הפנטגון ממשיך לקדם את העסקה לרכש מטוסי F-15EX מדור 4.5, הדגם החדש ביותר של מטוס הקרב האייקוני. בקרוב תחתם העסקה הסופית כשחיל האוויר האמריקאי יקבל את שמונת המטוסים הראשונים שלו, בתמורה ל-1.1 מיליארד דולר.
האמריקאים שנמצאים בתהליך רכישה של מאות חמקנים, מתעקשים לרכוש גם מטוסי קרב "רגילים". למעשה, היו רבים בחיל האוויר האמריקאי עצמו שהופתעו מההחלטה של הפנטגון, להתעקש ולרכוש 144 מטוסי קרב "ותיקים" כאלה.
על פי מגזין התעופה "international flight" ואתרים כמו "גלובל פייר פאוואר" לחיל האוויר האמריקאי יש כיום 235 מטוסי F-15 מדגם C ו-D, בני ארבעים שנה ויותר. דגם EX אמור להצטרף אליהם ובסופו של דבר להחליף אותם.
הדבר נכון גם לחיל האוויר הישראלי שבו רוצים לראות טייסת עם 25 כאלה, שיפעלו לצד החמקנים. על פי אותם אתרים, לישראל יש 58 מטוסי F-15 עם ותק דומה ועוד 25 מטוסים מדגם "I" שהגיעו בסוף שנות התשעים.
בניגוד לארה"ב, בישראל עדיין לא מדברים על תחליף לארבעת הדגמים הראשונים, אלא על תוספת לטייסת הרעם ושדרוג שלה לדגם המדובר.
בשתי המדינות השקיעו משאבים רבים כדי להחזיק את המטוסים הוותיקים באוויר ולשדרג אותם. בישראל אפילו הביאו כמה "גרוטאות" שיצאו משירות בארה"ב ובתהליך שנמשך למעלה משנתיים, החזירו כמה מהם למצב טיסה. כעת נראה שהכיוון המסתמן הוא רכש של דגם EX החדש.
כך הדגם החדש "תפס אמריקה"
במסמך של מחלקת המחקר בקונגרס האמריקאי שחלקים ממנו פורסמו לאחרונה, מצוינות הסיבות לרצון לרכוש את הדגם החדש. ישנה אפשרות שהמסמך האמריקאי מביא גם את הטיעונים שנשמעים בחיל האוויר הישראלי לטובת רכש המטוס.
אחד הנימוקים הוא מחזור החיים של המטוסים החדשים, שצפוי לחסוך בעלויות התחזוקה ביחס לדגמים הישנים, שבכל מקרה דורשים משאבים רבים יותר.
בנוסף, ל-F-15EX מערכת "טוס על חוט" - כלומר הטייס לא שולט ישירות במערכת ההיגוי של המטוס אלא עושה זאת בתיווך מערכת ממוחשבת ובקוקפיט עם מסכי מגע גדולים. בבואינג מדגישים כי אחד היתרונות הגדולים שלו הוא מחשב משימה עוצמתי שיודע לבצע 87 מיליון פעולות ולתת לטייס פתרונות לשלל מצבים.
(המסמך של הקונגרס)
המכשור במטוס מאפשר לטייס לראות את המטרה שלו עד לרמת חלון קטן של בית. חידוש מרכזי נוסף הוא מכ"ם מסוג APG-82(V)1. מדובר במערך סריקה אלקטרונית פעילה - AESA, שמסוגל לעקוב ולטפל במטרות רבות. הנתון המדויק נאסר לפרסום, אבל בבואינג הגדירו אותו "מכ"ם בלתי מנוצח".
על פי אותו מסמך שפורסם לאחרונה, לדגם החדש מכ"ם מתקדם ועוד מערכות שלא נמצאות במטוסי F-15 שמדינות אחרות מפעילות. יש לציין כי 30 אחוז מהמערכות החדשות של המטוס יהיו ייחודיות לארה"ב.
