דיפנדר צבא בריטניה
המטרה המרכזית: לעבור בכל תנאי השטח. דיפנדר וטרקטורון בשירות צבא בריטניה

חלק מהם קטנים במיוחד, אחרים עברו חיזוקים ושדרוגים, הם יורקים אש מדויקת, ניתן להטיס אותם להשיט אותם ובעצם להביא אותם לשדה הקרב בכל דרך אפשרית. קבלו את רשימת כלי הרכב השווים שכל יחידה מיוחדת חייבת להתהדר בה.

ג'יפים מותאמים לכוחות המיוחדים

הג'יפ הוא ללא ספק כלי רכב שאהוב על יחידות מיוחדות. לרוב מדובר ברכב בעל יכולת עבירות גבוהה שעבר התאמות וחיזוקים לסוג הפעולות הייחודי. בישראל נהוג להשתמש בין השאר בדיפנדר מחוזק שלו מנוע מושתק – כזה שיכול לנסוע על טורים גבוהים וצריך להיות ממש קרוב אליו כדי לשמוע אותו. הדיפנדר אהוב גם על לוחמי ה-SAS הבריטי והאוסטרלי, שם הוא משמש לסיור ותובלה קלה. לרוב יש עליו שלושה מקלעים קלים אם כי זה נועד להגנה עצמית בלבד או כבסיס אש לחיפוי במקרה של הסתבכות. מרבית הדיפנדרים שלהם הם 6 על 6 בעלי יכולת עבירות גבוה.

האמר בשירות צבא ארהב (צילום: צבא ארצות הברית)
בצמיגים יש חומר מיוחד שמונע בריחת אוויר במקרה ירי. האמר בשירות כוחות מיוחדים בצבא ארה"ב | צילום: צבא ארצות הברית

לאמריקאים יש את ה-GMV – האמר שעבר התאמה לכוחות המיוחדים. יש לו מיכל דלק מוגדל, מכיוון שמרבית הפעילות מעבר לקווי האויב ואספקה היא לא משהו פשוט. יש לו גם שטח פנים גדול וריק שנועד לשאת כמה שיותר ציוד, תחמושת ואספקה, גם פה מתוך הבנה שלא פשוט לתספק את הכוחות במקום בו הם פועלים. בצמיגים יש חומר מיוחד שמונע בריחת אוויר במקרה ירי, וגם פה מדובר ברכב עם מנוע מושתק. הרכב הזה מגיע בשלל גרסאות כאשר זה תלוי ביחידה המפעילה. אריות הים אוהבים רכב ריק וקל עליו מותקן מיני וולקן; היחידות המיוחדות של צבא ארה"ב משתמשות ברכב ממוגן שמגיע עם מדוכות עשן; והריינג'רס משתמשים גם הם ברכבים קלים ללא מיגון למטרות סיור, עליהם מקלעים רבים ומקל"רים.

מרצדס בשירות צבא ארהב (צילום: צבא ארצות הברית)
ניתן להטיס אותו במסוקים. המשוריין של מרצדס | צילום: צבא ארצות הברית

ג'יפ נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו זה ה-IFAV של מרצדס בנץ. הרכב הגרמני הזה כולל שריון מועט, אך כזה שממוקם בנקודות אסטרטגיות ומגן על הצוות, מנוע ומיכל דלק. הרכב מגיע בשלל גרסאות וחמוש במקלעי 0.5, מקל"ר, מקלעים קלים ואפילו טילי נ"ט. היתרון שלו, כמו גם של הדגמים הקודמים זה טווח ארוך (בזכות מנוע טורבו דיזל 120 כ"ס) והיכולת להטיס אותו במסוקים. הרכב של מרצדס מופעל גם על ידי ארה"ב והוכיח עצמו באפגניסטן.

טרקטורונים ובאגי, רכבי סיור מהירים

רכבי הבאגי אהובים במיוחד על הכוחות המיוחדים, בגלל שמדובר ברכב קל מהיר וקטן שניתן להטיס ולהעביר לכל מקום. ה-DPV מתוצרת ארה"ב הוא רכב סיור עליו מוצבים בדרך כלל שלושה אנשי צוות: מפקד, נהג וסייר\מפעיל מקלע. הרכב נועד לסיור ואיסוף מודיעין ובנוסף ככלי תחבורה למשימות עומק ארוכות טווח. ניתן להתקין עליו מקלעי 0.5, 7.62 ובנוסף מקל"רים ומספר מוגבל מאוד של טילי נ"ט. יחידת כוח דלתא היא המפעילה העיקרית שלו אך הוא יוצא בהדרגה משרות ומוחלף על ידי ה-LSV.

ה-LSV נועד למשימות מודיעין מיוחדות ומשרת גם ביחידות כמו אריות הים ויחידות הסיור המיוחדות במארינס (Recon). הוא מגיע למהירות של 130 קמ"ש על הכביש ו-110 קמ"ש בשטח והטווח המבצעי שלו עומד על 500 ק"מ. בניגוד לדגם הישן יש לו צוות של ארבעה לוחמים. ה-LSV משרת כיום את הכוחות המיוחדים באפגניסטן, ומשרת גם בצבאות של יוון, מקסיקו ספרד ועוד.

