משבר חמור בחיל האוויר הגרמני: בעקבות בעיות תקציביות, הטייסים הגרמנים סובלים ממחסור חמור בטיסות אימונים - והם לא כשירים ללחימה. הדיווח שמתפרסם בפז"ם מצטרף לדו"חות שדלפו בשנים האחרונות לרשת, לפיהם הצבא הגרמני מתקשה לתפקד בשל מצוקה תקציבית.
"ישנו משבר חמור מאוד של שעות טיסה בצבא גרמניה", מספר לפז"ם טייס מסוק UH-1 גרמני. "אני משרת בתפקיד מטה ובגלל המצב אני טס רק 50 שעות בשנה, שזה המינימום הנדרש כדי לשמור על רישיון הטיסה שלי". לשם השוואה, הטייסים הישראלים שנמצאים בתפקיד מטה ומכונים הצ"ח (הצבת חירום) יוצאים לגיחת אימון לפחות פעם בשבוע, מה שמצטבר לכ-150 שעות טיסה לפחות בשנה.
"לפני עשור טייס בחיל האוויר הגרמני (לופטוואפה) היה טס 200 עד 250 שעות טיסה בכל שנה. היום מדובר כבר על 100 עד 150 שעות בשנה, וגם פחות מזה – למרות שהיעד שנקבע עומד על 180. מי שבתפקיד מטה כמעט ולא טס, מנסים לפצות על כך בסימולטורים", ממשיך הטייס, שטס במסוק מיושן למדי שדגם דומה לו יצא משירות בחיל האוויר אחרי מלחמת יום כיפור.
מעצמה עולמית?
לשעות הטיסה יש משמעות מאוד גדולה במקצועיות של הטייס: לא מדובר במישהו שלא רכב הרבה זמן על אופניים ויסתגל תוך כמה דקות מחדש. טיסה זה מקצוע מאוד מורכב וטייס חלוד יכול בקלות למצוא את עצמו מתרסק בגלל תפקוד לקוי.
אם יש מטוסים ללא טייס, נראה שבחיל האוויר הגרמני המצב הפוך: טייסים ללא מטוסים. המחסור בתקציב הביא גם לתחזוקה כה לקויה של כלי טיס - עד שחלק מהטייסות לא יכולות להרים לאוויר יותר מ-50% מהסד"כ שלהן.
ברוב ימות השנה, רק שליש מתוך כמאה מטוסי קרב חדשים מסוג "טייפון" כשירים לטיסה. זאת ועוד, למעלה מ-80 מטוסי הטורנדו הוותיקים משלימים רק כ-40% מיעד השעות השנתי שלהם בגלל מחסור בשעות טיסה וחלקי חילוף ומוגבלות חמורה בטיסות לילה.
מצבו העגום של חיל האוויר הגרמני הביא לא פעם לכך שהאו"ם ויתר על שירותיו: באחד המקרים, האו"ם ביקש סיוע במטוסי תובלה לאזורים מוכי אסון באפריקה, והגרמנים הציעו את צי התובלה האווירי שלהם. בגלל כמות התקלות האדירה, באו"ם החליטו לוותר.
מהפרסומים עולה שבעיה מרכזית נוספת בצבא הגרמני היא בצי הצוללות שלא מתפקד כבר תקופה ארוכה, למרות שגרמניה היא מהמובילות בעולם בתחום. כיום, הצי מחזיק 6 צוללות שמושבתות כולן בגלל תאונות ומחסור בחלקי חילוף – אבסורד כשמדובר במעצמה עולמית עשירה, המדורגת כיצואנית הביטחונית הרביעית בגודלה בעולם.