הרבה מאוד עדנה יש לחיל השריון בשנים האחרונות. טנקי המרכבה הפכו משוכללים ומזכירים כיום מטוס קרב. הם הדבר הכי רחוק מהכלי החבוט והמיושן של העבר. טנק המרכבה נמצא בחזית הטכנולוגיה העולמית כשבלא מעט תחומים הוא אף מקדים את המקבילים שלו ממדינות העולם.
בזכות טנקי המרכבה לדורותיהם, חיל השריון הישראלי נחשב לאחד מהמובילים בעולם וה'שריונרים' הם מרכיב משמעותי בסל יכולות התקיפה של צה"ל.
בעבר היו לא מעט דיונים בהם ניסו 'להרוג' את הטנק, תוך כינויו ככלי מיושן. כיום אין כמעט פעולת תמרון יבשתית בלי הטנק שנמצא בראש הכוח. המרכבה הפכה לגאווה ביטחונית ישראלית ששולטת בשדה הקרב כבר למעלה מארבעה עשורים.
כיום כלל החטיבות הסדירות של צה"ל מפעילות את המרכבה סימן 4מ, הנחשב לאחד מהמתקדמים בעולם אם לא המתקדם שבהם.
"יצא לי להילחם עם הטנק הזה על אמת", אומר אל"מ אוהד מאור מפקד חטיבה 401. "כשאני מסתכל עליו, גם כאחד שפיקד עליו, אני רואה מול העיניים עוצמה בלתי רגילה. כמי שגדל על טנקי המג"ח ומכיר מה קורה בעולם, אני יודע לאן להשוות את הטנק הזה".
אל"מ מאור הוא איש שריון ותיק שהחל את שירותו הצבאי ב-1998 כשחטיבה 401 עוד הפעילה את טנקי המגח 6ב גל. אחרי קורס הקצינים הוא היה המ"מ הראשון על מרכבה סימן 4. כמפקד פלוגה הוא היה האחרון להוציא את טנקי המגח מהשרות כשחטיבה 401 עברה הסבה לטנקי המרכבה.
על טנקי המרכבה סימן 4 נלחם בלבנון השנייה כסמג"ד 9 ולאחר מכן כמחליף המג"ד, בין השאר בקרבות הסלוקי. במבצע צוק איתן היה מפקד גדוד 46 ולפני תפקידו הנוכחי כמח"ט היה מפקד המרכז לאימונים טקטיים ומפקד חטיבת שריון במילואים, 179. האיש חי ונושם טנקים. "מרוב התלהבות אני מדבר על הטנק כאילו אני ילד בן 18", אמר כשהסביר על היתרונות של המרכבה בשיחה עם mako.
נע היטב בכל חזית
היתרונות הם רבים, כפי שהסביר אל"מ מאור. "דבר ראשון, בעמידות ויכולת העבירות שלו. המרכבה היא מכונה מטורפת שיודעת לעבור כמעט בכל מקום, בסוג תאי שטח שבעבר היו קשים יותר לביצוע בעיקר בהיבט העבירות. שדרוג המנוע מסייע לכך, גם המבנה המחודש של הטנק. המרכבה היום מתאימה את עצמה גם לשטח חולי וגם לאדמות קשות". כלומר, לטנק יכולת תנועה מעולה גם בחזית הדרום וגם בצפון.
"דבר שני", הוא מוסיף, "זה יכולות המיגון שלו. הטנק הזה כמעט ולא נפגע מירי טילי נ"ט. אם ב-1982, לבנון הראשונה, המגחים נכנסו לעומק לבנון כשטילי הנ"ט היו איום משמעותי עבורם כיום הסיפור שונה מבחינת המרכבה סימן 4 עם מערכת מעיל רוח".
לדבריו, למרות שטילי הנ"ט מתקדמים יותר ועדיין מטרידים את לוחמי השריון, יכולות ההגנה שמעניק המיגון של טנק המרכבה בשילוב מערכת מעיל רוח של חברת רפאל הופכת אותו לאחד מהטנקים הכי מוגנים בעולם ולהגנה, כפי שהסביר, יש משמעות מבחינת ההתקפה.
"המשמעות של טנק שמגן היטב על הצוות שלו, של מערכת מעיל רוח, זה שאני אעז יותר ואהיה קטלני הרבה יותר", הסביר אל"מ מאור.
הוא הוסיף שטנק המרכבה של היום הוא כמו מטוס החמקן של היבשה. "יכולות האש של הטנק והמערכות שלו - אני קורא לו 35-F על הקרקע – מאפשרות קצב אש גבוה ומדויק יותר תוך סגירת מעגלים מהירה".
מערכת מעיל רוח למשל, יודעת להגיד לאנשי הצוות איפה נמצא האויב ובכך היא מסייעת לא רק להגנה אלא גם להתקפה והשמדה. מערכת צי"ד 750 של חברת אלביט גם מאפשרת לטנק המרכבה להעביר מידע לפלטפורמות אחרות או לחילופין לקבל מהן מידע לצורך השמדת האויב.
