התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היא גן עדן לבעלי עסקים. מידי יום עוברים במתחם אלפי אנשים, בתוכם לא מעט חיילים שמצפה להם נסיעה ארוכה, הם רעבים, צמאים או פשוט רוצים להעביר את זמן הנסיעה באמצעות מוזיקה ממכשיר הטלפון שלהם. כשמציעים להם מתנות הם מקשיבים, מתעניינים - ורובם מגלים רק לאחר מעשה שהונו אותם במאות שקלים.
כבר שנים רבות שהחיילים הם המפרנסים העיקריים של החנויות השונות בתחנה המרכזית והודות להם דוכני האוכל, חנויות הבגדים, בתי הקפה, מזנוני המזון המהיר וחנויות האלקטרוניקה מגלגלים מחזורים של מיליוני שקלים בשנה. החיילים נחשבים ללקוחות הכי טובים של הסוחרים בתחנה; הם חוזרים מהבסיסים עייפים, ומותשים וקל מאוד לשכנע אותם לרכוש מוצרים. חלק מהסוחרים מנצלים את זה לרעה, דוחפים להם מוצרים שהם כלל לא צריכים במחירים מופקעים, מחייבים אותם על סכומים נוספים וכך מרוקנים להם את חשבון העובר ושב שגם ככה לא מכיל יותר מדי.
"אתה רואה פה חיילים, חלקם מיחידות קרבית, מסכנים, עייפים רצח וכשהם נכנסים פנימה לתוך בניין התחנה, חלק מבעלי הדוכנים מתנפלים עליהם בכל מיני הצעות והטבות מפתות, משגעים להם את המוח", מתאר נהג מונית ותיק שעובד במתחם התחנה. "בשבילם החיילים זה הכסף הכי טוב, הם לא מרוכזים, הראש שלהם נמצא במקום אחר והמוכרים יודעים איך לקמבן אותם במותגים מזויפים או כאלה שעולים גרושים ונשלחו במכולות מסין ומוכרים להם במחירים גבוהים ביותר. כואב לי הלב על החיילים האלה, הם לא מבינים לאיזה בור ומלכודת הם נכנסים".
חייל מגולני מצטרף לדבריו. "חיילים שומעים 'מתנות בחינם' וזה גורם להם אוטומטית להיכנס לתוך מלכודת שעולה להם מאות ולפעמים אלפי שקלים", הוא טוען. "מתנפלים עליו מוכרים בכל מיני הצעות, מפעילים עליך מכבש של שכנועים, בלית ברירה אתה קונה דברים שאתה לא צריך או כאלה שממש לא מקוריים ולא שווים יותר מכמה עשרות שקלים ואתה יוצא בנזק של מאות שקלים. אני מציע לחיילים לא להתפתות, שיבינו שאין מתנות חינם, שישמרו על הכסף שלהם".
השיטה: לצוד חיילים בודדים ולפתות אותם עם מתנות
השיטה די מתוחכמת. מדובר בחנות העוסקת במכירת ציוד נלווה לסמארטפונים – כיסויים, מגנים, סוללות, אוזניות ועוד. העובדים בחנות צדים חיילים שעוברים בסמוך לחנות, מסתערים עליהם בלשון חלקלקה, מציעים מתנה בחינם וכך מפתים את החייל להיכנס פנימה.
כבר בתחילת השיחה שמתנהלת בחנות רועשת מאוד מבקש המוכר מהחייל את כרטיס האשראי שלו כדי לבדוק "האם הם זכאים להטבה", כך על פי לשונו. בשלב הבא, תונח על גבי הדלפק חבילת שי שכוללת אוזניות, מטען נייד, כיסוי לטלפון ואביזרים נוספים. לאחר כן, תתחיל מסכת של שכנועים ומסעות מכירה הכוללים חישובים מבלבלים, חזרות על פרטים ושלל מניפולציות שיביאו את החייל לקבל את תנאי העסקה. במקרים מסוימים בזמן שכל זה קורה, על פי החשד כרטיס האשראי מגוהץ על סכום גבוה מבלי שהחייל יודע, מסכים או מקבל תיעוד על כך.
