היסטוריה בחיל האוויר. רס"ן נ', טייסת מסוקים, סיימה ביום שישי את קורס טייסי הניסוי של הצי האמריקאי במרילנד, ארה"ב. בכך הפכה לאישה הראשונה בתפקיד טייסת ניסוי בחיל האוויר הישראלי. בקרוב היא תשוב ארצה ותחל בתפקידה ההיסטורי, שיכלול את סוגי הטיסה המסוכנים ביותר.
זהו מקצוע אקסקלוסיבי בתחום הטיסה, במסגרתו בוחנים כל אמצעי או מערכת חדשה שמותקנת על כלי הטיס של חיל האוויר. זה אומר לקחת מגוון רחב של כלים לגבול המעטפת הבטיחותית שלהם. בחלק מטיסות הניסוי הטייסים מכניסים באופן מכוון את המטוס שלהם למצב של חוסר שליטה, כדי לבחון איך לצאת ממצב כזה וכך, לבנות את הידע בחיל.
רס"ן נ' תחזור לשרת בטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) בבסיס תל נוף, שם תטיס את כל סוגי המסוקים המשרתים בחיל האוויר בהם היסעור, ינשופים, עטלף ובקרוב - מה שיבחר כמסוק העתיד של החיל.
היא בת 38, נשואה ואם לשניים, בוגרת קורס טיס 149 במגמת מסוקים. בין תפקידיה הקודמים סגנית מפקד ב' בטייסת 114 "מובילי הלילה" והטסת מסוקי היסעור.
עשתה היסטוריה!
אתמול, יום ו׳, סיימה רס״ן נ׳ את קורס טייסי הניסוי של ה- NAVY בבסיס Pax River במרילנד, ארה״ב, ובכך הפכה לטייסת הניסוי הראשונה בחיל האוויר!
הקורס נמשך שנה, במהלכו הטיסה נ׳ 13 פלטפורמות שונות. pic.twitter.com/awHxTk4YY8
ההכשרה של טייס ניסוי ארוכה ויקרה. בשלב הראשון הם עוברים בישראל קורס בן שלושה שבועות שכולו תיאוריה ודוקטרינות של עולם ניסויי הטיסה. לאחר מכן הם ממשיכים לחצי שנה של גיחות כולל בסימולטור.
בין השאר הם לומדים לעבוד עם המהנדסים המוטסים, להפעיל מכשור מיוחד ועוד. השלב הבא הוא היציאה לארה"ב, לקורס ניסויי טיסה שנמשך כשנה ונחשב לאחד מהיוקרתיים בעולם.
את הקורס החניכים הישראלים עוברים באחד מבתי הספר לניסויי טיסה של הצי, חיל האוויר האמריקאי או אזרחי. מתקבלים אליו רק מי שעברו ועדת בחינה דקדקנית. החניכים מחולקים לשלוש מגמות, טייסי כנף קבועה (קרב תובלה ועוד), טייסי מסוקים ומגמת מפעילי מערכות ומהנדסי טיסה.
בשלב הראשון חניכי הקורס עוברים תכני מבוא כוללים טיסה על מטוסי אימון T-6, מסוקים מסוג H-72 לקוטה שלא משרתים בחיל האוויר הישראלי ומסוקי UH-60 בלאק הוק, שמוכרים לרס"ן נ' משירותה בחיל.
לאחר מכן הקורס כולל 530 שעות אקדמאיות, סימולטורים ועוד מאה גיחות (כ-120 שעות טיסה) על מגוון סוגים של כלי טיס. רס"ן נ' שעברה את הקורס הטיסה במהלכו 13 כלי טיס שונים, חלקם לא מרשתים בחיל האוויר. בנוסף, חניכי הקורס כותבים דו"חות על 25 כשלים טכניים שונים.