"עצור, אל תיגע בגדר או שאתה מת תוך 5, 4, 3, 2 שניות" – הודעה כזו מרמקול של כלי רכב שנראה מצחיק, באחד הגבולות של ישראל, אינה סצנה דמיונית אם המצב יידרדר. כלי הרכב הקרקעיים הבלתי מאוישים (UGV - Unmanned Grounded Vehicle) המופעלים כעת על ידי צה"ל יכולים לראות, לזהות ואף להרוג, אם כי כיום אפשרות זו אינה בשימוש. ייתכן וישתמשו בה אם המצב לאורך הגבול עם סוריה ולבנון יהפוך למאיים יותר.
המערכת האוטונומית Guardium לתצפית ויירוט מטרות פותחה על ידי חברת G-NIUS Autonomous Unmanned Ground Vehicles במיזם משותף של התעשייה האווירית ואלביט מערכות. מערכת Guardium מפעילה כלי רכב בלתי מאוישים הניתנים להפעלה ממרכז פיקוד ובקרה, לבצע סיורים שגרתיים ולהגיב במהירות למצבי חירום מתהווים. כלי הרכב האוטונומיים מדגם Guardium יכולים לעכב חשודים ליד גדר הגבול ולהחזיק בהם עד להגעת כוחות ביטחון מאוישים או להשתמש באמצעים שונים של הפעלת כוח לנטרול הסכנה, במידת הצורך.
נשק קטלני ובלתי קטלני
כלי הרכב מדגם Guardium בנוי על בסיס מרכב TomCar. הרכב מצויד במערכת טקטית ממוכנת לקביעת מיקום, ויכול לפעול באופן אוטונומי על כבישים ובשטחים פתוחים, במהירויות של עד 80 קמ"ש. הוא יכול לשאת מגוון חיישנים, כולל מצלמות וידאו ומצלמות תרמיות עם יכולת הרכשת ולכידת מטרות אוטומטית, מיקרופון רגיש, רמקולים רבי עוצמה ורדיו דו-כיווני. כלי הרכב יכול להיות מצויד גם בכלי נשק קטלניים או בלתי קטלניים, המנוהלים ומופעלים ממרכז הבקרה הראשי. צי רכבי Guardium יכול לשמש בתפקידי שומרים, המבוקרים ממרכז הבקרה והמשוגרים ממנו לסיורים שוטפים, מארבים או פעולות תגובה לאירועים המדווחים באמצעות מערכת אזהרה מוקדמת או מערכת הגנת גדרות.
בעקבות אוולואציה מוצלחת ב-2005, נבחר גארדיום על ידי צה"ל לפעול כחלק מפעילות שמירת הגבולות. במאי 2008 צה"ל קיבל את המנה הראשונה של כלי הרכב הבלתי מאוישים Guardium. מספר מערכות כאלו נמצאות בשימוש מבצעי, ובשלב זה האדם מהווה חלק מחוג הבקרה. האם זה יישאר כך? זה תלוי במצב.