תרגיל שיתוף פעולה בין חיל-האוויר הישראלי ומפקדת זרוע היבשה (מז"י) לכוחות חיל-הנחתים האמריקני (מארינס) המכונה "נובל שירלי", הגיע לסיומו. בתרגיל שנערך בישראל זו הפעם הרביעית ודימה שלל מתארים, השתתפו מסוקים ישראליים ואמריקניים בהובלת טייסת "מובילי הלילה" המפעילה מסוקי "יסעור" (CH-53) מבסיס תל-נוף.
לומדים זה מזה
הכוח האמריקני הגיע לארץ באמצעות ספינת מלחמה שעליה מסוקי סער מדגם UH1 (בל 205), מסוקי קרב מדגם AH1 (קוברה) וציוד רב נוסף. "אחד היעדים המרכזיים ששאפנו אליהם הוא מקסום הלמידה ההדדית בתרגיל תוך מתן מענה מיטבי לאימון", סיפר סרן יואב מטייסת "מגע הקסם" המפעילה מסוקי "פתן" (אפאצ'י).
"מעבר למטרה האסטרטגית של חיל-האוויר בשיתוף פעולה בינלאומי, נעשה בינינו לימוד משותף שהתבסס על חלוקת ידע כדי לשפר את יכולות האימון", שיתף סגן אופיר, מוביל התרגיל מטייסת "מובילי הלילה". "בשבוע לפני התרגיל ערכנו שלושה ימי לימוד משותף שבמסגרתם שיתפנו תו"לים (תורת לחימה), בדקנו כיצד כל צד מבצע מתארים שונים והתכוננו קרקעית ואווירית לגיחות בתרגיל".
"ההכנות לתרגיל התמקדו בתכנון כלל המתארים האוויריים. ערכנו דיונים רבים וכינסנו קבוצות בתוך חיל-האוויר ומול השותף האמריקני. תכנון מתארים יחד עם כוחות זרים הוא ללא ספק דבר שונה מתכנון מתארים בשגרה. האמריקנים טסים אחרת, משתמשים בדלק אחר, יכולים להטיס כמות שונה של לוחמים ונושאים כלי נשק אחרים".
בין שמיים לארץ
במסגרת התרגיל המשותף, שנועד לאמן את היחידות המיוחדות ואת זרוע היבשה בשיתוף פעולה עם כוחות המארינס האמריקנים, דימו הצבאות הנחתת כוחות במסוקים מעבר לקווי האויב, לחימה בשטח בנוי, לוחמה זעירה והשתלטות. בהמשך תורגלו גם חילוצים של נפגעים מעומק שטח מאוים של כוחות ישראליים ואמריקנים. הלחימה הקרקעית התבצעה ביום ובלילה ממתקן האימונים שנבנה בצאלים המדמה תוואי אורבני שאינו זר למארינס, שכן כוחותיו פעלו בסביבה אזרחית דומה לאורך השנים.
"זאת הפעם הראשונה שלי בישראל והפעם הראשונה בה אני מתאמן עם כוחות ישראלים, וזה מרגש מאוד", אמר סגן מפקד משלחת המארינס, רס"ן מייקל סטנסברי. "בהכנות לתרגיל היה לנו חשוב להבטיח את המשך שיתוף הפעולה עם צה"ל ועם חיל-האוויר, ולעבוד יחד עם הכוחות הקרקעיים הישראליים כדי לראות מה יש להם להציע בכל הקשור לטקטיקות, טכניקות ונהלים, כל זאת בשילוב עם כוחות האוויר המספקים לנו תמיכה אווירית צמודה".
מחזקים את השת"פ
במוקד פעילותם של חיל-האוויר ואוויריית המארינס עמדה משימת הסיוע האווירי לכוחות היבשה. מסוקי ה"יסעור" וה-UH1 היו אמונים על הטסת כוחות וציוד, ואילו מסוקי ה"פתן" וה-AH1 עסקו בסיוע באש לכוחות הקרקעיים.
"התרגיל שנועד להכין את הכוחות האמריקנים לפעילות מבצעית, לימד גם את חיל-האוויר, יצר שפה משותפת בין הכוחות וחיזק את שיתוף הפעולה בין השניים. בנוסף, הוא הציג את עוצמתו של חיל-האוויר באמצעות דיוק ומקצועיות", אמר סגן אופיר. "סדר היום באימון השתנה מיום ליום, כאשר כל יום התמקד במשימה אחרת. לאורך התרגיל התרחשו המראות ונחיתות מספינת המלחמה האמריקנית והמסוקים האמריקניים העבירו כוחות וציוד ממקום למקום. מסוקי חיל-האוויר סייעו לשותף בהטסת כוחות ובהכוונתם למטרה".
התרגיל שעקרונותיו היו ברורים ותוכננו מראש, היווה אימון מורכב עבור המשתתפים. הוא הפגיש את הצוותים עם תרחישים שונים וכלל לא מעט אתגרים. "האמריקנים רגילים לנהלים שונים ולטיסה במרחבים גדולים יחסית בהשוואה לשטח האווירי המצומצם שלנו", פירט סגן אופיר. "מעבר לכך, היה עלינו להתמודד עם הפער הלשוני והביצועי. במהלך התרגיל נאלצנו לזנוח את שפת האם ולתפקד כדוברי אנגלית, זאת על מנת לתקשר עם הכוחות האמריקנים".
פרטנרים
לאורך שנים נבנה שיתוף הפעולה בין הזרועות המבוסס על לימוד משותף והפרייה הדדית. האחת לומדת מהשנייה ולהיפך, דבר המחזק אצל כל אחת מהן את רמת המוכנות המבצעית לגזרות מולן היא נלחמת. "האזור בו התאמנו הוא שונה מזה שהשותף רגיל לטוס בו", הסביר סרן יואב. "המתאר אפשר לנו ללמוד כיצד הם טסים במבנה, על התקשורת ביניהם וראינו מה אנחנו עושים כמותם ומה אחרת".
צפו: ניר דבורי הצטרף לתרגיל של המארינס עם לוחמות ברדלס
אוויריית המארינס היא הזרוע האווירית של חיל-הנחתים האמריקני ומשימתה העיקרית היא תמיכה במשימות הקרקע של המארינס על-ידי סיוע באש, תקיפה אווירית, לוחמה אלקטרונית וסיור אווירי. למרות שחיל-האוויר והמארינס הינם שני חילות שונים לחלוטין בהיקפם ופריסתם, חולקים שני הארגונים אתגרים משותפים רבים, במיוחד במשימת ההשתתפות מול כוחות הקרקע ולחימה בשטח אורבני. "חיל-האוויר הישראלי היה יעיל מאוד וסייע לנו בכל השינויים", אמר רס"ן סטנסברי. "התרגיל הזה הוא הזדמנות מצוינת להגיע לכאן ולהתאמן עם הישראלים, לראות כיצד הם פועלים וללמוד מהם. אני בטוח שנשמור על מערכת יחסים קרובה, לשם כך הגענו".
הכתבה פורסמה במקור באתר חיל האוויר