גף סיוע ימי (צילום: שי לוי)
גף סיוע ימי | צילום: שי לוי

אם אתם נמצאים כעת בים ורואים במקרה כלי טיס צבאי שחג מעל המים - תרשו לנו לגלות לכם שהמטוס הזה אינו שייך בהכרח לחיל האוויר. בלב בסיס פלמחים, בין מסלולי הטיסה ויחידות האוויר הרבות, מסתתרת יחידת גס"י (גף סיורי ים), היחידה המוטסת המיוחדת והיחידה של זרוע הים.

אחרי נסיעה של מספר דקות מכיוון הש.ג. לתוך הבסיס, מפקד היחידה, רס"ן מתן סעאת, ערך לנו סיור קצר במקום. מחדר לחדר, התבהרה עד כמה משמעותית העבודה של גס"י, אך רס"ן סעאת גם הדגיש בפנינו כי לצערו אין הוא יכול לחשוף בפנינו חלקים נרחבים מהעשייה של אנשיו , וכך נחשפנו גם למידת החשאיות והמסתורין שאופפים את היחידה.

כששאלתי את רס"ן סעאת מהו הייעוד המרכזי של היחידה עליה הוא מפקד, ענה בפשטות: "אנחנו העיניים של זרוע הים". אולם מה המשמעות של להיות העיניים של הזרוע, ומדוע דווקא המטוסים הם אלו שסוקרים את המתרחש בים? "הכל התחיל בשנת 1975", מספר רס"ן סעאת. "חוליית מחבלים מארגון אש"ף הגיעה לחופי תל אביב באמצעות סירות גומי, ביצעה פיגוע במלון סבוי, בו נרצחו שמונה אזרחים".

אחרי האירוע הקשה ניגש אגף המבצעים לאנשי זרוע הים ושאל כיצד דבר כזה יכול לקרות - איך הספינות לא שמו לב למחבלים שהגיעו לחוף? "הפיקוד הבכיר התכנס במטרה למצוא פתרון - וכך היחידה שלנו הוקמה",  מציין רס"ן סעאת. "נוצרה ההבנה שבניגוד לכלי השיט שעלולים להתקשות בזיהוי גופים חשודים במרחב הימי, כדאי להיעזר בכלי טיס שיכולים לחוג מלמעלה ולסרוק את הגזרה בצורה מקיפה".

היחידה, שקיימת כבר יותר מ-40 שנה, לוקחת חלק בכל המבצעים של זרוע הים וגרפה במהלך השנים הישגים משמעותיים. "בתחילת דרכנו היינו עם שלושה מטוסי סילון מסוג 'שחף', שסיירו מעל המים הריבוניים של ישראל מספר פעמים ביום. אך עם השנים המערך התעצם, וכיום יש ברשותנו מל"טים (מטוס ללא טייס) מתקדמים רבים, כאשר הכלים המאוישים משמשים אותנו רק למשימות מיוחדות".



עשרות אוניות תחמושת, אוניות ביון ואיומי טרור מהים

גס"י, יחידה קטנה המכילה רק כ-20 חיילים, היא האחראית לכל מערך הביטחון השוטף של הגף המזרחי של הים התיכון וחופיה של מדינת ישראל. "אנחנו היחידים שיש להם את היכולת לזהות כל מטרה בים, גם כשמדובר בטווחים מטורפים או בגופים קטנים כמו פחית שתייה שצפה בין הגלים", מבהיר מפקד היחידה. את ייעודה ויכולתה של היחידה גם ניתן להבין דרך הלוגו שמוטבע על סרבליה עם הכיתוב ''the first to sea'', משפט קצר שמבהיר הכל.

"מדי יום", הוא מוסיף, "אנחנו עולים עם הכלים שעומדים לרשותנו ובודקים שלא נמצא שום גוף חשוד ולא מוכר בשטח שלנו". כל טיסה כזאת יכולה להימשך שעות ארוכות, ובמהלכה היחידה נדרשת לבצע זיהוי עבור למעלה מ-100 גופים הנעים בים.

והאם נמצאו במהלך שנות הפעילות של היחידה מטרות חשודות? כן, ולא פעם אחת. "לישראל אין הרבה חברים מסביב", הוא מדגיש. "אנחנו מעניינים את כולם, בכותרות אצל כולם, ויש הרבה גורמים עוינים שרוצים לנסות ולפגוע בנו. לכן אנחנו פה".

