הסמארטפון מתגייס: האפליקציות מגיעות לצה"ל, והפעם באופן רשמי – במהלך השנה הקרובה נוכל להוריד לסמארטפון אפליקציות צבאיות מבית אגף התקשוב. האפליקציות העתידיות יכילו מגוון שירותים שיתנו מענה לחיילים בחובה, אנשי קבע, מילואימניקים, מלש"בים ואזרחים.
"בישראל ישנם 2.3 מיליון סמארטפונים, וזו כמות שהולכת וגדלה. אנשים הפכו לצרכני שירות באינטרנט ולא רק לצרכני מידע", מספר ראש ענף "עתיד" ביחידת לוט"ם באגף התקשוב, סא"ל רמי שקד. "הבנו מזמן שאם לא נתאים את עצמנו למהפכת הניידות שקורמת עוד וגידים – לא נהיה רלוונטיים".
התאמה לאייפון ולאנדרואיד ואמצעי הגנה נגד תקיפות מקוונות
לפי סא"ל שקד, מחקרים מצביעים על כך שבעוד מספר חודשים יותר אנשים ישתמשו באינטרנט באמצעות סמארטפונים וטאבלטים, מאשר באמצעות מחשבים ניידים. "אנחנו חייבים להשתמש בפוטנציאל העצום שקיים פה לטובת צורכי צה"ל", הוסיף. "אם פעם השתמשנו באינטרנט בעיקר כדי לחפש מידע, היום נראה טבעי לתקשר דרכו עם מוסדות כמו בנק או קופת חולים".
באחרונה נחתם הסכם התקשרות בין צה"ל לחברת סלקום, בעקבותיו יוחלפו מרבית הטלפונים הסלולריים של אנשי הקבע בסמארטפונים. בענף "עתיד" רואים את תחום המובייל והניידות כפוטנציאל להתעצמות בתחומים חדשים. עם זאת, מדגישים באגף התקשוב כי בעולם הנגיש הזה קיימים גם סיכונים, ולכן פיתוח האפליקציות מלווה באמצעי הגנה מגוונים שיגנו מפני תקיפות אינטרנטיות וניסיונות פריצה וחדירה למידע צבאי.
"פן נוסף הוא התחרות בין מכשירי האייפון למערכת ההפעלה אנדרואיד, וכגוף ממשלתי אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפתח אפליקציות שמתאימות רק לחלק מהמכשירים. לכן התבצעה ביחידת לוט"ם פעילות למציאת הדרך היעילה ביותר לפתח אפליקציה רק פעם אחת, ולגרום לה לעבוד באופן זהה בכל המכשירים", הוסיף סא"ל שקד.
מד הדלק: כמה תדלקת, כמה עוד מותר
האפליקציה הראשונה שנזכה לראות בחנויות הווירטואליות תסייע לאנשי הקבע לעקוב אחר צריכת הדלק שלהם. "ידוע שיש הגבלה עבור אנשי הקבע בצריכת הדלק", הסביר סא"ל שקד. "לכן, פיתחנו אפליקציה שתציג בצורה גרפית את כמות הדלק המותרת לאיש הקבע, כמה ליטרים הוא כבר צרך, מה קצב הצריכה שלו והיכן נמצאות תחנות הדלק הקרובות למיקומו. כל מה שהמשתמש צריך זה רק להכניס את מספר הרכב שלו בפעם הראשונה". האפליקציה נמצאת כבר בשלב ניסוי, ולדברי סא"ל שקד זכתה לתגובות חיוביות ואוהדות מצד מדגם אנשי הקבע שלקחו חלק בשלב הניסיוני.
אפסנאות דור 3: נעליים גבוהות היישר לבית
ויש בשורה נוספת לאנשי הקבע: חנות מכר וירטואלית שעתידה להגיע לסמארטפון במהלך השנה הקרובה. הנעליים התיישנו? המדים דהו? כבר לא צריך לנסוע עד למרכז הציוד. כל שעליכם לעשות הוא לבחור את הפריטים הרצויים באפליקציית חנות המכר, להזין את הפרטים האישיים – והשליח יגיע לפתח ביתכם עם הציוד החדש.
שירות לאזרח: המסלול הקצר ביותר למרחב המוגן
אפליקציית העורף מיועדת דווקא לאזרחים, ומטרתה לתת את כל המידע הנחוץ למשתמש בשעות רגיעה ובחירום. "בזכות האמצעים שהסמארטפון מעניק לנו, כמו ג'י-פי-אס ושירותי מפה זמינים, אנחנו יכולים לפתח אפליקציה שתתריע בזמן אמת ותציע את המסלול הקצר ביותר למרחב המוגן שבסביבה", אמר סא"ל שקד. “חוץ מזה, האפליקציה תספק את כל המידע הנחוץ לאזרח על פי צרכיו, בין אם מדובר בזיכיון לערכות מגן או בנהלים לשעת חירום".
שיהיה לבריאות: לוחם, הזמן תור לרופא הצבאי גם מהשטח
עולם האפליקציות הצבאי עתיד לסייע גם לחיילים שלא נגישים למחשב ביומיום, כמו לוחמים, באמצעות אפליקציית "התיק הרפואי" שתספק מידע רפואי רלוונטי דרך הסמארטפון. "לוחם בבסיס כלשהו בארץ לא נגיש כיום לתיק הרפואי שלו, ולפעמים לוקח הרבה זמן עד שהוא מוצא הזדמנות לבדוק תוצאות של בדיקות רפואיות כאלה ואחרות", הסביר סא"ל שקד. "האפליקציה הזו תיתן לו מענה עבור כל המידע הרפואי שהוא צריך לקבל, ובנוסף יינתן לחייל שירות של קביעת תור לרופאים ולבדיקות. לתחום הרפואה פוטנציאל רב בשימוש במכשירים ניידים".
במרחק נגיעה מצה"ל: צ'אט עם נציגי שירות הביטחון
גם המלש"בים יזכו לאפליקציה שמותאמת להם ותביא את אתר "עולים על מדים" היישר לסמארטפונים. בין היתר, בני הנוער יוכלו לקיים שיחות שוטפות עם נציגי שירות הביטחון באמצעות הצ'אט באפליקציה. "המלש"בים יוכלו לצרוך את המידע שירצו בנושאים השונים לקראת הגיוס, לצפות בתיק האישי שלהם ובעתיד גם למלא את המנילה דרך האפליקציה", הסביר סא"ל שקד. גם עבור אנשי המילואים תפותח אפליקציה שתעניק להם את כל המידע לגבי מועד שירותם ומספר ימי המילואים שלהם, ובאמצעותה יוכלו לבצע פניות ליחידות הקישור.
חטיבת דובר צה"ל עתידה גם היא להתחדש באפליקציה משלה, זאת אחרי התחזקות אתר צה"ל ועמוד הפייסבוק של צה"ל. “נכון יהיה לקחת את המהפכה הדוברותית צעד אחד קדימה וליישר קו עם ארגונים גדולים שמספקים את המידע למכשירים הניידים", הוסיף הרע"ן.