מאז נפתחה הקבוצה "סיפורים מלבנון - מה שקרה במוצבים" של בוגרי אותן שנות לחימה, היא מספקת לא מעט מידע אותנטי וחומר רב ערך שנחשף בפעם הראשונה במסגרת הזיכרונות של מי שהיו שם.
בימים האחרונים, תמונות חדשות ממבצע "כחול וחום" של צה"ל בלבנון משנת 1988 פורסמו לראשונה בקבות הפייסבוק והביאו לחידוש הקשר בין כמה מגיבורי החילוץ ההירואי שם.
בתמונות מרגעי החילוץ הדרמטי ניתן לראות זוג מסוקי קוברה אחרי שטסו מלבנון לחבירה עם ספינת חיל הים. מסוקי הקוברה נועדו ללחימה ולא לחילוץ ולכן ארבעה לוחמי גולני שהשתתפו במבצע והתנתקו משאר הכוח חולצו כשהם תלויים על המגלשיים שלהם.
מבצע כחול וחום יצא לדרך ב-8 בדצמבר 1988 במטרה לפגוע במפקדה של אחמד ג'יבריל, מנהיג ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין בעיירה נועיימה, כ-10 ק"מ מדרום לביירות.
הכוח הורכב מלוחמי חטיבת גולני שהגיעו מהיחידות החטיבתיות והגדודים בשיתוף פעולה עם שייטת 13. "המבצע כלל בין היתר הגעה דרך הים על מנת לתקוף בהפתעה את בסיס האימונים של המחבלים שהתאמנו במקום להוצאת פיגועים בישראל", מתאר בשיחה עם mako עדי כרמי, בכיר שב"כ לשעבר ואז קצין בגולני.
"אנחנו התקדמנו במהירות חמישה לוחמים", משחזר כרמי את המבצע מנקודת מבטו. "ברק המפקד, שלומי המא"גיסט, ניר החובש, גיא הצלף ואני עם 5 טילי לאו לעבר היעד".
"זיהינו את המחבלים יוצאים עם רכב מסחרי מכיוון הבית ופתחנו באש", מוסיף כרמי ומתאר את רגעי הדרמה. "פתאום היה שקט, שמענו צעקות של המחבלים וביצענו מכת אש נוספת כולל ירי של טיל לאו לתוך הרכב. אחריו היה שקט מוחלט. לפתע נדלק אור מאחד החלונות, ירינו טיל נוסף ושוב שקט. מבינים שפגענו בכ-7-8 מחבלים ובדיעבד יודעים שביניהם הקצין הבכיר ביותר בשטח".
לאחר מכן התקבלה בשטח ההודעה שסא"ל אמיר מי-טל, קצין אגדי בגולני, נהרג. "מכה נוראית בלב, תחושה קשה וכואבת של צער, מחשבה שדבר כזה לא יכול לקרות", נזכר כרמי שמאז הוא בין הפעילים להנצחתו. "בדיעבד אנחנו יודעים שאמיר נהרג מירי צרור של מחבל שיצא מאחת המערות".
הכוח איבד את המפקד הנערץ, אבל השלים את המשימה. לצה"ל היו שלושה פצועים והרוג. כוחות גולני והשייטת התפנו מהשטח בהוראה של הרמטכ"ל, למרות שנשארו ארבעה לוחמים שהפינוי שלהם עבר לאחריות של חיל האוויר, אותם ארבעה שנאספו על ידי הקוברות לים מהתמונות שנחשפו כעת.
בשיחה עם mako משחזר טייס אחד ממסוקי הקוברה שהשתתפו בחילוץ והובילו אותו את הרגעים עליהם לא דיבר שנים וגם על הקשר שנוצר בעקבות קבוצת הפייסבוק עם החיילים שאותם הציל.
"לפני שש שנים העברתי הרצאה על החילוץ בבית הספר לטיסה כי בקשו ממני", מסביר הטייס ערן פייר. "מאז לא דיברתי על זה, ועכשיו אני רואה את מה שצף בגלל התמונות".
