השבוע ינחת בבסיס חיל האוויר בנבטים מטוס התובלה "שמשון" (סופר הרקולס סי־130־ג'יי־30) הראשון, ובכך יפתח מחדש את טייסת "הפילים". יום לאחר קליטת המטוס, כך מבטיחים בטייסת, יבצעו עליו את טיסת האימונים הראשונה.
"אנחנו צופים היום בתהליך שאחרים חלמו עליו במשך שנים ואנשים רבים עסקו בו", אמר מפקד טייסת הפילים, סא"ל אורי. בחודש מאי הקודם גובש צוות ההקמה של הטייסת החדשה, שכלל טייסים, נווטים, פקחי העמסה ואנשי צוות טכני. אלו טסו בחודש יולי האחרון לארצות הברית, לצורך הסבה למטוס החדש. "טסנו לארבעה חודשים לבסיס 'Little Rock' בארה"ב כדי להכיר את המטוס, להתאמן על טיסות במאמן, ללמוד על תקלות ומצבי חירום וכן על ביצוע נכון של המשימות", פירט סא"ל אורי. "המטוס החדש דומה למה שהכרנו, אבל גם שונה כי יש עליו מערכות מתקדמות מהשנים האחרונות, זאת לעומת הקרנף (הרקולס סי־130), שמשרת את החיל נאמנה קרוב ל־40 שנים", הסביר. "מחכה לנו תהליך של הקמת הטייסת והרחבתה, הכשרת האנשים וכתיבת תורת הלחימה (התו"ל) והנהלים".
באוגוסט האחרון נערך איחוד בין טייסת אבירי הציפור הצהובה וטייסת הפילים, שהטיסו שתיהן את מטוסי התובלה קרנף. הראשונה קלטה לשורותיה אנשי צוות אוויר ומטוסי "קרנף" רבים, והאחרונה הודממה עד הגעת מטוסי השמשון החדשים, מטוסי התובלה המתקדמים והחדישים ביותר בחיל.
תפקיד המטוס: לחזק את שיתוף הפעולה עם כוחות היבשה
למטוס החדש שיגיע בשבוע הבא יצטרף שמשון נוסף בחודשי הקיץ. "למטוס שורה של יתרונות משמעותיים. השמשון יכול לטוס מהר יותר מהקרנף ולכן זמן השהייה שלו בשטח האויב יכול להתקצר משמעותית. הוא מדויק בניווט וטס מצוין בחושך ובמזג אוויר משתנה", סיפר סגן מפקד הטייסת (סמ"ט) א', רס"ן עמרי. יתרון משמעותי נוסף במטוס הוא נפח תא המטען שלו, הגדול בכשליש מתא המטען של מטוסי הקרנף ומטוסי תובלה קצרים נוספים. כך למשל, על פי נתוני חברת לוקהיד מרטין שייצרה את המטוס, במטוס הקרנף ניתן לשאת 74 אלונקות עם פצועים, אולם במטוס השמשון ניתן לשאת 97 פצועים. משימה משמעותית נוספת של המטוס היא הצנחת כוחות. במטוס החדש ניתן לשאת 92 צנחנים, לעומת 64 במטוס תובלה קצר יותר. גם במקרה של הטסת נוסעים או לוחמים יש יתרון, כך שלעומת 92 נוסעים במטוס הקרנף, השמשון יכול לשאת 128 נוסעים ולוחמים.
>> להגדלה לחצו על התמונה <<
אם המטוס יידרש לשאת כלי רכב, הוא יוכל להמריא עם ארבעה רכבי האמר, לעומת שלושה שניתן להכניס במטוס ה"קרנף". "היתרון בנפח תא המטען המוגדל הוא שניתן לשאת יותר לוחמים ויותר אספקה שאנחנו מצניחים לשטח, דבר שיכול לחזק את הכוחות בשעת חירום, או להבדיל, לפנות יותר פצועים משדה הקרב", הסביר רס"ן עמרי.