"במקרה הלא סביר שמטוסי F-15 אמריקאים יתקלו ב-F-15 של חיל אוויר אחר, אין מה לדאוג. הגרסה האמריקאית שונה ממה שנמכר מחוץ לארה"ב", מציינים בשירות המחקר של הקונגרס. נראה שגם הדגם הישראלי יהיה ייחודי, בזכות מערכות כחול לבן שיותקנו בו במידה ויירכש.
המטוס שיגיע אחרי שהצלפים יסיימו
החלק העיקרי במסמך שעונה על השאלה למה לרכוש מטוסים מדור קודם, מתייחס לכך שמטוסי F-15EX לא ישנו את תורת הלחימה ולא יחליפו את מטוסי ה-F-35 בשדה הקרב, אלה יפעלו לצדם.
"ה- F-35 ייכנס למרחב האווירי העוין, יזהה מטרות ויעסיק אותן, בזכות עליונות טכנולוגית וחמקנות", מסבירים במסמך הרשמי של הקונגרס. כלומר, מטוסי החמקן יכנסו לשטח האויב וישמידו את מערך ההגנה האווירי שלו, את מסלולי חיל האוויר, מערכות מכ"ם, פיקוד ושליטה - מבלי שיתגלו.
על פי מגזין חיל האוויר האמריקאי, סוללת S-400 רוסית יכולה לאתר מטוס F-15 ממרחק של מאות קילומטרים, לעומת חמקן שאותו תוכל לאתר רק בטווח של עשרות קילומטרים בלבד.
לכן, אחרי שמטוסי החמקן "יפתחו" את הדרך, יגיעו מטוסי ה-F-15EX החדשים. אחרי השמדת ההגנה של האויב הם יכנסו לשטח, כאשר תחת גחון של כל אחד מהם לא פחות מ-13.6 טון טילים ופצצות, אחד מהיתרונות של הדגם הזה לעומת 10 טון בדגם הרעם, שקיים בחיל האוויר הישראלי.
אם תרצו, החמקן הוא הצלף שבשדה הקרב, זה שקוטל בחשאי ומטיל פחד בקרב האויב. ה-F-15 זו המאסה הצבאית שמחסלת אותו. אם לשפוט על פי החלק שהותר לפרסום בתרגיל "בלו פלאג" האחרון של חיל האוויר כאן בארץ, אלה יהיו גם חלק מהמשימות של מערך האדיר בישראל.
ההצעה לישראל וההנחה מהשכנים
עכשיו, אחרי שיש ממשלה בישראל, צה"ל מעוניין לקדם את העסקאות שההחלטה עליהן הוקפאה, שבין השאר כוללות רכש של ה"טייסת השלישית".
בחיל האוויר התלבטו האם לרכוש טייסת חמקן שלישית, מה שיקרה בכל מקרה בעתיד, או טייסת F-15EX עם התאמות לישראל, המכונה XI. חלק מהדיווחים מדברים על רצון לרכוש את שני המטוסים במקביל, אולם לא ברור עד כמה יש לזה גיבוי כלכלי, בטח בעידן שאחרי הקורונה.
על פי ההצעה של בואינג, חיל האוויר הישראלי יקבל טייסת של 25 מטוסים חדשים וישדרג את 25 הרעמים הקיימים. כך, ישראל תקבל 50 מטוסי F-15EX בגרסה משלה. העובדה שתקופת הניסויים והפיתוח הייתה על חשבון הסעודים והקטארים שהזמינו את הדגם המתקדם, עשויה להוזיל עלויות לישראל.
סביר להניח שנראה בעתיד טייסת חמקן שלישית בישראל. בארץ כמו בארה"ב רוצים לראות צי של מטוסי F-35 פועלים לצד מטוסי F-15 יחד עם מטוסים ללא טייס. השאלה המרכזית שפתוחה היא מתי והמציאות הכלכלית החדשה רק מחדדת אותה.