"מי שנכנס היום לטנק רואה מולו את כל המסכים והמחשוב, שהופכים את המערכת ליעילה וקטלנית יותר. אתה עדיין צריך לשים את הצלב על המטרה כמו פעם, אבל בזכות הטכנולוגיה אתה עושה את זה יעיל ומהר יותר".
הטנק הישראלי הראשון
את טנק המרכבה הראשון בסדרה החלו לתכנן בישראל בשנות ה-70 על בסיס הלקחים של מלחמת ששת הימים ובהמשך גם יום כיפור. רק שנה אחרי מלחמת יום כיפור אב הטיפוס הראשון כבר יצא לסדרת ניסויים.
שלב הניסויים התעכב מעט אחרי שאחד המהנדסים הבכירים נהרג בפיגוע במלון סבוי, אולם ב-1979 צה"ל כבר החל להצטייד בטנק הישראלי הראשון – מרכבה סימן 1.
כבר מהרגע הראשון היה ברור שמדובר בטנק אחר עם קונספט חדש שאין כמוהו בעולם. מנוע הטנק עבר מחלקו האחורי קדימה, מה שמוסיף מיגון. בנוסף, לטנקי המרכבה יש מסדרון ותא אחורי ללוחמי חי"ר. מה שמיעל את שיתוף הפעולה בניהם ומפה את יכולות ההתקפה וחילוץ הנפגעים.
אל"מ מאוד מוסיף שהבשורה הגדולה שהביאה איתה המרכבה סימן 1 היא המיגון וגם ביכולת העבירות של הטנק בזכות הזחלים. הטנק זכה גם לסוג פגזים חדש ומערכת בקרת אש חדשה שהפכה את תהליך הירי ליעיל וקטלני יותר.
המבחן שלה היה במלחמת לבנון הראשונה, שם לוחמי השריון התמודדו גם עם לוחמת גרילה מול אנשי הפתח שהיו מצוידים באלפי מטולי RPG וטילי סאגר היו אימת השריון מאז 1973. ובנוסף גם מול צבא סדיר כולל קרבות שריון בשריון מול הסורים. בשני המקרים המרכבה סימן 1 הוכיחה את עצמה.
ביחס לכמות הירי שספגו מספר הטנקים שנפגעו ובעיקר שנחדרו והושמדו היה נמוך. מנגד הם השמידו עשרות טנקים סורים מסוג T-72 ודגמים נוספים.
אחרי שהפיקו לקחים מהמלחמה, בוצעו מספר שינויים בסימן 1 ולא הרבה אחרי המרכבה סימן 2 נכנסה לשירות. השינוי העיקרי היה מנוע חזק יותר ומחשב ירי חדש. בשנות ה-90 נכנס לשרות הדור הבא של טנקי המרכבה, סימן 3.
בשנים ההן צה"ל כבר שקע בבוץ הלבנוני ומלחמת גרילה מול חיזבאללה. הטנקים נדרשו ליכולת ירי חזקה יותר, מיגון משופר ויכולת עבירות שתא שטח מאתגר עבור השריון. מרכבה סימן 3 ובהמשך מרכבה סימן 3 ב"ז (ברק זוהר) ענו על כל ההגדרות האלה.
הם עברו מתותח 105 מ"מ לתותח 120 מ"מ עליו זכו אנשי תע"ש בפרס ביטחון ישראל. שילוב התותח עם מערכת "ברק זוהר" של אלביט אפשר ירי מדויק ומהיר גם תוך כדי תנועה מהירה של הטנק, בנוסף ליכולת מעקב אחרי מטרות נעות כולל כלי טיס מנמיכי טוס ואיטיים.
הזחלים והמזקו"ם (מערכת זחלים, קפיצים ומרכובים) של הסימן 3 העניקו לטנק יכולת עבירות טובה יותר בשטח הררי ומסולע כמו זה שברמת הגולן ולבנון.
טנק עם יכולת עבירות טובה יותר בתאי שטח מאתגרים פותח ללוחמי השריון תאי שטח חדשים ללחימה. כאלה שהיו סגורים בפניהם או לכל הפחות קשים לפעולה מה שמאלץ אותם לחלוקת קשב שתבוא על חשבון המשימה.
העובדה שטנקי המרכבה הפכו טובים יותר מייעלת את המשימה. לאחרונה יצאו מהשרות בחטיבות הסדירות אחרוני טנקי המרכבה סימן 3, והם נמצאים רק בחטיבות המילואים.
"אנחנו במקום הטוב ביותר"
טנק המרכבה סימן 4 נכנס לשרות מבצעי באמצע שנות ה-2000 וניתן להגיד כיום שהטנק הזה הקפיץ את השריון דור אם לא יותר. הסימן 4 הפך את השריון מחיל חבוט ואפרורי (לרוב שלא בצדק) לכוח הלוחם המרכזי שיכנס ראשון לכל מערכה בה צה"ל ישתתף.