לבאגים מצטרפים גם טרקטורונים מסוגים שונים שנועדו לנייד את צוות הסיור ארוך הטווח ולסייע בסחיבת הציוד הכבד. כלי הרכב הקטנים מופעלים בשתי גרסאות עיקריות, 4 או 6 גלגלים, שמעניקים ניידות מצוינת. כמעט שאין הגנה לרוכב, אבל הטרקטורונים מעניקים מהירות וורסטיליות גבוהות שהופכות אותם אידיאלים לשימוש במבצעים מיוחדים – קל יותר להסתיר אותם מאשר את הג'יפים, יש להם פנסי אינפרה אדום ומנוע שקט. כוח דלתא, הכומתות הירוקות ויחידות מובחרות של מדינות רבות בעולם עושים בהם שימוש נרחב באפגניסטן. ישנה גם שמועה שכוח הדלתא מפעיל טרקטורונים חשמליים מה שאומר חתימת קול נמוכה מאוד.

דגם מעניין לא פחות זה RATT, טרקטורון של יחידות החילוץ ופינוי בהיטס של ארה"ב המוכרות בכינוי PJ. היחידה הזו נועדה לחלץ טייסים שנטשו בעורף האויב, פצועים תחת אש או נפגעים של יחידות מיוחדות מעבר לקווי האויב. לצורך כך הם משתמשים בכלי הייעודי הזה. הטרקטורון המיוחד הזה מסוגל לשאת שישה פצועים על אלונקה, בנוסף לשני אנשי צוות שמפעילים אותו. יש לו שתי סוללות 24 וולט שנועדו לספק חשמל לתאורה וציוד רפואי. "מתג ההריגה" שמבטל את כל האורות הלבנים באופן מידי במצבי חרום ובנוסף פנסי אינפרה אדום לתנועה סמויה בלילה. הוא קל משקל וניתן להטיס אותו במסוקי CH-53 ומטוסי C-130.

אופנועים בשירות צבא ארה"ב (צילום: צבא ארצות הברית)
האופנועים כוללים מנוע משודרג ומשמשים את הלוחמים עבור משימות סיור ואיסוף מודיעין | צילום: צבא ארצות הברית

אופנועים

הכוחות המיוחדים, בעיקר בארה"ב ובריטניה, אוהבים מאוד אופנועים למשימות סיור ואיסוף מודיעין. הם נועדו להגיע לזירת האיסוף עוד לפני הכוח של היחידה המיוחדת, מה שאומר שמדובר בשפיץ של השפיץ. האופנועים האלו כוללים כמובן מנוע משודרג שמסוגל להפיק יותר קילומטרים מכל ליטר דלק ובנוסף מיכל דלק מוגדל. גם פה יש פנסי אינפרה אדום לנסיעה סמויה בשטח ומנגנון שהופך את המנוע לשקט במיוחד. לאמריקאים יש גם אופנועי מיני, אותם ניתן להצמיד לכלי רכב קלים או מסוקים שמשמשים בעיקר בקרי אוויר קדמיים וסיירים של יחידות החילוץ ופינוי בהיטס. את האופנועים ניתן למצוא גם ביחידות הסיור של חטיבות המארינס והצבא.

נגמ"שים ומשאיות

משאית חזיר בשירות צבא ארה"ב (צילום: צבא ארצות הברית)
משאית "חזיר". פעילות נון-סטון באפגניסטן | צילום: צבא ארצות הברית

גם הכלים הכבדים האלה עברו התאמה לכוחות המיוחדים. Pinzgauer, מתוצרת אוסטריה, היא דוגמה למשאית של הכוחות המיוחדים. למשאית 6 על 6 הזו יש גחון גבוה ויכולת עבירות מרשימה למדי. יש לה מנוע עם קירור אוויר פשוט ובכלל היא נחשבת לידידותית למשתמש וקלה לתחזוקה. הוא נועדה לשאת את הציוד הכבד של הצוות כמו גם לא מעט חימוש שכולל מקלעים כבדים. משאית נוספת זו ה-LMTV, שמכונה החזיר: משאית במשקל 2.5 טון בעלת יכולת עבירות שטח גבוה שנועדה לשאת לאנשי הצוות תחמושת, טילים, דלק, חלקי חילוף וכל ציוד נוסף שצריך לביצוע המשימה. המשאיות של הכוחות המיוחדים בעצם הופשטו מכל דבר מיותר ולאחר מכן חוזקו כדי לעמוד בתנאי הדרך. בעיראק ואפגניסטן המשאיות האלו היו מעין בסיס אם לצוותים של כוחות מיוחדים שפעלו בשטח. הן פעלו בנפרד מהכוחות שחברו אליהם (או שהמשיאות חברו) בעת הצורך.

נגמ"ש בשירות צבא ארה"ב (צילום: צבא ארצות הברית)
במיוחד נגד מטענים. הנגמ"ש המוטס | צילום: צבא ארצות הברית

כשפועלים בזירה גלויה ורוויה במטענים, כשהאויב מצפה לך ויודע שאתה איפשהו בחוץ, צריך משהו כבד וממוגן יותר. לזה נועדה המערכת ניידות קרקע משוריינת (AGMS). הרכב הזה הוא למעשה לקח שנלמד לאחר הקרב על מוגדישו (המתואר בסרט בלק הוק דאון), שם אבדו 18 לוחמים של הריינג'רס ויחידת דלתא. יש לו מנוע 6.6 ליטר וערכת שריון ייעודית שמותאמת על פי מיקומה ברכב. לרכב הזה טווח של יותר מ-400 ק"מ ובנוסף מערכות אלקטרוניות נגד מטענים. על כל נגמ"ש כזה ניתן להעמיס צוות של 8 לוחמים, לא כולל נהג ומפקד. יתרון גדול שיש להם על פני נגמ"ש רגיל זה שניתן להטיס אותם באמצעות כל מטוסי התובלה שיש.

עוד בסדרה:

כלי הרכב הצבאיים הטובים בעולם
כלי הרכב הצבאיים המוזרים בעולם
כלי הרכב הכי מדליקים בצבאות העולם