הצי האמריקאי אישר כי תקלה במהלך הפלגת ניסויים של נושאת המטוסים החדישה, ג'ראלד פורד, הביאה להשבתה של סיפון הטיסות למשך 24 שעות, יממה בה לא ניתן היה לשגר ממנה את כלי הטיס. על פי הדיווח, התקלה בנושאת בה הושקעו לא פחות מ-13 מיליארד דולר, הייתה במערכת שיגור המטוסים החדשנית.
על נושאת המטוסים אין מסלול המראה ארוך כמו בבסיס קרקעי, לכן משגרים את המטוסים בעזרת מערכת קיטור שפשוט "זורקת" אותם לאוויר. בפורד המערכת הזו הוחלפה במערכת אלקטרומגנטית (EMALS) מה שאומר – עוד מקום פנוי בספינה והכי חשוב: יכולת לשגר יותר מטוסים בזמן נתון.
בעזרת המערכת הזו, גם מטוסים כבדים יותר או כאלה שיש עליהם יותר חימוש יוכלו להמריא בקלות. המשמעות של זה ברורה גם למי שלא נחשב למומחה ביטחוני. במערכת הזו הגלתה התקלה, שמנעה שיגור מטוסים לאוויר במשך יממה.
במהלך הניסויים שנערכו לאחרונה הפורד ביצעה עם המערכת הזו 324 שיגורי מטוסים ותפיסה שלהם אחרי נחיתה כאשר עד היום הסך של השיגורים ותפיסת המטוסים עומד על 3,000.
בניסוי האחרון אליו יצאה כאמור בפעם הראשונה עם כנף אווירית מלאה, הפורד הייתה אמורה לקחת לקצה את מערכת המעליות והמערכת לשיגור ותפיסת המטוסים. "תהליך הלמידה וההשתפרות כתוצאה מזה שלוקחים את המערכת לקצה יהפוך את הספינה והכנף האווירית לטובים ויעילים יותר", אמר אדמירל קרייג קלפרטון, מפקד קבוצת נושאות המטוסים ה-12.
בצי ציינו שעדיין לא ברור מה גרם לתקלה שהשביתה את המערכת והנושא מתוחקר אולם על פי הידוע לאחר אותה יממה בה הייתה מושבתת, הטיסות חזרו להמריא מנושאת המטוסים. בכוונת ארה"ב לרכוש 10 נושאות מהסוג הזה עד לשנת 2040 כאשר מלבד הפורד שנמצאת בשלבים סופיים של כניסה לשירות, יש עוד שתיים שסיימו לבנות ובקרוב יחלו את שלב הניסויים ושתיים נוספות שנמצאות בהליך בנייה.
פורד היא הראשונה בסדרה חדשה של נושאות מטוסים על שמה, שתחליף את סדרת הנימיץ שהושקו לים החל משנות השבעים. למרות תג מחיר אדיר, עלות מחזור החיים שלה נמוכה יותר וגם הצוות קטן יותר ביחס לדגם הקודם ב-15 עד 20 אחוזים.
לצד זאת הספינה שמשקלה מאה אלף טונות מגיעה עם כור גרעיני חדש, אי (שזה גם מגדל הפיקוח) קטן ומתקדם יותר וגם מכ"ם חדש, שמסוגל לאתר ולטפל במגוון רחב יותר של איומים ואפילו מעלית חדישה.