Aeroscraft (צילום: האתר הרשמי)
שדה הקרב של העתיד - לא מה שדמיינתם | צילום: האתר הרשמי

דמיינו לכם את שדה הקרב עוד 20 שנה ואולי גם פחות: מבנים של רובוטים בסיוע טייסי חמקן נלחמים באוויר. על הקרקע דוהרים טנקים מחליפי צבעים בעלי ביצועים שעולים על הדמיון. את האספקה מובילים כלי רכב לא מאוישים וספינות אוויר ענקיות, ואת הפצועים מפנים כלי טיס לא מאוישים. והעורף? הוא עדיין יספוג טילים, אבל חלק מהם לא יתפוצצו ויגרמו להרס. הטילים של העתיד ישגרו גלי אנרגיה שישתקו את תחנות הכוח, מערכי ההגנה האווירית וכל מחשב פעיל. במילים אחרות: הכלכלה העולמית אולי נמצאת בהאטה אבל הפיתוחים בתחום הנשק נמצאים בעלייה מתמדת. אספנו את הפיתוחים הצבאיים הכי חמים על המדף כדי לקבל מושג איך ייראו שדות הקרב של העתיד הקרוב:

חמקן או חללית?

אין תמונה
חושבים רחוק: כבר התחילו לפתח את החמקן של שנת 2030

את ה-F-35, החמקן שיגיע (מתישהו) לישראל, כולנו כבר מכירים ולפי מומחים שונים נראה שמדובר במטוס המאויש האחרון. האמנם? בשנה שעברה הפתיעה "לוקהיד מרטין" והודיעה שהיא מתכננת מטוס חמקן שיעלה בביצועיו על ה-F-35. בלוקהיד הודיעו שזה יהיה מטוס עם מנועים חדשים שיביאו אותו למהירויות גבוהות מהמקובל כיום, ובעל יכולת חמקנות משופרת. החברה פרסמה איור של המטוס שנראה כי הוא מזכיר את מטוסי החמקן הקיימים ובמקביל נראה חללי יותר. לפי הדיווחים, המטוס יתחיל לטוס רק ב-2030 ויעלה הרבה מאוד כסף.

מפציץ רובוטי

X-47B (צילום: wired)
כשנחשף לראשונה האמריקאים היו בטוחים שמדובר בעב"מ. ה-X-47B | צילום: wired

החשיפה הבאה שייכת לכלי הטייס הלא מאוישים ולפני מספר חודשים גרמה לאמריקאים להאמין בעב"מים. מדובר ב-X-47B, מפציץ רובוטי חמקני וקטלני מתוצרת נורת'רופ גרומן. הכטב"מ הזה מסוגל לטוס אלפי קילומטרים ולתקוף את מטרתו מבלי להתגלות על ידי מערך ההגנה של האויב. ניתן לשלוט בו מחדר בקרה שנמצא בעורף (טכנולוגיה שקיימת כבר היום) ובעתיד גם מתא הטייס של מטוסי ה-F-35. השליטה בו כללית וכוללת מתן נקודות ציון בלבד, את כל השאר הוא עושה באופן אוטונומי. הוא אמור להמריא ולנחות מנושאת מטוסים ובעל יכולת לתדלק באוויר.

התקיפות האוויריות בעתיד יכללו ככל הנראה מבנים גדולים של X-47-B ו-F-35, כאשר הכטב"מים יתקפו מטרות נייחות בעוד שמטוסי החמקן יתקפו מטרות שדורשות שיקול דעת אנושי. בחלק מהמאמרים שפורסמו בארה"ב מדברים על מבנה תקיפה שיכלול חמקן אחד שישלוט בעוד 3 עד 5 כטב"מים.

מסוקים חמקנים

אין תמונה
המסוק שהתרסק בזמן חיסול בן לאדן חשף הרבה סודות

ביחס למטוסי הקרב נראה שתחום המסוקים הוזנח מעט, אולם חיסול אוסמה בן לאדן מלמד אותנו שגם שם יש לא מעט פיתוחים שישפיעו על העתיד. אחד ממסוקי הכוח של הנייבי סילס, שהתרסק באחוזה שבפקיסטן, מלמד אותנו שהאמריקאים מפעילים מסוקי סער חמקנים שמבוססים ככול הנראה על הבלק הוק הוותיק. נראה שהם עושים את העבודה משום שבאותה תקיפה המכ"ם הפקיסטני לא איתר אותם. עוד בתחום מסוקי הקרב המשופרים, ניתן ללמוד ממסמכים של הפנטגון שבארה"ב שוקלים להסב מסוקים קיימים – אפאצ'י, בלק הוק ועוד – למסוקים לא מאוישים.

