חיל האוויר האיראני ממשיך לאבד מטוסים בקצב גבוה במיוחד: ביום שני השבוע דיווחו כלי תקשורת במדינה כי מטוס מסוג סוחוי 24 התרסק, ככל הנראה בשל תקלה טכנית. החיל הזה, שנחשב לאחד מהאויבים העיקריים של חיל האוויר הישראלי, מאבד מטוס כמעט מדי חודש. חובבי קונספירציות יכולים לדבר על "משולש ברמודה" איראני, אבל האמת פחות אקזוטית: זה קורה בגלל ציוד מיושן ומחסור חמור בחלקי חילוף שנוצר בשנות החרם על איראן והסנקציות שהטיל עליה האו"ם. לא מעט מהמקרים האלה הסתיימו באובדן של הטייסים, שנחשבים באיראן לסלבס של ממש.
על פי הדיווחים בכלי התקשורת באיראן, המטוס מסוג סוחוי 24 יצא לגיחת אימון שגרתית. כתוצאה מתקלה טכנית, הטייס והנווט איבדו את השליטה במטוס ונטשו אותו. הטייסים האיראנים צנחו בשלום, כך לפחות מדווחים ברשת פארס האיראנית.
רק לפני חודש וחצי איבדו האיראנים מטוס מסוג F-7 (חיקוי סיני למיג 21 הרוסי). גם אז הטייסים הצליחו לנטוש בשלום. חודש קודם הם איבדו מטוס קרב מסוג פאנטום, ובמקרה הזה הטייס והנווט נהרגו. עוד חודשיים אחורה - אבד מטוס קרב נוסף. סיפור מעניין התפרסם שלושה חודשים קודם לכן, כשמטוס קרב התרסק בשל כשל טכני. תאונה זו זכתה לפרסום נרחב באיראן וגם בעולם, וזאת משום שלטענת חיל האוויר האיראני, הטייסים נהרגו משום שלא נטשו את המטוס בזמן כדי שלא ייפגע בשטח מיושב. אין יכולת לשלול את הדיווח האיראני, אבל בעוד שהחדשות היו על תאונה של מטוס קרב - בפועל הוצגו תמונות של מסוק, ולא בטוח שהן בכלל צולמו באיראן.
תאונה נוספת שהתפרסמה התרחשה במטוס מסוג F-14 שהתרסק בשל כשל טכני. זה קרה בסמוך לכור האיראני בבושהר, אז הטייס והנווט נהרגו ובאיראן ציינו שנסיבות התאונה לא ברורות. בין השאר, הם טענו כך משום שגם באוגוסט 2010 התרסק מטוס קרב מסוג פנטום ליד הכור בבושהר.
בעוד שחיל האוויר הישראלי מתכונן במרץ לתקיפות נגד מה שמוגדר "מדינות המעגל השלישי" ומפעיל מטוסי קרב מתקדמים ואף רוכש חמקנים, חיל האוויר האיראני סובל כבר עשרות שנים ממצב תחזוקה גרוע כשבידיו כלי טיס ישנים מאוד. מטוסי ה-F-14 למשל נרכשו בסוף שנות ה-70, ואחרי המהפכה האסלאמית, האמריקאים הפסיקו לספק להם חלפים. כתוצאה מכך ירד מספר המטוסים שמסוגלים לטוס מ-80 ל-30 לערך. בחלק מהמקרים, האיראנים רכשו חלפים בשוק השחור או פרקו מטוסים כדי לתחזק אחרים.
חל האוויר האיראני מפעיל גם מטוסים ישנים מסוג פאנטום, כאלו שיצאו משירות בחיל האוויר הישראלי כבר ב-2004, ואלה נופלים בקצב גבוה. מרבית מטוסי הקרב של איראן הם מטוסים אמריקאיים שהחלו לטוס בשנות ה-50, ה-60 וה-70, כשעוד היו יחסים תקינים בין המדינות, והיום הם נאלצים להיות מאוד יצירתיים בכדי למצוא להם חלקי חילוף. גם הדגמים הרוסיים או הסיניים לא מתקדמים, וחלק מאותם מטוסים כבר לא מיוצרים כלל.
מצבם של מטוסי חיל האוויר האיראני נחשב לכל כך גרוע של-30 עד 40 אחוז מהם אין בכלל יכולת להמריא. מנגד, הסרת החרם תאפשר לאיראן לקבל הרבה מאוד מזומנים ולרכוש מטוסים חדשים, וההערכה היא שבשנים הקרובות נשמע על הרבה מאוד עסקאות שמתבצעות שם.