גיא אדות, סטודנט לתקשורת חזותית, ישב במשך שלוש שעות עם י', אדם קרוב שאת זהותו הוא מעדיף שלא לחשוף, כדי לשמוע על הזיכרונות שלו ממבצע צבאי משירותו בצה"ל. מתוכם הוא בחר שלוש חוויות מטלטלות והפך אותן לסרט אנימציה קצר על מבצע בעזה, במסגרת עבודת הגמר שלו.
"הסרט שהכנתי מתבסס על האירועים שקרו לאותו איש קרוב ויקר לי שלא רוצה להיחשף", סיפר היוצר ל-mako. "החלטתי להתעמק בשלוש חוויות ולהציג אותן לצופה בתערוכה כמה שיותר נאמנות למקור - כך שיוכל להזדהות עם מה שהרגיש בתוך הסיטואציות שלא מוכרות למי שלא היה בהן".
אדות, סטודנט מהמרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, החליט להקדיש את עבודת הגמר לנושא שמעסיק אותו כבחור צעיר ששירת בצה"ל. בסרט הוא בחר להשתמש באלמנטים של משחקי מחשב אחרי שלמד שהם חלק בלתי נפרד מהדור הזה של החיילים. "הוא דור של מסכים, כמעט כולם גדלו על משחקי מחשב ופלייסטיישן, היום ניתן לראות זאת עוד יותר".
במהלך הראיון שבהשראתו נוצר סרט האנימציה היתה לו תובנה נוספת. "י' סיפר לי שהיתה לו ולחבריו הלוחמים הרגשה שהם נמצאים במשחק מחשב והם לא יכולים לאבד את החיים. הם היו ב-"God Mode", מונח מעולם הגיימינג. בחלק מאותם משחקי מחשב עליהם גדלו אתה פועל על אוטומט בזמן לחימה".
סרט האנימציה הקצר שיצר נקרא "מנהרות", ולדבריו, מעלה כמה שאלות מוסריות. "בין השאר מדובר על כמה אחריות אנחנו יכולים לתת לחיילים שלנו המשרתים בצה"ל שעד לא מזמן עדיין היו ילדים בבית ספר וכעת מצופה מהם לקבל החלטות קריטיות, האם הם יכולים לקבל את ההחלטה ליטול חיים והאם זה מוסרי מצידנו לתת להם לעמוד בסיטואציה כזאת?".
על המסר שרצה להעביר באמצעות הסרט אמר: "אני מקווה שזה יעורר את המודעות לכך שמדובר בילדים שנשלחים להילחם וחשופים למראות והחלטות לא פשוטות. לפעמים עבורם כל עוד אף אחד מהצד שלהם לא נפגע זה כמו בעוד משחק מחשב".
על התגובות שקיבל עד כה הוסיף: "אנשים שראו את הסרט והשתתפו גם באותו מבצע, אמרו לי שהם מזדהים וזאת בדיוק החוויה וההרגשה שהיתה להם בזמן הלחימה, כך שאני מרגיש שהצלחתי לדייק ולהעביר את אותן תחושות וחוויות מורכבות".
הפרויקט של גיא אדות מוצג במסגרת תערוכת הבוגרים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה. התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ה-10.8.2020 בתיאום מראש, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.