בשבוע שעבר התקיים יום מיוחד ביחידת מיטב (היחידה האמונה על הקשר בין צה''ל לבין מלש''בים) בו מפקד מיטב, אל''ם יוסי מצליח הגיע למוקד הטלפוני וענה לשיחות בעצמו. אל''ם מצליח מגיע פעם בכמה זמן בכדי לחוות את השיחות ולדעת במה אפשר להשתפר.
השבוע גם אנחנו התקשרנו לאל"מ מצליח כדי לשמוע חוויות מהמשמרת. "פעם בכמה חודשים אני שם על עצמי "מדונה" ומתחבר למוקד כנציג שירות כדי לחוש קצת את מרכז העצבים של מיטב" הוא סיפר בתחילת השיחה. "אמנם זה לא למשמרת מלאה אלא רק לשעתיים, אבל עדיין חשוב לי מאוד, כי המוקד הרבה פעמים הוא קו הפגש הראשון של צבא ההגנה לישראל עם החברה הישראלית.
למוקד כולו זורמות מעל ל-8,000 שיחות ביום בממוצע. לא רק המלש"בים מתקשרים, לפעמים אלו גם בני המשפחות שלהם או חיילים וחיילות. "מרגע שמקבלים את הצו הראשון ואז לאורך כל שלבי המיונים מגיעות אלינו כל סוגי הבקשות. השאיפה שהמוקד ידע לתת מענה מידי למרבית השאלות.אנשים יכולים להזיז זימון באפליקציה, אבל כשמישהו רוצה להגיש בקשה חריגה או לוודא שמסמכים רפואיים שהעבירו הגיעו, אז מתקשרים".
למי יש עבודה קשה יותר, לך המפקד או לנציגים?
"הנציגים יושבים שש שעות במשמרת, הם צריכים לשמור על פוקוס ואנרגיות חיוביות לכל אורך הדרך ואני מלא הערכה אליהם. אני לא יודע אם אני עצמי הייתי מסוגל לעשות את מה שהם עושים. אז כשאני מגיע ומקבל שיחות זה עוזר לי לדעת מה המידע שחסר לנציגים כדי שיוכלו לתת מידע טוב יותר".
אתה עונה ואומר שהמפקד נמצא על הקו?
"האמת שלא, אומר פשוט מיטב שלום, מדבר יוסי. בסוף המענה שלי הוא קצת יותר רחב ואם מישהו מבקש למשל דחיית גיוס, אז בדרך כלל הנציגה או הנציג לא יאשרו לפני שהם מבקשים אישור של המדור הרלוונטי. אני מרשה לעצמי לפעמים "לחטוא" ולתת אישור, כי אני רואה את כל התמונה השלמה. הרבה פעמים מי שעל לקו מופתע".
שלא במפתיע, גם המפקד עצמו נתקל באחת השאלות הישראליות ביותר, בהן מבקש מי שנמצא בצד השני של הקו לדבר עם דרגה בכירה יותר. "שאלו אותי פעם "מי אחראי עליך". איך הגבתי? אני משתדל לשמור שם על מצב רוח. זו משימה לא פשוטה אבל כשאתה מסביר את השיקולים במרבית הפעמים הצד השני מקבל, גם אם התשובה שלילית".
הוא בן 46, נשוי +4 שגדל באשדוד אבל כיום מתגורר עם משפחתו במושב לימן שבגליל המערבי. הבת הגדולה שלו בכיתה י"ב היא מל"שבית ובנו בכיתה י"א בדיוק קיבל את הצו הראשון. "דרכם אני לומד הרבה על השאלות שמטרידות את החבר'ה שמתקשרים למוקד. מצחיק שיש לי עכשיו שני מתגייסים לעתיד אצלי בבית".
מה השיחה המפתיעה ביותר שזכורה לך?
"הייתה מישהי שבעצמה שובצה כנציגת שירות והיא התקשרה למוקד כדי לבקש לעבור תפקיד, לא פחות". למי שלא הבין, אותה מישהי התקשרה כדי לבקש שיעבירו אותה מהתפקיד של הנציגים שנמצאים מולה על הקו. "בסיום השיחה היא אמרה שוויתרה, רוצה להישאר בתפקיד ואפילו שאלה אם אפשר להקדים את הגיוס, כי היא הבינה כמה התפקיד חשוב. זה משהו שנתן תחושה ממש טובה".