כבר לא מעט שנים שבכל משימה של צה"ל הטנקים הם אלה שיפרצו ראשונים ולרוב אף יכריעו את הקרב. כל זה למרות שגם בצפון וגם בדרום הטנקים יתמודדו עם אלפי טילי נ"ט.
חשוב להזכיר שבשנת 2006 חלה שחיקה במעמד הטנקים בצה"ל ועלו לא מעט סימני שאלה, כולל זו התמידית בדבר הצורך בטנקים. אולם מחקרים שעשה הצבא העלו שביחס לכמות הטילים שנורו מספר הטנקים שנפגעו היה נמוך. בנוסף לזה, מספר הטנקים שנחדרו והושמדו היה מזערי. על פי אותם מחקרים של הצבא, עיקר הבעיה הייתה בהפעלה של השריון בלבנון השנייה.
הפקת הלקחים הביאה לשיפור בהכשרת מפקדי השריון וכמובן בהאצת הפיתוח של מערכת מעיל רוח כמו גם מערכות הגנה נוספות ומסווגות. יכולות מיגון משופרות, מנוע חזק יותר בעוצמה של 1,500 כ"ס כמו גם מערכות שו"ב (שליטה ובקרה), ירי ומחשוב נוספות הפכו את המרכבה סימן 4מ לאחד מהטנקים המובילים בעולם.
את הקבלה לוחמי השריון הגישו במבצע צוק איתן. טנקי המרכבה היו חלק מהזירה והגיבו מהר, אם לא היו שם אז הגיעו במהירות ולכל מקום אליו הטנק הגיע, הלחימה השתנתה. לא פעם האויב נעלם משטח הלחימה גם כשהפגזים לא פגעו בהם, לפעמים כל מה שהיה צריך זה רק את מראה הטנק או פגז שיפגע ליד. הנתון הכי מדהים זה ש-60 אחוז מהמחבלים שחוסלו בצוק איתן נהרגו מאש הטנקים.
"הייתי מג"ד על מרכבה סימן 4 וראיתי שללוחמים נוח מאוד בטנק", אמר אל"מ מאור. "טנק המרכבה סימן 4מ מותאם לדור הטכנולוגי הזה. למעשה, שואלים היום איך לא היה מרכבה סימן 4 קודם. והיום אם יורידו אותי למג"ח אני אשאל אותך - מה זה? וזה כמי שהתחיל במג"ח".
מח"ט 401 שופע ביטחון כשהוא מתייחס לטנק המתקדם של צה"ל ומדגיש שהוא מהווה יתרון משמעותי על האויב, שיפור ניכר למה שהיה קיים עד שהגיע. "מהיר יותר, מסתער יותר, תוקף יותר כשאנחנו ממשיכים להשתפר כל הזמן", כפי שהגדיר זאת.
אם הזמן תפקיד השריון השתנה והם הפכו גם רלוונטיים יותר בתחומים נוספים. אם למשל תגובות צה"ל לירי רקטות או ניסיונות פיגוע מעזה היו שמורות לחיל האוויר, הרי שבשנים האחרונות מי שמגיבים ראשונים הם הטנקים שבגזרה.
אל"מ מאור מסביר כי: "תפקיד לוחמי השריון בגזרות השונות, צפון או דרום - לסגור מעגלים ולהשמיד. אם יש לך מפקדים שאתה סומך עליהם זאת המשימה שלהם ובשביל זה הם שם".
היכולות של הטנק שהפך לסוג של מערכת מחשוב משוריינת בשילוב הון אנושי מעולה מביאה את הפיקוד הבכיר לתת להם יד חופשית יותר ויעילה המאפשרת את אותן תגובות מדויקות ומהירות.
"בשנים האחרונות יש מה שנקרא אמון רב בטנקים, מה שגורם למפקדים לשדר ביטחון אותו הם נותנים למי שאמור לאשר להם לבצע את הירי. גם הסיפור שהיה בזיקים (2014) אז חולית מחבלים חדרה מהים, זה היה בסוף מ"מ על טנק מגדוד 46 ששינה את התמונה. כולם ירו שם, חיל האוויר וגם חיל הים. אבל בסוף מה שהכריע זה הטנק שירה שם".
המח"ט הוסיף כי: "מה שחשוב זה שאף אחד לא חדר בסוף, אז שכולם ייקחו את הקרדיט על האירוע. בסף הטנק זה אמצעי מלחמה זמין, מהיר, מדויק ועוצמתי".
כשאני שואל אותו לסיום על עניין הטנק הטוב בעולם. קצין השריון הוותיק שנושם אותם למעלה משני עשורים וגם ראה מה קורה בעולם, עונה ש"אנחנו במקומות הטובים ביותר. אני אומר את זה מהמקום של מה שאני יודע, גם מה יש בעולם. אנחנו צריכים להיות גאים, זה פיתוח ישראלי והאמונה בכלי רבה מאוד".
לסיום חשוב להדגיש שאומנם הכתבה עוסקת בפיתוח שהוא טנק המרכבה, "אבל מה שחשוב ועושה את ההבדל, הם האנשים שבטנק".