אוויר. לא סתם הוא נחשב לפאר היצירה הצרפתית כאחד ממטוסי הקרב הטובים ביותר בעולם.
לצד זה, פועלת טייסת קרב נוספת שמפעילה מטוס ישן יותר מסוג סופר אטנדר, אבל תהיו בטוחים שגם זה יודע לעשות את העבודה. המטוס הזה נכנס לשירות ביוני 1978, והוא השתתף במשימות תקיפה בקוסובו, אפגניסטן, לוב ועכשיו גם נגד דאע"ש. אמנם יש לו יכולת חימוש צנועה יותר, עד 2.1 טון של פצצות, חכמות לרוב, אבל גם טילים במשקל הזה עושים לא מעט צרות. הטווח של המטוס הזה על פי הצרפתים מגיע ל-1,800 ק"מ, אבל כמו הרפאל, זה לא מדד משפיע משום שהם מתדלקים באוויר.
מלבד זאת, השארל דה גול נושאת גם מטוסים שמיועדים לתדלוק באוויר, מסוקים ומטוסי בקרה וריגול כדוגמת ההוקאיי, שמשוגר כ-30 דקות לפני כל מטוס קרב. כ-40 כלי טיס בסך הכל נמצאים על סיפונה של השארל דה גול, וככל הנראה, פועלים ממנה גם כוחות מיוחדים של צרפת. לכל זה תוסיפו, כמו בארה"ב, את העובדה שהיא לא פועלת לבד, ולמעשה מדובר בקבוצת קרב שכוללת גם ספינות טילים, צוללות ועוד כמה כלי שיט מעניינים.
כפי שניתן לראות בכתבה של פראנס 24, חוץ ממטוסי קרב וספינות מלוות, יש על השארל דה גול גם טילי שיוט, תותחים, טורפדו ועוד כמה הפתעות סודיות שיעשו לאויב שלהם יום רע במיוחד. "בכל משימת הפלגה, אתה לא יודע לכמה זמן תעדר מהבית", משתפת אחת מנשות הצוות שמשרתות על השארל דה גול. זו אמנם לא המשימה הראשונה שלהם באזור, אבל כנראה שגם לא האחרונה.