תיעוד ממצלמה נסתרת:
באתר פז"ם הצטברו בזמן האחרון עשרות תלונות על חנות שלדברי החיילים פעלה באופן זה. "השיטה שלהם היא לחפש רק חיילים בודדים, לא בקבוצות. יותר קל לשכנע חייל לבד ולשגע אותו עם מוסיקה רועשת ולהחתים אותו על עסקה שהוא לא יודע על המהות שלה בכלל או לחייב את הכרטיס שלו מבלי שהוא בכלל ידע על כך", טוען חייל בצנחנים שנחשף בעצמו לעוקץ.
גם נ', חייל המשרת בתותחנים, נתקל לטענתו במוכר בחנות אשר הציע לו להיכנס בעת שהיה בדרך הביתה מהבסיס, מותש מהשבועיים האחרונים שעברו עליו. "הוא התחיל להסביר לי שבתור לוחם מגיעות לי מתנות חינם בחנות", שיחזר. "הוא הניח על השולחן אוזניות לאייפון, מגן, מדבקה למסך. הוא שאל אותי אם יש לי כרטיס אשראי של חיילים כדי לבדוק אם אני יכול לקבל מתנות חינם. הייתי עייף מאוד ולא ערני ובלי ששמתי לב, המוכר נתן את הכרטיס לעובד אחר בחנות והוא חייב אותי בסכום של 800 שקל, בזמן שהוא מעסיק אותי במתנות חינם שאני אמור לקבל. רק לאחר מכן הסתבר לי שחתמתי על עסקה של 800 שקל. אתה יודע מה האבסורד? שהם עוד ביקשו ממני לפרסם את שם החנות שלהם אצל החברים שלי כדי לקבל הטבות בעתיד. זו שיא החוצפה".
נ' נדהם לגלות ששלל המתנות שקיבל לא שוות יותר מ-150 שקל במקרה טוב. הוא מיהר לעדכן את הוריו ואלה הגיעו לחנות ואילצו את הבעלים לזכות את חשבון הבנק שלו ב-600 שקל. "אני קורא לכל החיילים שלא להתקרב לחנות הזו ואם רימו אותם, לגשת למשטרה או לקחת עורכי דין ולתבוע אותם", הוא אומר בכעס. "הרבה חיילים נפלו בפח ומדברים על זה ברשתות החברתיות. יש עוד המון חיילים שנעקצו. עצה שלי, שלא יתקרבו בכלל לחנויות בתחנה הזו", הוא מזהיר.
"אחרי כמה ימים גיליתי שחייבו את החשבון שלי ב-800 שקל"
לפי עדויות החיילים אותן תקראו בהמשך, בעלי החנות מצאו שיטות לחייב את החיילים ללא ידיעתם ב-18 ולפעמים ב-12 תשלומים, בסכום כולל של 800 עד 1,000 שקל. במקרים אחרים, מכיוון שלחלק גדול מהחיילים המסגרות החודשיות נעות בין 350 ל-600 שקל, המוכרים שולחים את החיילים, תוך מסע שכנועים ממושך, להוציא מהכספומט 400 עד 600 כדי לממן את העסקה הלא משתלמת.
דניאל, חייל בגולני, הגיע לפני כמה חודשים לחנות ורכש במחיר 'מבצע' של 600 שקל אוזניות וסוללה. על המגן לסמאטרפון הוא ויתר לטענתו כי כבר יש לו אחד. "הוא אמרו לי שזה מבצע ושאשכנע עשרה חיילים שיקנו אצלם ואקבל הטבות. לא פתחתי את האריזה, הגעתי לחנות להחזיר את המוצרים לפני שעברו 14 יום, אבל הם סירבו בטענה שהקבלה נשלחה לרואה חשבון", סיפר דניאל בתלונה שהגיש נגד החנות למועצה לצרכנות.
