בשבוע הבא יחל בבסיס עובדה תרגיל בלו פלאג, התרגיל הבינלאומי שמוביל חיל האוויר הישראלי.
לראשונה יתנהל תרגיל בלו פלאג - BLUE FLAG 2019 בסימן מטוסי החמקן ולצד מטוסי ה-F-35I של טייסת 140 הישראלית יגיעו לבסיס עובדה גם מטוסי חמקן של חיל האוויר האיטלקי. עוד ייקחו בו חלק חילות האוויר של ארה"ב שתשלח מטוסי F-16, גרמניה עם מטוסי טייפון, ויוון.
>>כך תשפיע ירידת מחיר החמקן ל-80 מיליון דולר על חיל האוויר
עד שטייסים ממדינות אלו יעלו לאוויר לתרגל מלחמה בשמי ישראל, טייסי חיל האוויר מתכוננים לקרבות האוויר והתקיפות שינהלו במסגרת הבלו פלאג, אפילו משייפים את כישורי האנגלית שלהם באוויר. רגע לפני, קיבלנו הצצה בלעדית לחדר התדריכים של טייסת 201 ולהכנות לתרגיל שנמשכות כבר חצי שנה.
"בעולם יודעים שאנחנו מייצרים יותר מהמעט שיש"
חדר התדריכים של טייסת "האחת" בבסיס רמון היה מלא בטייסים ונווטים שעברו תדריך לגיחות אליהן ייצאו שעה וחצי לאחר מכן. הנגב חולק למדינת הטובים והרעים.
"טסים הגנת שמים ותקיפת מטרות", אמר מוביל המבנה, כשבצד ישב סא"ל ש', מפקד הטייסת. "מזג האוויר צח ונעים", המשיך בחיוך, "אתם מוזמנים להתרשם".
את רוב התדריך לא ניתן לפרט. בגדול זה הרבה מספרים ואותיות באנגלית או שמות מוזרים, נתיבי כניסה לתקיפה, טווחים ועוד.
טייסת 201 מתאמנת לגיחות תקיפה מורכבות וגם קרבות אוויר, כחלק מההכנה שלהם לתרגיל הבינלאומי. יחד עם טייסות 133 ו-140 עם מטוסי 15-F ו-35-F בהתאמה, הם יובילו את הצד הישראלי בתרגיל.
"חיל האוויר הישראלי קטן ביחס לגרמני בטח האמריקאי", מדגיש המפקד. "הגף הטכני קטן בשליש מזה של האיטלקי כלומר צריך פי שלוש טכנאים כדי להוציא את אותן משימות כמו שלנו. האנשים שם ותיקים ולא בני 18, 20 ובעולם נפעמים איך אנחנו מייצרים יותר מהמעט שלנו. המזרח התיכון זה האזור אולי הכי מאוים מבחינת אויב ולמרות זאת, אנחנו מצליחים לשמור על הבית".
לכן, לא מעט חילות אוויר בעולם באים ללמוד מהניסיון הישראלי כמו בתרגיל הנוכחי.
גוגל טרנסלייט בקשר
האימון אליו הצטרפתי כלל את כל הטייסות האלו שתרגלו טיסה באנגלית, כשהמוביל מסביר להם איזה דיווחים חובה לבצע באנגלית ואיזה בעברית. "יש מצב להשתמש בגוגל טרנסלייט", שואל בהומור טייס בדרגת סא"ל.
בהמשך הם רואים סרטון מהתרגיל הקודם בו ניתן לשמוע את הצוותים הישראלים מדווחים באנגלית, מה שגורר עוד תגובות ציניות כמו "איזה אנגלית יפה" או "מדבר אנגלית יותר טוב מעברית", וגל צחוק מתפשט בחדר.
התדריך מתקדם ומפקד הטייסת סא"ל ש' נותן את הדגשים שלו "יש לכם בזים, יש לכם אדירים (מטוסי חמקן) שישמידו את הנ"מ, תשתמשו בהם. תגיעו לעבוד עם ראש שקט".
כשאני שואל אחר כך איך מתאמנים בקרב אוויר מול חמקן, המפקד עונה: "את זה נשאיר לפעם אחרת" כממתיק סוד, אבל מוסיף, "אסור לנו לקפוא על השמרים וכל הזמן צריך להתחדש". יש מלך חדש בשכונה, אבל ל-201 יש גאוות יחידה וגם כמה אסים שייחודיים לה. "לא המכונה מנצחת, הבן אדם זה שמנצח", הוסיף סא"ל ש'.
בתדריך שלפני טיסת האימונים שכלל גם תדלוק אווירי - שזה אם תרצו התנגשות מבוקרת בין שני כלי טיס באוויר - אמר אחד מהטייסים שלא הספיק לקרוא מסמך בנושא וביקש הרחבה. סא"ל ש' קם ופשוט אמר "אני מבטל את התדלוק באוויר".
הטייס המופתע ענה בצחוק "אז קראתי?" אבל המפקד היה החלטי והאקט הזה בוטל. צריך להסביר למה זה משהו מיוחד: תדלוק אווירי כולל תאום נתיבי טיסה שזה סוג של סודוקו מטורף בשמיים הצפופים של ישראל.
בין היתר מדובר על אישור שעות טיסה, דלקים, תאום מול טייסת התדלוק שזהו גם אימון עבורה, מול הבקרה ועוד גופים רבים, שכוללים עשרות רבות של אנשים.
לאחר מכן יסביר סא"ל ש' שזה חלק מעניין התרבות הארגונית של החיל והבטיחות. "אתה צריך לדעת להרגיש את האנשים שלך שכל אחד מהם מגיע ממקום אחר, האתגר שלך כמפקד זה לזהות את הסיטואציה ולקבל את ההחלטה. אירוע בטיחות אצלנו זה מטוס שמתרסק וצוות שנהרג. מחיר שאני מוכן לקבל במלחמה, אבל לא באימונים. התפקיד שלי זה להביא אותם מוכנים וחיים למלחמה".
התדריך מסתיים ומשם הטייסים יצאו לעוד תדריכים ואז, כמו בסצינה מהסרט "טופ גאן", עלו על ציוד וצעדו לעבר המטוסים. אחד-אחד הם קרעו את האוויר והמריאו לשמיים. עכשיו מלחמה. ובקרוב זה יקרה לצד טייסים מיוון, ארה"ב ואחרים.