האם נראה את המסוק האייקוני, בלאק הוק, טס בקרוב גם בלי טייסים? סוכנות דארפ"א (סוכנות למחקרי ביטחון מתקדמים), מתכוונת לבצע במהלך השנים 2019, 2020, ניסויים עם מסוקי ה-UH-60A בלאק הוק של צבא ארה"ב, במסגרתם יטיסו את המסוק עם שני טייסים, עם טייס אחד ובלי טייסים בכלל.

הכוונה היא להטיס את המסוק בלי הטייסים בעזרת מערכת בקרת טיסה אוטונומית Aircrew Labor In -Cockpit Automation ALIAS, שכבר קיימת במטוסי כנף קבועה כמו ה- F-16.

דארפ"א כבר בחנו את המערכת על מסוקי S-76B של לוקהיד מרטין-סיקורסקי, בנובמבר האחרון. במסגרת אותם ניסויים המסוק הופעל על ידי טייסים שהיו על הקרקע ואלה המריאו איתו, ביצעו תמרוני התחמקות ממכשולים שונים כמו כבלי חשמל, מגדלים ורכבים וגם ביצעו נחיתה. הנחיתה בוצעה אגב באופן אוטומטי, כאשר הטייסים רק הגדירו למסוק את אזור הנחיתה והמסוק טס נמוך לכיוון האדמה, למרות שהמנחת שנבחר הוסתר על ידי עצים.


עכשיו מתכוונים בדארפ"א להרכיב את מערכת הזו על דגם A של מסוקי הבלאק הוק. מסוק סער הנחשב לסוס העבודה של צבא ארה"ב וגם גם של ישראל, כאן הוא מכונה "ינשוף". כדי לעשות את זה הסוכנות כבר החלה להחליף את מערכת בקרת הטיסה המזדקנת במערכת חדישה, שעובדת בעיקרון של "טוס על חוט" הנדרשת להתקנת מערכת ה- ALIAS.

אם הניסוי על מסוקי הבלאק הוק יצליח, הרי שניתן יהיה להפעיל אותם בשדה הקרב עם או בלי טייס, מה שיעזור מאוד במשימות מורכבות ומסכנות חיים. ספק גדול שנראה מסוקי ינשוף יוצאים להטיס כוחות או לחלץ פצועים בלי טייסים, אבל אולי אלה יצאו עם טייס אחד במקום שניים כיום.

הבעיה אינה טכנולוגית כמובן כי אם פסיכולוגית. אבל במשימות של אספקת כוחות ואחרות בהחלט ייתכן שנראה את צוות הקרקע מרכיב את ה"קיט" על המסוק וזה יוצא לבדו להעביר תחמושת לקווי החזית, מזון ואולי אפילו לסייר ולתקוף.

"ייתכן שתהיה לנו אפשרות למספר משימות עם פחות טייסים ובלי טייסים בכלל", מציין לוטננט קולונל פיל רוט, בכיר בדארפ"א. "אם נצליח להדגים ולהוכיח שישנו סט של משימות בהן ניתן לבצע את זה, נצליח למקסם את יכולות המסוק, ולהפחית את השימוש בטייסים במגוון של משימות מה שיביא חיסכון בעלויות לממשלה".

הם מציינים למשל משימות מיוחדות בהן מסוקי בלאק הוק פורסים שדות מוקשים, ואת אלה אפשר יהיה לבצע עם טייס אחד זוטר שהמערכת תסייע לו לנהל את המשימה ותייעל את שעות הטיסה שלו.

נזכיר שקיט כזה מורכב כבר היום על מטוסי קרב מסוג מטוסי F-16, אלה משמשים בין השאר כמטרות עבור מטוסים אחרים בקרבות אוויר ולניסויים. אולם בצבא ארה"ב ובמשרד ההגנה מציינים שהבעיה העיקרית נמצאת ביחסי העבודה שבין האדם למערכת הטכנולוגית.

זו כאמור מסייעת לטייסים, למשל במשימות בהן יצא טייס בודד, אבל צריך שהוא יסמוך עליה וידע לעבוד איתה. "שהמערכת לא תפתיע אותו למשל בתמרונים אגרסיביים". האתגר הוא יצירת קשר "חברי" כמעט בין הטייס למערכת.