אחרי הסערה שחוללו החיילות המתערטלות בארץ ובעולם, חיילות צה"ל החליטו לקחת יוזמה ולתת פייט לחיילות המתפשטות בקמפיין ויראלי בשם "מתלבשת". במסגרת הקמפיין, חיילות ממערכים שונים בצבא מעלות תמונות שלהן לעמוד הפייסבוק כשהן ממלאות את התפקיד הצבאי שלהן כשהוא מלווה בכיתוב "מתלבשת". בין התמונות שהועלו, נמנות תמונות מתרגילי חילוץ והצלה, אימונים בשטח, עבודה משרדית, פעילות בחמ"ל ועוד.
היוזמה שמתחילה לכבוש את הרשת, יצאה לדרך לפני כארבעה ימים ביוזמה פרטית של ש' – חיילת בפיקוד העורף שהיא וחברותיה לא יכלו לשבת בחיבוק ידיים מול הפסטיבל של החיילות שחשפו את גופן ברשת החברתית. "חשבנו על זה שהן נתנו לנו את הפלטפורמה להראות את מה שאנחנו באמת עושות בצבא. הן מתפשטות ואנחנו מתלבשות", היא מספרת. "הוצגה תמונה שהיא מאוד לא נכונה. עברנו הכשרה מאוד קשה, אנחנו עושות עבודה לא קלה בכלל", היא מסבירה.
המיזם הזה עוד לא מתקרב לרמת החשיפה אליה הגיעו התמונות של החיילות המתפשטות, אבל כבר עכשיו הוא גורר לא מעט תגובות בפייסבוק. "קיבלנו תגובות לא טובות שאמרו שבגללנו קשה להשקיט את הסיפור", מספרת ש'. חיילת אחרת בפיקוד העורף מוסיפה: "קיבלתי תגובה כמו 'תתפשטי'". יחד עם זאת הן מדגישות שרוב התגובות מעודדות אותן להמשיך. "יש תגובות מעודדות ומפרגנות. הרבה אנשים העלו את זה ככה למודעות באינטרנט".
גם הבנים עושים Share
המהלך הזה שהתחיל ביוזמה פרטית של חיילות, הפך להיות גם נחלת חלקם גם של החיילים. "אני לא אשחק אותה עכשיו פמיניסט הגון שצקצקתי ואמרתי 'אוי ואבוי'", מספר תמיר, חייל לקראת שחרור, על פרשיית הבנות המתפשטות. "הסתכלתי ואמרתי לעצמי שהן טיפשות ולא בהכרח בקטע של להצדיק את הצבא", הוא אומר. "שיתפתי את זה בקטע של להציג את הבנות בצבא באור חיובי". תמיר חשב שהוא צפוי לעמוד במגננה מול החברים ברשת החברתית שיקיפו אותו במטח של הערות ציניות, אבל הוא הופתע. "שאלו מה הסיפור. חשבתי שאני אצטרך להצטדק, אבל לא הגעתי למצבים האלה. זה נטו המעשים שבנות שמשרתות בצבא עושות. הן רוצות להציג את העשייה שלהן וזה לא מהמקום של לצאת למאבק".
נראה שהחיילות, והחיילים, מרגישים שנוצר להם שם רע בעקבות פרשיית המתפשטות ושהם לא מוכנים לשבת בחיבוק ידיים. יכול להיות שהמיזם החדש בפייסבוק רק יצרוב את התמונות של החיילות העירומות טוב יותר בזיכרון שלנו, אבל מבחינת החיילות המתלבשות, הן חושבות על איך האחיות הקטנות שלהן, אלו שצפויות להתגייס, יראו את הצבא. יחד עם זאת, המיזם חושף לבנות רבות את התפקידים השונים לבנות וייתכן כי עושה שירות לא רע בכלל בשביל צה"ל.
"שלחנו להרבה מאוד חברים שלנו", מספרת מ'. "הרבה כתבו שהן מעבירות לאחיות קטנות. הרבה חברים בנים עשו Share. מאוד שמחתי על ההיענות", מסבירה מ'. "הופתעתי מבנים שתמכו בזה. זה יוזמה של אנשים שלא יושבים בחיבוק ידיים", היא חותמת את דבריה.
קמפיינים ויראליים שכאלו כבר עלו לאוויר בעבר במסגרת היום השנתי למודעות לסרטן השד ("אני אוהבת את זה על הנדנדה", "40 סנטימטר בחמש דקות") כשהמטרה היא ליצור התעניינות סביב מסר מעורפל ולא ברור שרק אחרי בירור מובן הפאנץ' כשהמטרה היא לעורר מודעות וליצור שיח סביב הנושא. המטרה בקמפיין של הבנות הוא להפנות את השיח מהבנות המתפשטות אל הבנות שעושות את העבודה שלהן. זה יצליח? ימים יגידו.