WZ10
המסוק החמקן החדש של סין, ה-WZ10

בסין למדנו להכיר השנה מסוק תקיפה חדש מסוג WZ10. למרות שאת טיסת הבכורה שלו הוא עשה כבר בשנת 2003 וישנן שמועות על כך שהוא מבצעי כבר שנתיים, מעריכים בארה"ב שקיימים מעט מאוד מסוקים מדגם זה ושהוא עדיין בהליך כניסה לשרות. החשיפה שלו מלמדת שאולי נראה אותו בעתיד הלא רחוק נמכר לצבאות זרים. על פי הסינים מדובר במסוק בעל יכולת ירי נגד טנקים ונגד מטוסים. היתרון שלו על פני מסוקי האפאצ'י זה יכולת החמקנות. כל מסוק יכול לשאת לפחות 8 טילי נ"ט ובנוסף טילי אוויר-אוויר לטווח קצר.

ספינות אוויר מרגלות

Aeroscraft (צילום: האתר הרשמי)
נושאת פי 3 ממטוס תובלה ומגיעה לכל מקום על הגלובוס. ה-Aeroscraft | צילום: האתר הרשמי

חידושים בתחום האווירי ניתן למצוא גם במערך התובלה והריגול וחילוץ פצועים. לאחרונה הודיעה חברת Aeros על השלמת אב הטיפוס של ספינת האוויר Aeroscraft. מדובר בכלי התובלה הגדול והחסכוני ביותר שיוצר עד היום. ספינת האוויר הזו מגיעה לאורך של 77 מטר והיא מסוגלת לשאת פי שלושה יותר משקל ממטוס התובלה הכי גדול שטס כיום. עם 66 טון, הספינה תגיע למהירות של 220 קילומטר לשעה בגובה של 5.5 קילומטר ולטווח של 4,800 קילומטרים. את כל זה היא תעשה עם שליש מכמות הדלק של מטוס רגיל. יתרון גדול שלה זה שלא צריך מסלול ארוך והיא יכולה לנחות כמעט בכל מקום.

ספינת התובלה האווירית לא תשייט לבד בשמים. תצטרף אליה ספינה נוספת לריגול מסוג LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle). לספינת הריגול יכולת פעולה בגובה שישה ק"מ וטווח תצפית של 3,000 ק"מ. יתרון גדול זה היכולת שלה להיות באוויר שלושה שבועות ברציפות ויכולת הפעלה לא מאוישת.

חידושים בתחום תובלה אווירית וחילוץ פצועים

ספינות האוויר ירחפו מעל שדה הקרב יחד עם ה"פרד" של חברת ארבן אירונאוטיקס, שנועד לחלץ פצועים ולהוביל אספקה לקו החזית. זהו כלי טייס לא מאויש שנשלט ממרחק של 50 ק"מ. כאשר כוח מדווח למפקדה על פצוע היא מזניקה את הפרד כדי לבצע את החילוץ מקו החזית למקום בטוח ומשם ייקח אותו מסוק. סביר להניח שבעתיד הרחוק יותר גם המסוק יהיה מיותר והפרד ייקח את הפצוע ישירות לבית החולים. הוא פועל בעזרת מנוע סילוני ושני מדחפים בזכותם הוא יכול לפעול במשך חמש שעות ולשאת מטען של 500 ק"ג. החברה מתכננת של"פרד" תהיה גם יכולת חמקנית.

V-22 (צילום: Wathiq Khuzaie, GettyImages IL)
ה-V-22, המסוק-מטוס שצובר יותר ויותר התעניינות על ידי צבאות בעולם | צילום: Wathiq Khuzaie, GettyImages IL

בדארפ"א ובחברת בואינג עובדים על פיתוח נוסף של כלי אווירי לתובלה שישלב בין מטוס למסוק. כבר היום יש בשרות מבצעי כלי כזה – ה-V-22 – אלא שהפעם מדובר בעקרון שונה שישפר את יכולת המטוס\מסוק. הכלי הזה יהיה עם רוטור דיסק שנועד לשלב את התכונות הטובות של המסוק והמטוס, ויוכל לעבור מריחוף לטיסה ללא שינוי מבני, מה שאמור לשפר גם את התחזוקה וכמובן היכולות. נכון להיום לא קיימים נתונים על יכולת המטוס אבל סביר להניח שהן גבוהות בהרבה מזה של המסוק הממוצע.

