רכב ההאמר הצבאי זכה לתהילה משנות ה-80, אז נחשב לרכב הטקטי הקל הטוב ביותר, והוא שירת בצבאות רבים – כולל ארה"ב וישראל. הרכב, ששמו בצבא האמריקאי היה האמווי, קיבל פרסום רב במלחמת המפרץ, אז קישטו כלי הרכב הקשוחים את מסכי הטלוויזיה בארה"ב – מה שגרר ביקוש לגרסה אזרחית לרכב השטח הקשוח.
מאוחר יותר רכשה ג'נרל מוטורס את הזכויות למותג האמר והוציאה גרסאות אזרחיות למכונית, אבל זוהרו הועם לאור עליית מחירי הדלק והתעוררות המודעות לפליטת מזהמים מכלי רכב עד שג'נרל מוטורס שהיתה שרויה בקשיים כלכליים סגרה את המותג והפסיקה לייצר האמרים אזרחיים. בחמש השנים שעברו מאז, המשיך ההאמר הקשוח לשרת בצבא האמריקאי, אבל דגם בן יותר מ-30 שנה נחשב לקשיש מאוד בעולם הרכב – ובצבא האמריקאי חיפשו מחליף.
כאן נכנס לתמונה JLTV אושקוש (Joint Light Tactical Vehicle) שפיתוחו הראשוני החל לפני כעשור, ובשבוע שעבר הכריזה אושקוש כי זכתה במכרז לבניית 17 אלף אושקושים חדשים שיחליפו את ההאמרים המזדקנים תמורת 6.75 מיליארד דולר. אם יתגלו האושקושים ככלי רכב קשוחים מספיק וכתחליף ראוי להאמר, העסקה יכולה לצמוח ל-30 מיליארד דולר.
55 אלף אושקושים
בסך הכול, מתכוונים בצבא האמריקאי ובשירותי הביטחון הנוספים במדינה לרכוש כ-55 אלף אושקושים ובהדרגה להחליף את כל 140 אלף ההאמרים הצבאיים. ואולם בצבא האמריקאי גם אומרים כי בניגוד להאמר, ששמר על מונופול בכל הקשור לאספקת כלי רכב טקטיים קלים, האושקוש יצטרך להתמודד מול תחרות מצד ספקים אחרים. בנוסף, הצבא האמריקאי שומר לעצמו את הזכות לרכוש חלק מהפטנטים הקשורים לפיתוח האושקוש.