חיילים אחרים סיפרו על שיטות הונאה נוספות של עובדי החנות, אשר חייבו אותם על מוצרים שלא רכשו מבלי שידעו על כך בכלל. "אחד המוכרים קפץ עליי ואמר לי: 'חייל, חייל, כנס. יש מתנות בשבילך'", טוען ר'. "מהסקרנות נכנסתי פנימה והוא התחיל להציע לי כל מיני דברים בחינם: אוזניות, מגנים ומדבקות למסך שאוכל לקבל כל פעם שהם יתקלקלו. במקביל הוא רצה לראות שיש לי כרטיס אשראי של חיילים. בתמימות נתתי לו. בסוף לא קניתי כלום כי זה נראה לי מוזר לשלם 800 שקל על מוצרים שלא שווים 100 שקל. אחרי כמה ימים גיליתי שחייבו את החשבון שלי בעסקה של 800 שקל", סיפר ר' לפז"ם. "הייתי בהלם. התקשרתי מיד לחברת האשראי וביקשתי לבטל העסקה והם ביטלו. זו בושה שהם מרמים ככה חיילים מסכנים שבקושי חיים ממשכורת של חיילים. לא הלכתי למשטרה כי לא היה לי זמן וכוח לבזבז על זה".
א', חייל בצנחנים, סיפר על מקרה דומה שבו אחד מעובדי החנות גיהץ כהגדרתו את כרטיס האשראי שלו ב-600 שקל מבלי שבסוף קנה מוצרים בחנות. "הוא ניסה לשכנע אותי שכדאי לי לחתום על העסקה שאקבל מגנים ומדבקות למסך חינם מתי שארצה, אבל לא רציתי, זה לא נראה לי ממש משתלם. אחרי שיצאתי מהחנות הייתה לי תחושה לא טובה, אחרי יום או יומיים ראיתי שחייבו אותי בעסקה של 600 שקל למרות שלא קניתי כלום", הוא נזכר. "זו ממש גניבה. התקשרתי לאבא שלי והוא יצר קשר עם חברת האשראי וביטלו את העסקה. איך הם לא מתביישים לעשות דברים כאלה מכוערים לחיילים שנותנים את נשמתם למען ביטחון המדינה? איפה הבושה שלהם?".
חייל אחר סיפר לפז"ם שבאותה שיטה חויב ב-400 שקל למרות שסירב לקבל את 'המתנות' שעובדי החנות הציעו לו. "הבנתי מהר מאוד שמדובר בעוקץ, כל ההתנהלות שלהם לא נראתה לי. הם ניסו לשכנע אותי בכוח שזו עסקה טובה ושאקבל מתנה, אבל אחרי שהעובד החזיר לי את כרטיס האשראי בטענה שהוא לא גיהץ אותו, הייתה לי תחושה רעה וגיליתי אחרי כמה ימים שהוא חייב אותי ב-400 שקל. התייעצתי עם עורכי דין שאמרו לי להתקשר לחברת האשראי וביטלתי את העסקה. אסור לחיילים לדעתי להיכנס בכלל למתחם של התחנה המרכזית ובטח לא לחנות הזו. הם ממש גנבו אותי. בגלל שאני משרת ברמת הגולן לא הגשתי תלונה במשטרה כי לא היה לי זמן להתעסק בזה, אבל בדיעבד עשיתי טעות. אולי אם היו מגישים נגדם תלונות זה אולי היה נפסק כל העוקץ הזה".
חייל אחר שביקש לבטל עסקה יום לאחר שחויב ב-800 שקל על אוזניות שלדעתו לא מקוריות נתקל לטענתו בתגובה קשוחה של עובד החנות בנימוק שלא ניתן לבטל את העסקה. "זו ממש תרמית. יש חוק הגנת הצרכן שאני יכול לבטל עסקה גם אם פתחתי את האריזה והחזרתי את המוצר באריזה המקורית", קבל. "עובד החנות סירב להחזיר לי את הכסף ולבטל את העסקה אז פניתי למועצה לצרכנות שיטפלו בהם".
המועצה הישראלית לצרכנות: שיטת מסחר פסולה
על פניו, הדיל שמציעים המוכרים בחנות נראה משתלם. אחרי הכול, שוק הסלולר עולה לנו לא מעט מאז כניסת הסמארטפונים לחיינו, מגני מסך וסוללות ניידות הן צורך ממשי של כל חייל וכשאין זמן, תחנה מרכזית נראית כמו המקום היחיד שאפשר לקנות בו על הדרך. אולם, החיילים שיצאו עם המוצרים מהחנות גילו תוך זמן קצר שמדובר בסחורה לא איכותית, לא מקורית ושדרך אתרי הקופונים או אתרי קניות בחו"ל ניתן לרכוש סחורה זהה במחיר של דולרים בודדים.