לדבריו, היחידה משפיעה על הזירה הימית עד כדי כך שבלעדיה המצב היה יכול היראות אחרת לגמרי. "איתרנו בעבר עשרות אוניות תחמושת שאם היו מגיעות ליעדיהם היו עלולות לגרום להרס גדול במדינת ישראל. הבאנו לעצירת אוניות ביון שהגיעו לאזור הימי שלנו במטרה לרגל, זיהינו מטרות פח"ע רבות שנדרשנו לדווח עליהם ודאגנו לנטרל אותן באמצעות כלי השיט של הזרוע. ישנם עוד הישגים רבים שאין ביכולתי לספר, אך דבר אחד בטוח - כל דבר שנמצא באיזור הימי שלנו, לא יתחמק מעיניי חיילי היחידה".

חשיבות שוברת שוויון

בנוסף, היכולות המיוחדות של היחידה וחשיבותה מביאים לכך שהיא משתתפת בכלל המבצעים של הזרוע, בין עם בצוותא עם לוחמי שייטת 3 (ספינות הטילים), בתוכה היא גם יושבת, ובין עם יתר היחידות של הזרוע, ביניהן שייטת 13.

"לא משנה מה סוג הפעילות ומה מטרתה, אין מבצע של הזרוע שאנחנו לא שם", הוא מבהיר, וממהר לחדד את החשיבות של היחידה בעת מבצעים מיוחדים: "תחשוב שאתה סטי"ל בים, ויש מי שנותן לך את כל האינדיקציה שאתה צריך, משהו שמשמש כעיניים שלך לטווחים אדירים ומאפשר לך להישאר במקום החשאי שלך לאורך כל המשימה. זאת חשיבות שוברת שוויון".

"צריך להבין שהכמות האדירה של המשימות שלנו דורשת מאיתנו גם אחריות רבה", מוסיף המפקד. "כל יום אתה נדרש לשלוח למשימה את החיילים שלך מעל למים, בידיעה שהמידע שהם ישיגו זה המידע היחיד שיהיה ללוחמים על הספינות  לאורך כל הפעילות. אתה יודע שלמטה סומכים עליך, ואסור לך לאכזב אותם".

"תמיד אתה חושש שפספסת משהו", הוא משתף. "אתה יודע שלכל מילה שלך ולכל זיהוי יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת. אם זיהית כלי חשוד ככלי תמים, יכול לקרות תרחיש גרוע מאוד. בעת המשימה, אתה נתקל פעמים רבות בסיטואציה בה אתה מזהה גוף שנמצא על הגבול בין סירת דיג תמימה או לכלי שיט שרוצה לנסות ולפגוע בנו, או האם האמצעים שבסירה הם אמצעי דיג או אמצעי לחימה. לכן, אנחנו צריכים המון אמון באנשים שלנו, באמל"ח שלנו ובשיתוף הפעולה בין כלי השיט והמטוסים".

מלבד הפעילות השוטפת של היחידה והמבצעים המיוחדים בהם היא משתתפת, חיילי גס"י נמצאים גם בכוננות 24/7. "הקפצות לא קורות פה הרבה, מכיוון שבדרך כלל מי שמגלה את הגופים החשודים אלה אנחנו", הוא מסביר, "אך במקרה בו טובע או נעלם כלי שיט, צבאי או אזרחי כאחד, היחידה מוקפצת בין רגע ותוך מספר דקות אנחנו כבר נמצאים באוויר".

סרן עודד (צילום: שי לוי)
"אנחנו העיניים של זרוע הים" | צילום: שי לוי

לא נחים לרגע

המשפט "אנחנו כבר נמצאים באוויר" חזר מספר פעמים נוספות בריאיון, כאשר באחד הפעמים הוא התייחס לתרחיש בו יהיה על היחידה לתת מענה להסלמה אפשרית באחת הגזרות.

"מאז מבצע צוק איתן קלטנו המון אמל"ח חדש ודאגנו להרחיב את קשת היכולות שלנו באופן נרחב", הוא מוסיף. "אנחנו יודעים שאסור לנו לנוח לרגע ואסור להעלים עין. אנחנו עובדים מאוד קשה בכדי ללמוד את האויב, להתכונן לכל הפתעה שהוא עלול להכין לנו ולשמור תמיד על היתרון שלנו על פניו".

"שלא תטעה", מסכם רס"ן סעאת, "לא כל יום משהו מנסה לפגוע בנו מהים, אבל זה קורה, ואנחנו חייבים להיות שם על מנת לנטרל את האיום. אנשים נוטים לחשוב שהזירה הימית היא הכי בטוחה ושקטה, אבל היא אולי נראית כזאת בזכות העבודה השוטפת של הזרוע שפועלת לסיכול  הטרור יום אחר יום. אני בטוח שגם בעתיד הנראה לעין, אם אחד מהאויבים שלנו ינסה לאתגר אותנו, נהיה מוכנים לעלות לשמיים במטרה לאתר ולזהות כל גוף חשוד, ולהגן על חופיה ואזרחיה של מדינת ישראל".

הכתבה פורסמה במקור באתר צה"ל