חיל הטילים האסטרטגיים של צבא רוסיה הודיע על הכוונה להחיות מחדש את הרכבת הגרעינית – רכבת שנכנסה לשרות עוד בימי ברית המועצות בשנת 1987 ויצאה משרות באמצע שנות ה-2000. מדובר ברכבת תמימה למראה, שהקרונות שלה הם למעשה כנים מוסתרים לשיגור טילים בין יבשתיים נושאי ראשי נפץ גרעיניים. על פי הודעת החיל הרוסי תכניות של רכבת ההפתעות הזו יוגשו לאישור כבר בתחילת 2014 ולאחר מכן, במידה ויהיה אישור מדיני סופי ומקור תקציבי, יתחיל הליך הייצור שצפוי להמשך מספר שנים.
הרכבת הרוסית תמימה למראה וכמובן שגם ניידת. כאשר תגיע הפקודה לשגר את הטילים גגות הקרון יפתחו ובאמצעי הידראולי הטיל מתרומם למצב אנכי. מרגע זה כל מה שצריך לעשות זה לקבל אישור וללחוץ על הכפתור האדום. "היא תהיה מצוידת בטיל מונע בדלק מוצק מסוג YARS, בעל ראשי נפץ מרובים", ציין גנרל סרגיי קרקייב, מפקד חיל הטילים האסטרטגיים. "משקלו של הטיל החדש עומד על 47 טון זאת כאשר הטילים הקודמים שקלו 10 טונות בלבד".
טווח: 12,000 קילומטר. עוצמה: 300 קילוטון
טיל ה-RS-24 Yars הנו טיל חדש שהחליף את טילי ה R-36 ו- UR-100N שהיו בשימוש במשך כמעט 50 שנה. הטיל נכנס לשירות בשנת 2010 ושנה לאחר מכן הכריזו הרוסים על הגדוד המבצעי הראשון. מדובר בטיל בעל טווח של למעלה מ-12,000 ק"מ עם דיוק של 50 מטרים. על פי הרוסים מדובר בטיל שמגיע למהירות של 20 מאך ובראש הטיל מספר ראשים גרעיניים בעלי עוצמה של 300 קילוטון.
מלבד הקרונות נושאי הטילים יהיו לה גם קרון פיקוד עם מערכות קשר מוצפנות. בנוסף יהיו קרונות מכ"ם וקרון מיוחד ללוחמה אלקטרונית שיפעל להגנתה יחד עם קרונות נ"מ. על פי הרוסים את הקרונות יגררו לפחות שלשה קטרים מונעים במנועי דיזל. גורמים בארה"ב שהגיבו לפרסומים ציינו שהרכבת הרוסית תהיה מסוגלת להכות בכל מקום בעולם בתוך פחות משעה, לדבריהם גם עם טילים בעלי ראש נפץ קונבנציונאלי.
במדינה ששיטחה היבשתי הוא הגדול בעולם ומדי יום פועלות בה אלפי רכבות, היתרון של המערכת הזו ברור למדי. לארה"ב או כל מדינה אחרת בברית נאט"ו יהיה מאוד קשה לאתר את הטילים האלה לפני השיגור, ממש כמו הצוללות הגרעיניות בלב ים. ההכרזה על החזרת הרכבת לשירות מגיעה על רקע המתיחות בין ארה"ב לרוסיה – והשאיפות של פוטין להחזיר את רוסיה לקדמת הבמה – וכמו שזה נראה מדובר רק על חלק מתהליך, ואנחנו נשמע על עוד מערכות צבאיות שיפותחו או יחזרו לשירות.