"הציעו לי בחנות חבילה 'משתלמת' של אוזניות 'פאוור ביט' ורמקול אלחוטי ושאקבל 30 מגנים בחינם", טוען מ'. "שאלתי אותו שוב ושוב האם האוזניות מקוריות שכן המחיר שלהם הוא 700 שקל. הוא חייב אותי בסכום של כ-600 שקל בפריסה עם מזומן ששילמתי ופריסה תשלומים של 25 שקל ל-18 חודש. אחרי כמה שעות, חבר שלי בדק את האוזניות וגילה שהן מזויפות ועולות 15 דולר באתרי אינטרנט בחו"ל. הייתי בהלם, חזרתי לחנות, אבל העובד לא רצה להחזיר לי את הכסף ולבטל את העסקה בגלל שפתחתי את האריזה שהוא בעצמו פתח כדי להראות לי את האוזניות. הוא ביקש ממני לקחת עוד מוצר חינם. הרגשתי רע מאוד, מושפל ומרומה. הם לא מתביישים להונות חיילים מסכנים. אני יודע גם על חיילים בודדים שנפלו אצלם בפח".
במועצה הישראלית לצרכנות אישרו כי אכן הוגשו תלונות רבות נגד אותה חנות בתחנה המרכזית ומעט תלונות על חנות נוספת שפעלה בשיטה דומה בתחום מכשירי ה-MP4 ודיסקים. היו גם מקרים של כמה חיילים שרכשו מכשירי MP4 בסכומים של כ-600 ו-1,000 שקל בפריסה של 25 או 18 תשלומים על כל העסקה, כשבפועל עלות המוצר הייתה כ-120 שקל במקרה הטוב.
"נדהמתי לגלות שבעל החנות חייב אותי על רכישת המכשיר בסכום של 40 שקל למשך 25 חודשים. הייתי בהלם. המכשיר לא היה שווה 100 שקל. הרגשתי מרומה והתאבסתי מזה", סיפרה ס'.
במועצה פתחו בבדיקת התלונות של החיילים ומזהירים שלא לבצע עסקאות בבתי עסק כאלה. מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג מסר בתגובה: "קיימת שיטת מסחר פסולה על פיה תופסים חייל במעבר בתחנה המרכזית החדשה של האוטובוס או הרכבת בלחץ של זמן ומבלי שיש בידו להתעמק בתנאי העסקה ומנצלים לרעה כדי להפילו בפח ולחייבו בעסקה יקרה שלא התכוון להתקשר בה. במקרים רבים זו הטעיה חמורה, במקרים מסוימים זה גובל גם בהונאה. בשני המקרים חשוב שרשויות האכיפה יפעלו לביעור התופעה ושהחיילים יזכרו כי אין ארוחות חינם ויפעלו תמיד לפי הכלל, כי אין לחתום מבלי לקרוא וכשאין זמן לקרוא לוותר על הרכישה".
החיילים הפיצו חלק מהמקרים ברשתות החברתיות וזכו לתגובות רבות ולשיתופים של חיילים אחרים שעברו חוויה דומה. "העצה שלי לכל החיילים אל תקנו שום דבר בחנות הזו, אל תתנו כרטיס אשראי, תפעילו שיקול דעת כדי שלא תפסידו מאות ואלפי שקלים על מוצרים שלא שווים יותר מכמה עשרות שקלים במקרה הטוב", יעץ י', חייל שהצליח לבטל חיוב שבוצע בחנות.
ממשטרת מחוז תל אביב נמסר: "יש כמה תלונות שהוגשו לגבי שתי חנויות בתחנה המרכזית החדשה בתחנת משטרת 'שרת' והחקירה בעיצומה".
