בין הסימנים המובהקים לשובה של המלחמה הקרה הם התקרבות וחדירה של כלי טיס רוסיים למרחב האווירי של נאט"ו - והזנקת מטוסי קרב של מדינות הארגון ליירטם. כעת טוען בכיר בארגון שהיירוטים לא מצביעים על הסלמה, ושרובם המכריע התרחשו בגלל תקלה.
"כ-90% מההפרות נובעות מכשלים טכניים או טעויות אנוש", אמר יו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו הגנרל פטר פבל. "מעטים המקרים בהם מדובר במהלך מכוון או פרובוקטיבי מצד הרוסים. עד כה לא ראינו סימנים אמיתיים להתנהגות תוקפנית נגד המדינות הבלטיות או באזור הים השחור. מה שאנחנו רואים באזור זה נוכחות צבאית בולטת, יותר תרגילים וטיסות ארוכות טווח ואיסוף מודיעין מוגבר. לא הייתי קורא לזה אגרסיביות".
לפי הגנרל פבל, כלי הטיס הרוסיים לא הפעילו משיב מיקום או לא תקשרו באופן מובן עם הבקרה באזור – מה שגרם להם להופיע כמטוסים לא מזוהים. כמו כן, הגנרל הזהיר מפני השימוש של התקשורת ובכירים במונח "תוקפנות רוסית", במיוחד בהתייחס למדינות הבלטיות לטביה, ליטא ואסטוניה, משום שמנהיגיהן לא זיהו פעולות איבה נגדם.
דברי הגנרל נאמרו אחרי סיום סבב שירות של טייסת 48 המפעילה מטוסי F-15 בבסיס חיל האוויר הבריטי לייקהאת'. בסרטון שערכו לרגל סיום המשימה דיווחו על לפחות 30 יירוטים של כלי טיס רוסיים. "יירוט הפך למשהו רגיל שקורה כל הזמן. טייסים אמריקאים מנהלים את זה בבטחה", סיפר מפקד הטייסת לוטננט קולונל קודי בלאק. אחד היירוטים הדרמטיים ביותר אירע בחודשים האחרונים, אז מטוסי F-15 אמריקניים הוזנקו ליירוט מטוסי סוחוי-30 רוסים שחדרו לשטח האווירי של המדינות הבלטיות. צפו בסרטון היירוט:
כאמור, משחקי חתול ועכבר אוויריים בין המעצמות הם אחד מסימני ההיכר של תקופת המלחמה הקרה. המפגשים האלה חודשו בשנים האחרונות והפכו לאגרסיביים יותר עם הזמן: מטוסים רוסיים נצפו בסמוך לגבולות המדינות הבלטיות, נורבגיה, פולין, בריטניה - ואפילו ארה"ב; בדצמבר 2014 כמעט והתנגש מטוס קרב רוסי ב-F-16 נורבגי; טייסי קרב רוסים אילצו טייסים אמריקאים לסטות ממסלולם כדי לא להתנגש בהם; ובמקרה אחר טסו מטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי-24 בסמוך למשחתת הטילים האמריקנית "דונלד קוק", כשלטענת האמריקאים הם תרגלו עליה תקיפה מהאוויר.
עכשיו, כאמור, נטען שמדובר בטעות אחת גדולה – לא התחממות ולא חזרה של המלחמה הקרה. האמנם?