הציל את החמקן
סמואל פרייבט. הפתרון שעלה למשלם המיסים האמריקאי בסך הכל 250 דולר הציל את החמקן

באחד ממטוסי ה-F-22 שבבסיס חיל האוויר האמריקאי "טיינדל" בפלורידה התגלו בעיות מכאניות שונות שפגעו באופן משמעותית ביכולת החמקנות שלו. המטוס, שנחשב לאחד מהיקרים בעולם, נראה על מכ"ם האויב פשוט כמו גולה קטנה, ולא בגודלו האמיתי והמאיים. יכולת החמקנות הופכת את ה-F-22 למטוס שקשה מאוד לאתר אותו, כלי אידיאלי לחדירה אל מרחבים אוויריים שמוגנים בידי האויב. פגיעה בה היא סכנה ממשית לטייס ולמטוס. 

"במהלך מסדר שגרתי המפקד שלנו, איש צוות מנוסה שאחראי על חלוקת משימות התחזוקה השוטפות, נתן לנו את המשימות לאותו היום. המשימה שלי הייתה לנסות לפתור את הבעיות הללו", משחזר סמואל פרייבט בן ה-23 מהטייסת. "לאחר יומיים, הצלחנו לפתח את זה".


רוב פרטי התקלה חסויים, שכן הממשל האמריקאי הטיל איפול מלא על הפרטים. מה שכן מותר לגלות הוא שהפתרון של סמואל וצוותו עלה למשלם המיסים האמריקאי 250 דולר בלבד (כמעט 1,000 שקלים) – וחסך את הצורך לקנות מטוס חדש בעלות של 140 מיליון דולר. מלבד זאת, פרייבט חסך כ-200 שעות עבודה על תיקון החמקן. הודות לפתרון הזה, המטוס חזר לשימוש, אחד מבין 186 בסך הכל שמחזיק הצבא האמריקאי.

ה-F-22, שמכונה גם "ראפטור", נכנס לשימוש מבצעי בחיל האוויר האמריקאי ב-2005, ועד שיוחלף על ידי יורשו ה-F-35, הוא נחשב למטוס היירוט הטוב ביותר בעולם. יש לו מערכת טיסה מתקדמת שמתקנת את טעויות הטייס, ובנוסף מאפשרת למטוס לתמרן בצורה יעילה ביותר. את כל החימוש שלו נושא המטוס בתאים פנימיים, וזאת כדי לא לפגוע בחמקנות שלו. אלא, שתג המחיר הגבוה שלו מהווה בעיה גם לחיל האוויר האמריקאי, שלא יכול להרשות לעצמו לרכוש ממנו כמויות רבות.