המצב: מתקפת טילים על כל הארץ מהצפון ועד הדרום ופגיעות רבות בעורף.
המשימה: הובלת אוגדה שלמה, מאות כלי רכב ועשרות רכבי קרב משוריינים מהנקודה הדרומית בארץ אל הצפונית.
השחקנים: מרכז ההובלה ומילואימניקים רבים.
המגרש: מדינת ישראל על כל שטחה.
הזמן: שעות ספורות.
לא מדובר בפתיח של סרט מלחמה רווי אבק שריפה, אלא בתרחיש שתרגל מרכז ההובלה בצה"ל במהלך השבוע שעבר. "השנה היה תרגיל משולב בהליך של גיוס תחת אש כחלק מההתמקצעות של הרציפות התפקודית, כלומר איך ממשיכים פעילות גם כשיש פגיעות בעורף", כך מספר לנו אלוף משנה יורם אזולאי, מפקד מרכז ההובלה בצה"ל.
"התרגיל התחיל בנפילת טילים בעורף ושיבוש בהליך גיוס אנשי המילואים שלנו", כך מתחיל לספר אל"מ אזולאי על תחילת התרגיל שהתפרש על צירי תנועה בארץ כולה. "נדרשנו לבצע היסע לצפון הארץ על מנת להוריד כוחות, חברנו ליחידות בצפון, תרגלנו העמסה פיזית של מאות אמצעים והובלנו אותם צפונה". התרגיל הנרחב הזה תרגל את מרכז ההובלה לא רק על המשימה, אלא גם על המשך מילוי המשימה גם כשהעניינים מתחילים להשתבש, במהלך התרגיל קיבלו המתורגלים הודעה על טילים שנפלו בצירי תנועה מרכזיים ואלו היו צריכים למצוא דרכים חלופיות בדרך צפונה כדי שהכוחות יגיעו לשדה הקרב וכדי שהכלים יוכלו לשמש למשימות הלחימה השונות.
צירי תנועה ראשיים – יעד טקטי
בתרחישי האיומים הבאים, הזירה המרכזית תהיה העורף, רב הטילים יפלו בריכוזי האוכלוסייה ואותם המילואימניקים שידרשו להגיע לחזית יתקלו בקשיים לצאת מעירם ולנוע לאורך צירי התנועה ממרכז הארץ אל החזית. שיתוק צירי תנועה ראשיים הוא כלי טקטי שנעשה בו שימוש בכל העימותים בעשורים האחרונים: הפצצת צירי התנועה במרחב הכפרי בדרום לבנון לאחר חטיפת שלושת החיילים בפרוץ מלחמת לבנון השנייה, ירי צלפים סורים מרמת הגולן לעבר כביש 92 עד מלחמת ששת הימים, הפצצת כל שדות התעופה המצריים וצירי התנועה בסיני בפרוץ מלחמת ששת הימים, חסימת הדרך העולה לירושלים במלחמת השחרור ועוד. מדינת ישראל נערכת לכך שהאויבים מצפון ומדרום יעשו שימוש בטכניקה הזו גם הם בעימותים הבאים שכידוע, יהיו קשים יותר וישפיעו על העורף הרבה יותר.
>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם
כחלק מתהליך הפקת לקחים שהחל לאחר מלחמת לבנון השנייה ונמשך עד היום, נערך מרכז ההובלה למשימות מסובכות שכרוכות בסבבי הלחימה העתידיים. התרגיל נעשה כחלק משינוי ארגוני שנעשה בשלוש השנים האחרונות במרכז ההובלה. "עד לפני שלוש שנים נדרשנו לרכז הרבה יחידות כדי לבצע את המשימות האלו. עכשיו, אחרי השינוי בו יש חיבור בין המוביל למובל, כלומר, לכל יחידה בצבא יש את היחידה שמובילה אותה", כך מסביר אל"מ אזולאי על המהלך המהפכני ששינה ממצב שבו מרכז ההובלה היה מספק שירותים ליחידות השונות מבלי שיהיה ביניהן קשר מראש למצב שבו כל יחידת תובלה מכירה את היחידה שהיא מובילה, מכירה את הצרכים שלה ומכירה את המוגבלויות שלה – מה שחושך דו שיח שלוקח זמן ייקח במהלך לחימה וחוסך דלף מידע לאויב, מה שהביא לקשיים וכשלים רבים במלחמת לבנון השנייה.
WAZE - הגירסה הצה"לית?
בדיוק כמו באפליקציה הסלולרית WAZE שמספקת לנהגים על הכביש בזמן אמת התרעות על פקקי תנועה, מכשולים וסכנות בדרך, מכמונות מהירות, תחנות דלק וחסימות צירי תנועה, במהלך התרגיל נעשה שימוש במערכת שליטה ובקרה שסיפקה לנהגים ולמפקדים בזמן אמת דיווח על מסכים לגבי נפילות טילים בעורף, שיתוק צירי תנועה ומצב הכוחות בדרכים. כלקח מהתרגיל המערכת המדוברת עתידה לעבור שינויים ושכלולים שיהפכו אותה לשימושית יותר בשדה הקרב.
אל"מ אזולאי מספר בגאווה שלמרות הבלת"מים איתם הם נדרשו להתמודד במהלך התרגיל המסובך ולמרות כמות הכוחות האימתנית, המשימה לקחה שעות ספורות ונעשתה בהצלחה.