לטייסים סרן פייר וסא"ל משה כהן הוענק צל"ש הרמטכ"ל על פעולתם במבצע, ולטייסי המשנה, סגן מרסלו ילין וסגן דן ללוז, הוענק צל"ש מפקד חיל-האוויר.
"טסתי כמספר שתיים של מפקד הטייסת, רק שהוא נפגע מצרור שפגע לו במערכת הקשר, הנשק ועוד", משחזר פייר את תפקידו. "מצאתי את עצמי כטייס צעיר בטייסת מנהל את כל האופרציה הזו של החילוץ, יחד עם מרסלו המדהים".
אם הסיטואציה לא נשמעת מספיק דרמטית פייר מוסיף: "לא היה לנו דלק לטוס הביתה והיו ארבעה לוחמים שברור לנו שאנו מחלצים. לא עניין אותנו שאנו עלולים לסיים את הטיסה בים, העיקר שאנו מוציאים את החיילים האלה".
(בווידאו: תיעוד והקלטות קשר מהמבצע. הפקה ועריכה: שרון בן הרוש, טייסת 160 בחיל האוויר)
לדבריו, התנהלות כוח גולני שחולץ הייתה מדהימה. "אלי שלום, מפקד הכוח הזה, תפקד יפה מאוד. דיווח מאוד רגוע בקשר". באחת מהקלטות הקשר של חיל האוויר ניתן לשמוע את אלי מדווח שאם הקוברות לא יחלצו אותם האויב יעלה עליהם. דיווח בו הוא נשמע כאילו הוא יושב בבית קפה. הטייס פייר עונה לו בטון רגוע משלו, "אל תדאג, אנחנו לא נעזוב אותך ולא נברח לך".
בהמשך שומעים את פייר אומר למפקד הכוח של גולני: "אם יש בעיה תתלה על המגלשיים של המסוק כמו רמבו". כשההקלטות מעידות יותר מהכל על גבורת כלל המעורבים, מגולני ומחיל האוויר.
בדרך חזרה הביתה ואחרי שהמסוקים "הורידו" את חיילי גולני בים, עלתה שוב סוגיית הדלק. "באזור צור היתה במסוק כמות דלק למקסימום 8 דקות עד שהמנוע נכבה. אמרתי לטייס השני מרסלו, שמע בוא נמשוך לגובה, שאם תהיה נחיתת אונס אולי נגיע לאזור של נקורה. זאת הייתה המחשבה". בסופו של דבר הם נחתו במנחת בצת ליד נהריה, כשמיד בנגיעה בקרקע כבה המנוע בגלל חוסר בדלק.
עדי כרמי מוסיף ש: "התנהגות הלוחמים, החלטתם להילחם עד הכדור האחרון והחילוץ ההירואי עצמו, יילמדו במורשת צה"ל עוד שנים". לדבריו תוצאות המבצע היו חד משמעיות. "כ- 33 מחבלים הרוגים ובהם מפקד בכיר של הארגון, החדרת התודעה וההרתעה שצה"ל פועל בכל מקום וזמן וכן סיכול פיגועים מתוכננים מבעוד מועד. החשוב מכל, המבצע שיתק את ארגונו של אחמד ג'יבריל".
פייר, שהשתחרר מאז משירות, הוא כיום טייס ב"תל אביב אקזקיוטיב הליקופטרס בע"מ". הוא מוסיף שפרסום התמונות סגר מעגלי קשרים אחרי שנים. "ביום העצמאות דיברתי עם אחד מלוחמי של גולני שחילצתי ועם ברק, שנטל הפיקוד לאחר שאמיר מי-טל ז"ל נפגע. השיחה איתם הייתה נהדרת ומרגשת", הוא מסכם.
בין המעורבים כבר נקבעה שיחת זום משותפת ובהמשך עשויים להתקיים גם מפגשי איחוד ביניהם.