אתמול (רביעי) בשעה 11:00 נחת בבסיס תל נוף מטוס 35-F "אדיר" חמקן שהמריא מבסיס נבטים, כשבתא הטייס שלו יושב לא אחר מסא"ל י', מפקד טייסת מנ"ט – מרכז ניסויי טיסה. לא סתם היה זה מפקד הטייסת שהטיס אותו, מדובר במטוס ייחודי מסוגו בעולם.
כפי שחשפנו עוד ב-2018 מדובר במטוס שיאפשר לחיל האוויר להתקין במטוסי החמקן מערכות מתקדמות מתוצרת מקומית, שיהיו בשליטה בלעדית של ישראל.
אחד מהדברים שמייחדים את חיל האוויר הישראלי הוא התקנת מערכות וחימוש מתוצרת ישראל במטוסים שהחיל מפעיל, אך מדגישים שם שבמטוסי 35-F זה עניין מורכב יותר. "בפרויקט ה'אדיר' אין לחיל-האוויר גישה להכל, יש תחומים בהם אנו לא יכולים להתערב באופן ישיר", אמר מפקד הטייסת סא"ל י' לאתר חיל האוויר.
תחילה נבדק המטוס בארה"ב עם המערכות הישראליות, שם קבעו מה ניתן להתקין ואיך הוא מתפקד באוויר עם אותן התקנות וציוד. אחר כך נחת המטוס מוקדם יותר השנה בבסיס נבטים, שם מוצבות שתי טייסות ה"אדיר" וכן נציגות של מנ"ט. כעת הוא הגיע לביתו החדש בתל נוף.
הבסיס עבר מתיחת פנים לקראת קליטת המטוס הייחודי. במיוחד בשבילו בנו שם בניית מערכת ALIS. מדובר במערכת ניהול לוגיסטית מתקדמת וייחודית עבור מטוסי החמקן. בעזרת המערכת מנהלים את פעולות האחזקה של כל צי מטוסי F-35, את פעולת המנוע ותמיכה שוטפת.
עוד היא גם מסייעת בניהול משימות, מערכות הקשר וכל תקלה שיכולה לקרות לחמקנים. המערכת, שגרסה עדכנית שלה כבר פועלת בבסיס נבטים, מסייעת גם בזמינות המטוסים ומפחיתה את עלויות התחזוקה.
בנוסף נבנו בבסיס תל נוף שתי סככות ומרכז בקרה במיוחד ל"דייר" החדש. ליין הטייסת שופץ, שני טייסי 35-F מבצעיים נוספו ועוברים הכשרת טייסי ניסוי. גם הצוותים הטכניים בטייסת שמפעילה את כל מטוסי החיל עברו הכשרת "אדיר". כמו כן ישנה היערכות לקליטת המטוס גם ביחידת האחזקה יא"א 22.
מדובר במהלך מאוד משמעותי שמעניק לחיל האוויר הישראלי עצמאות יחסית בהפעלת המטוס כזו שלא קיימת בכל מטוסי החמקן בעולם. יכולת שצפויה להבדיל אותם משאר המטוסים שמתוכננים להגיע לאיחוד האמירויות ובהמשך יתכן שגם לסעודיה.
היום נחת בטייסת מנ״ט (מרכז ניסויי טיסה) בבסיס תל נוף מטוס ה-״אדיר״ הראשון בישראל בו מותקן מכשור ניסויים מתקדם >> pic.twitter.com/4km5IiFdIy
כל נושא התקשורת (C4I) ומערכות מסווגות אחרות של אלביט וחברות נוספות, ייקלטו במטוס מבלי שלארה"ב תהיה נגיעה בכך. דרך אותו אדיר מנ"ט יטמיעו את המערכות בכל מטוסי החמקן הישראלים.
בעבר דווח שישראל קיימה דיונים מול הממשל האמריקאי במטרה לאפשר למטוסי ה- F-35I הישראלים לשאת אמל"ח תוצרת הארץ. בין השאר מדובר על טילי אוויר-אוויר מסוג פיתון-5 ופצצות גלישה מסוג ספייס.
מפקד טייסת מנ"ט סא"ל י' הוסיף כי: "מערך ה-F-35 עתיד לתפוס נתח מרכזי בפעילות חיל האוויר בשנים הבאות. אנחנו מבינים שנצטרך לבצע עליו ניסויים ולהתאים לו חימוש בהתאם למציאות". הוא הוסיף שהמטוס הנוכחי יהווה בסיס, "כך שנוכל להתקין עליו חימוש באופן עצמאי".
בחיל אומרים כי יכולות הניסוי המתקדמות שבו יתרמו להתעצמות מערך מטוסי הדור החמישי. "לא ניתן להמעיט בגודלו של האירוע ההיסטורי", אמר תא"ל עודד כהן, מפקד בסיס תל-נוף לאתר חיל האוור, והוסיף כי הוא: "מהווה אבן דרך משמעותית נוספת בתוכנית הקליטה והבניה של המערך בחיל-האוויר הישראלי".