בלתי מאוישים גם על הקרקע

הרובוט REX (צילום: האתר הרשמי)
חמור רובוט שסוחב לכם את הציוד. מה רע? | צילום: האתר הרשמי

גם על הקרקע יש לא מעט פיתוחים שאמורים לסייע בתחום התובלה, אחד מהם זה האמסטף, תוצרת רפאל. לכרב"מ (כלי רכב בלתי מאויש) הזה יש מנוע חשמלי שמקנה לו יכולת פעולה ל-12 עד 18 שעות בתנאי שטח קשים ועם טון ציוד. ישנו דגם נוסף קרבי יותר שנושא תותח 20 מ"מ. הכלי הזה משרת כבר היום במשימות אבטחה אולם בחברה החליטו לעשות לו הסבה צבאית. לאמסטף יצטרף "כלב" נוסף מסוג REX, שמסוגל לסחוב כ-200 ק"ג של ציוד. רקס מסוגל ללוות את החיילים 72 שעות ללא תדלוק, ומה שהופך אותו למיוחד זה ההפעלה האוטונומית שלו. הכלי הזה פשוט עוקב אחרי אחד מהחיילים בכוח, נוסע כשהוא הולך ונעצר כשהחייל נעצר.

טנקים וחיילים שנעלמים בשטח

פיתוחים מעניינים ניתן למצוא גם בתחום הטנקים. בישראל התחילו לעבוד על הטנק הבא, אולי מרכבה 5. כמעט שאין מידע על הפיתוח הזה אולם נראה מדובר יהיה בטנק עם חתימה נמוכה יותר בעל יכולת ירי ומיגון משופר. ככל הנראה בטנק יהיו מערכות אוטומטיות שאולי יורידו את כמות אנשי הצוות, ולא פחות מעניין זה שהוא יהיה ידידותי לסביבה.

על פי ה-BBC בדארפ"א מפתחים טנק חדש עם טכנולוגית הסוואה מיוחדת. לטנק תהיה מערכת שתעדכן את הצוות על פגיעות חיצוניות, ובעזרת התקנים מיוחדים תתקן את הטנק בהתאם להוראות. הטנק העתידי יחליף צבעים תוך התאמה לזירת הפעולה. החלפת הצבעים נעשית באמצעות נוזל מיוחד שפותח בארה"ב ובכוונת האמריקאים לצבוע גם את המסוקים והנגמ"שים בצבע הזה. מכונות זעירות יהיו מסוגלות לתקן את שילדת הטנק אחרי פגיעה.

מדי הסוואה לשטח מיוער (צילום: פיברוטקס)
פיתרון הסוואה דו-צדדי. פיתוח ישראלי | צילום: פיברוטקס

הטנק האמריקאי לא יהיה היחיד שיחליף צבעים בשדה הקרב העתידי. חיילי צה"ל יקבלו בעתיד מדי הסוואה שניתן להתאים למקום בו פועל החייל. מדובר בפתרון פשוט יותר מאשר בארה"ב. לכל חייל יהיו מדים עם הדפסי הסוואה משני הצדדים וכל מה שהוא צריך זה להפוך אותם. לא פחות חשוב, המדים החדשים יהיו עמידים יותר ומנדפי זיעה.

הטיל שמשתק מערכות אלקטרוניות

טיל צ'אמפ
הטיל שולח גלי מיקרו שמשתקים כל מה שאלקטרוני. יכולים לדמיין שדה קרב שכזה?

נסיים עם טיל העתיד, פיתוח של בואינג שנקרא צ'אמפ. לטיל הזה יש יכולת לשתק מערכי הגנה, מחשבים ושלל מערכות טכנולוגיות מבלי לגרום לנזק סביבתי, דבר חשוב באזורי לחימה שצפופים באוכלוסייה. את המערכות האלקטרוניות הטיל משתק בעזרת גלי מיקרו. בחברה כבר עשו ניסוי של שיגור הטיל על בניין, ניסוי שהוגדר כמוצלח אחרי שלמבנה לא נגרם נזק וכל המחשבים שהיו בו שותקו.

ישנם עוד פיתוחים רבים שפורסמו כבר בכלי התקשורת ולא נכנסו לכתבה. אבל בואו נעצור לרגע של מחשבה: כל מערכות הנשק האלה פורסמו משיקולים מסחריים ואחרים. אם זה מה שפורסם, מעניין יהיה לדעת מה מסתתר במעבדות ולא דלף החוצה.

>> בצל מעשי הטבח: כלי נשק ישראליים נמכרים לאזרחים בארה"ב