משלחת של יחידת הכיבוי האווירית "טייסת אלעד" המריאה ביום ראשון השבוע לקפריסין, על מנת לסייע לרשויות באי השכן בהשתלטות על שריפות יער מהחמורות בתולדות המדינה, עמה ישנם יחסים חמים.
גיא וייסברד, הטייס הראשי בטייסת אלעד, המופעלת על ידי חברת אלביט מערכות עבור משטרת ישראל ומערך הכבאות, שוחח עם mako ממוקדי השריפות וסיפר על המאמץ הגדול מצד המשלחת. "מדובר במשימה לאומית שמשותפת לכיבוי ולמשטרה. ביום שהגענו כבר יצאנו לטוס, אכלנו ועלינו לאוויר", סיפר וייסברד, כשבמקביל לשיחה שלנו, מבנה של הטייסת יצא לעוד משימה.
"המענה שאנחנו נותנים כאן בהרי הטרודוס, שם נמצאת השריפה, מביא אותך לקצה המעטפת", המשיך. "הפסגות בגובה של 6,000-5,000 רגל. במקומות האלה האוויר יותר דליל והרוחות חזקות, מה שמשפיע על המטוס. המקצוענות שנדרשת ממך מאוד גבוהה, כי אסור לך לחצות את הקצה שלך עצמך ושל המטוס".
במשימה אליה יצאו בקפריסין השטח לא מוכר כמו בארץ, ההרים גבוהים ויש גם מכשולים שמעלים את רף הסכנה. לזה יש להוסיף עמודי חשמל הנחשבים לסכנה בגבהים בהם טסים. לפני כל טיסה הם מבצעים תדריך עם הטייס הראשי של קפריסין, כדי להבין מה הם צריכים, איפה אסור לטוס.
"אנחנו מכשירים את האנשים שלנו למשימה מהסוג הזה. חצי מהטייסת כשירה לטיסה בחו"ל אבל אנחנו משקיעים באימונים". חלק מאותה השקעה עוזרת להם להכיר קצת יותר טוב את השטח הנוכחי. "רק באפריל האחרון היינו בקפריסין באימון שאלביט תמכה אותו, בדיוק בנקודה הרלוונטית וזה עוזר לנו מאוד. זה שהתאמנו פה, היינו בקשר עם האנשים ונחתנו פה, מאוד עוזר לנו עכשיו".
גיא, לשעבר בחיל האוויר כמו מרבית אנשיו, מוסיף כי: "חוץ מהטייסים המשלחת מורכבת מאנשים מאוד חשובים על הקרקע, אנשי אלביט שתומכים אותנו בעבודה כאן, המכונאים על הקרקע. לכולם פה יש אינטרס אחד וזה לעשות את זה הכי טוב, בטוח ויעיל. מדובר בטיסה מסוכנת אבל בשם כולנו פה אני אומר, אנחנו שליחים".
הסכנה שהסביבה מציבה בפניהם, עוד לפני שמדברים על השריפה עצמה, מביאה אותם לטוס באופן מאוד מבוקר וזהיר. "אנחנו לא מפחדים מהמשימה, המוטרדות הזו גורמת לנו לעשות את זה יותר מקצועי ומדויק". בזכות זה והניסיון האדיר שצברו מאז הוקמה הטייסת, הם גורם מאוד משמעותי בקבלת ההחלטות של הטייס הראשי. "אנחנו דוחפים את עצמנו לטוס במקום שלאחרים קצת יותר קשה, כי זאת המשימה שלנו".
הקפריסאים מדווחים שהמשלחת הישראלית מפגינה מקצועיות גבוה במיוחד ופועלת באופן מרשים להצלת חיים ואת אוצרות הטבע של קפריסין. "בסוף אנחנו פה להגן על אנשים והרכוש שלהם, על ערכי הטבע, בדיוק כמו שאנחנו עושים בארץ על בסיס הידע שצברנו בעשר השנים האחרונות.
על שיתוף הפעולה עם המקומיים סיפר וייסברד: "קיבלו אותנו בסבר פנים יפות ומאוד שמחו שבאנו. הקפריסאים אנשים מאוד נחמדים בכלל הקשרים. הם נותנים לנו עדיפויות בהמראות ונחיתות, אומרים לנו רק תעבדו כמו שאתם יודעים".
הם ממריאים שוב ושוב מאור ראשון ועד אור אחרון. בשעות האחרונות הם מבצעים בעיקר פטרולים לזיהוי מוקדי עשן לפני שיהפכו לשריפה שתתפשט שוב. לא פשוט למי שהגיע לשם בהתראה מאוד קצרה. "אני מחמיא על זה למנהלים שלי. בסוף זאת משימה לאומית להגיע כמה שיותר מהר, בלי לוותר על תהליכים ונהלים. אני שמח שזה מה שהיה וגם הקפריסאים היו מרוצים וכל עוד צריכים אותנו, אנחנו פה".
נקודה חשובה מאוד לציון נוגעת לכיבוי שריפות בלילה. כבר היום יש מערכת ישראלית בפיתוח שתאפשר בפעם הראשונה כיבוי לילי.
"זה מסוכן מדי לכבות שריפה בלילה ובהיבט הזה מתחדד הצורך להמשיך את הפיתוח של המערכת הישראלית באלביט, שכבר היום אנחנו יודעים להגיד שהיא עובדת טוב", אומר טייס הכיבוי הראשי וייסברד ומעריך: "כשזה יכנס נוכל להמשיך להשפיע גם בלילה ולסייע לכוחות הקרקע, שעובדים גם בחשיכה. למיטב שיפוטי יש לנו כלי שיהווה פריצת דרך ואנחנו מחכים לו כדי לעבוד 24/7. היכולת להכשיר את הטייסים ותורת הלחימה כבר קיימים".
צה"ל שלח גם כן משלחת הכוללת מטוסי קרנף של טייסת "אבירי הציפור הצהובה". מטוסי חיל האוויר הביאו איתם 20 מ"ק של חומרים מעכבי בערה וציוד טכני שיסייע לטייסת הכיבוי של המשטרה. בראש המשלחת רב-סרן ע', ששירת עד לאחרונה כסגן מפקד הטייסת, יחד עם ארבעה טייסי כיבוי וקצין סיוע אווירי.