החנות: "לא כל העולם מרוצה"
בשיחה שקיימנו עם נציג החנות, הוא שלל את הטענות האמורות בכתבה. "אתה יכול להגיע לכאן עם מצלמה ולראות שזה שונה ממה שאתה טוען ואתה עוד תעשה עליי פרסום בחינם. לא כל העולם מרוצה. יש גם חיילים לא מרוצים. תמיד יש איזה 30 מתוך 10,000 שלא מרוצים. ויש כאלה שמרוצים. תאמין לי שאם היינו עושים דברים במרמה מזמן היו סוגרים לנו את העסק. מה שאתה אומר שזה מרמה", הוא אומר ומוסיף, "זה שקר וכזב שהעברנו כרטיסי אשראי של חיילים מבלי שקיבלו מוצרים. לא קיים דבר כזה. אשמח אם תביא לי חייל כזה שטוען שלא קיבל מוצרים ושילם. יש חיילים שפונים לבטל עסקאות ואנחנו מבטלים וזה על פי חוק. מי לא רוצה לבטל עסקה? הרבה. יש חוק ומדיניות. אם הם מבקשים ומבטלים עסקה, אז אנחנו מבטלים להם. הכול נעשה בכשרות מלאה ועל פי חוק. נכון שאנחנו שואלים אם יש להם כרטיסי אשראי של חיילים כדי שנוכל לדעת אם נוכל להציע לו את העסקה. למה לנו להציע לו עסקה טובה. אנחנו לא אומרים 'מתנות'. אנחנו אומרים 'דיל'. גם את זה 200 שקל לדיל זה מתנה".
לדברי אותו העובד, החנות דווקא מיטיבה עם החיילים. "תסתכל על הצד החיובי הזה. אנחנו מוכרים אוזניות מקוריות של פאואר ביט. כשאתה נותן להם אוזניות מקוריות, כולל סוללת גיבוי ומגן מסך ב-1,200 שקל זו העסקה של החיים. אנחנו לא עושים עסקה של 600 שקל באוזניות פאואר ביט. חיילים מעלים תמונות שלי איתם בפייסבוק. חיילים נהיו חברים שלי מתייעצים איתי. יש ויש. לא כולם מרוצים. כשמגיע אליי חייל ומסכים לעסקה, אנחנו מסבירים לו ואז מעבירים את הכרטיס לאחר שקיבל מוצרים. אין דבר כזה שהם חויבו מבלי שקיבלו מוצרים. חלק ביטלו כי ההורים לא היו מרוצים או שהחיילים לא רצו. אף אחד לא גנב מהם כסף".
לשאלה מדוע אין פירוט של המוצרים לחשבוניות של חיילים, השיב המוכר: "אין דבר כזה יש פירוט על כל חשבונית" - זאת למרות ההוכחה המצולמת שלנו שעל הקבלה אכן אין פירוט.
שלא יעבדו עליכם
1. על פי החוק להגנת הצרכן שנכנס לתוקפו ב-2010 צרכן רשאי לבטל עסקה ששולם עליה מעל 50 שקל, תוך 14 יום ובתנאי שהמוצר ארוז באריזתו המקורית ולקבל את כספו חזרה – תתעקשו על זה.
2. לעולם אל תתנו כרטיס אשראי לבעל עסק מבלי שהבנתם לעומק וקראתם לעומק את פרטי העסקה.
3. נתתם את כרטיס האשראי, שמרו על קשר עין עמו ודרשו תיעוד לכל פעולה שמבוצעת בו.
4. אתם עייפים, ממהרים או לא מרוכזים? הימנעו מכל עסקה באשראי וצמצמו את ההוצאות רק למה שאם צריכים באותו הרגע. הוצאות רציניות לטווח הארוך, שמרו מתי שיהיה לכם פנאי וריכוז.
5. אל תהססו מבעל העסק להנמיך את עוצמת המוזיקה בחנות, לבקש מהם לחזור על פרטי העסקה ולקבל תיעוד לכל פעולה שבוצעה עם כרטיס האשראי שברשותכם.
6. למדו את כרטיס האשראי שלכם ובדקו הכן אתם מקבלים הנחה באמצעות הכרטיס ומתי היא אכן משתלמת לכם.
7. נפלתם בעוקץ? בקשו מחברת האשראי לבטל כל עסקה עם בית העסק, החזירו לחנות את כל המוצרים שרכשתם, כולל מדבקות שהוצמדו לכם לצג הסמארטפון ודווחו על כך למשטרה ולמועצה לצרכנות.