יכולת נוספת שמשתפרת במטוס התובלה החדש היא הצנחת ציוד אספקה לנקודות מדויקת יותר. "כשהיינו בהסבה, אחד המדריכים האמריקאים סיפר לנו שההצנחה מדויקת כל כך, שההבטחה שלו ללוחם בשטח היא שאם האספקה צונחת במרחק גדול מ־50 מטר ממנו, המשקה עליו", סיפר רס"ן עמרי בחיוך. מנועי המטוס יעילים יותר ולכן צורכים פחות דלק, כך שהוא מסוגל לטוס למרחק גדול יותר ובכך להגדיל את הביצועים והטווח ב־20 אחוז ביחס למטוסי תובלה מתקדמים פחות. נוסף על כל אלה, רמת הבטיחות במטוס גבוהה יותר בזכות מערכות התרעה נגד התנגשות שמותקנות עליו. זאת ועוד, טייסי ה"שמשון" יוכלו לראות לראשונה את נתוני הטיסה, ביניהם מהירות, גובה ונתוני ניווט, מוקרנים על זכוכית תא הטייס, בדומה למטוסי קרב. "מטוס השמשון הוא בראש ובראשונה מטוס שמיועד לשיתוף פעולה עם כוחות היבשה. הוא מבצע משימות לטובת הכוחות הירוקים בשטח בצורה מצוינת, ואנו רואים עצמנו כיחידה שמאוד מחוברת לשטח", אמר רס"ן עמרי.
בבחינה: פקחי העמסה יוכפפו לטייסת
הטייסת עצמה תעבור גם היא שינויים בעקבות כניסת השחקן החדש לשמי הארץ. עד כה, לטיסות של מטוס הקרנף הצטרף פקח העמסה מיחידת ההעמסה בנבטים, האחראי בין היתר על חישוב משקל הציוד הנכנס לתא המטען, על מנת שזה לא יפגע באיזון הטיסה. אולם לטייסת הפילים המחודשת הצטרפו פקחי העמסה, שכפופים לטייסת באופן מלא. "צוות ההקמה כלל שני פקחי העמסה ובכך הקמנו גף פקחי העמסה בתוך הטייסת, דבר שלא היה עד כה באף טייסת תובלה", הסביר סרן מתן, מפקד הגף. "יש הבדל בתפקיד שלנו בין מטוסי הקרנף שעבדנו עליהם עד כה למטוסי השמשון, לכן מספר פקחים טסו להסבה בארה"ב, על מנת ללמוד את הידע המקצועי ולאחר מכן לבנות את ההכשרה לפקחי ההעמסה העתידיים של השמשון בארץ", סיפר סרן מתן. "יש לזה המון חשיבות ואחריות, כי לאחר ארבעה חודשים בחו"ל צריך לבנות את ההכשרה שתשתרש עשורים קדימה", הוסיף. לראשונה, המטוס יכלול מערכת ממוחשבת שתציג את נתוני תא המטען עבור פקח ההעמסה ובכך תייעל את עבודתו. בתקופת ההקמה של הטייסת יישאר הגף בתוך הטייסת עד שיוחלט אם יחזור ליחידת ההעמסה או יישאר בתוכה.
במטוסי השמשון אין צורך במכונן טיסה, איש צוות אוויר שאחראי על בדיקת המטוס וניטור המערכות בזמן הטיסה. בשל כך, במטוסים החדשים יטוסו בין שלושה לארבעה אנשי צוות: שני טייסים ופקח העמסה, ובמשימות מסוימות גם נווט. תפקיד המכונן יוחלף ברובו במערכות מתקדמות, אך גם הטייסים ופקח ההעמסה יקבלו תחת אחריותם משימות נוספות. שינוי נוסף במבנה הטייסת כולל בתוכו לראשונה פתיחת גף טכני, כאשר עד כה את התיקונים הטכניים במטוסי הקרנף ביצעה התעשייה האווירית. לצורך כך, אנשי הגף הטכני מטייסות רבות בחיל הצטרפו גם הם להסבה למטוס השמשון בארה"ב. "אנחנו מקימים לראשונה גף טכני שיעסוק בדרג א', כלומר בבדיקות הנדרשות לפני הטיסה ואחריה, וכן בהכנה לטיסה. את דרג ב', כלומר בדיקות תקופתיות במטוס שמצריכות יותר מיום עבודה, יבצעו אנשי התעשייה האווירית, שעברו גם הם את ההסבה לשמשון בארה"ב", אמר מפקד הגף הטכני בטייסת, רס"ן רועי מימון.